Verstappen heeft veel aan feedback van Van Buren: "Rudy is meestal sneller"
Er was één race waar Verstappen dit seizoen niet op het podium
stond. Dat was de GP van Singapore, waar Verstappen na een
dramatische kwalificatie als vijfde eindigde. Na die race werd er
wat gesleuteld aan de RB19, waarna Verstappen de resterende zeven
races weer won. Bij zo'n aanpassing aan de auto wordt er in de
simulator gekeken wat de effecten zijn van die veranderingen. Rudy
van Buren is dan degene die in de simulator stapt en zijn
ervaringen met Verstappen deelt. "Ik praat best wel veel met Rudy,
over wat we kunnen doen met de auto. Hij zit natuurlijk ook in de
ontwikkeling voor volgend jaar. Ik test het, hij test het. Dan
hebben we onze feedback. Soms vraag ik 'kan je dit doen, dat
proberen'. En dan komt hij natuurlijk terug met de feedback", legt
Verstappen in de Viaplay-documentaire Near Perfect uit. Verstappen
is enorm blij met de inbreng van Van Buren . "Wat ik heel goed vind
aan Rudy: hij kan zich in mij plaatsen hoe hij weet dat ik rijd. En
hij kan zich ook in Checo plaatsen en dan rijdt hij de auto op die
manier. En dat is heel moeilijk, want dat kunnen niet heel veel
coureurs. De meeste coureurs die rijden zoals ze rijden, maar die
kunnen zich dan niet verplaatsen in hoe iemand anders rijdt. Dat
kan hij heel goed." Moet Van Buren, die dit jaar zelf ook racet in
de Autocross, niet zelf eens een kans krijgen in de Formule 1?
Verstappen ziet een groot nadeel. "Rudy is meestal sneller op de
sim, maar hij past niet in een Formule 1-wagen. Hij is veel te
lang. Dan zit hij met zijn hoofd voor de airbox en krijgt de auto
geen lucht. Dat is echt lastig. Rudy is 1.93. Ik had natuurlijk
Albon als teamgenoot, die is 1.86/1.88. Die had al last van zijn
knieën."
stond. Dat was de GP van Singapore, waar Verstappen na een
dramatische kwalificatie als vijfde eindigde. Na die race werd er
wat gesleuteld aan de RB19, waarna Verstappen de resterende zeven
races weer won. Bij zo'n aanpassing aan de auto wordt er in de
simulator gekeken wat de effecten zijn van die veranderingen. Rudy
van Buren is dan degene die in de simulator stapt en zijn
ervaringen met Verstappen deelt. "Ik praat best wel veel met Rudy,
over wat we kunnen doen met de auto. Hij zit natuurlijk ook in de
ontwikkeling voor volgend jaar. Ik test het, hij test het. Dan
hebben we onze feedback. Soms vraag ik 'kan je dit doen, dat
proberen'. En dan komt hij natuurlijk terug met de feedback", legt
Verstappen in de Viaplay-documentaire Near Perfect uit. Verstappen
is enorm blij met de inbreng van Van Buren . "Wat ik heel goed vind
aan Rudy: hij kan zich in mij plaatsen hoe hij weet dat ik rijd. En
hij kan zich ook in Checo plaatsen en dan rijdt hij de auto op die
manier. En dat is heel moeilijk, want dat kunnen niet heel veel
coureurs. De meeste coureurs die rijden zoals ze rijden, maar die
kunnen zich dan niet verplaatsen in hoe iemand anders rijdt. Dat
kan hij heel goed." Moet Van Buren, die dit jaar zelf ook racet in
de Autocross, niet zelf eens een kans krijgen in de Formule 1?
Verstappen ziet een groot nadeel. "Rudy is meestal sneller op de
sim, maar hij past niet in een Formule 1-wagen. Hij is veel te
lang. Dan zit hij met zijn hoofd voor de airbox en krijgt de auto
geen lucht. Dat is echt lastig. Rudy is 1.93. Ik had natuurlijk
Albon als teamgenoot, die is 1.86/1.88. Die had al last van zijn
knieën."
