Hoe bandenfluisteraar Verstappen de verbaasde Wolff tot wanhoop drijft

Het was het perfecte Formule 1-seizoen. Max Verstappen won 19 van
de 22 races en haalde zo op bijzonder dominante wijze zijn derde
wereldtitel binnen. De Nederlander wist ook het verschil te maken
als het om de banden ging. De Red Bull was lief voor de Pirelli's
en Verstappen wist ze zo te behandelen dat ze lang mee gingen,
terwijl de overige coureurs ze soms juist over de klif joegen.
Mercedes-teambaas Toto Wolff stelde recentelijk zelfs dat
Verstappen de enige was die de Pirelli-banden begreep. "Perez is
echt niet een hele seconde langzamer dan Max. Dus waar ligt het dan
aan?", vroeg Wolff zich hardop af. "Ik denk dat het puur te maken
heeft met bandengrip. Als je het voor elkaar krijgt de banden in de
sweet spot te krijgen, heb je vanaf het begin van het weekend een
stabiele factor en kan je er het maximale uithalen. Maar als je
niet in die sweet spot zit, dan is het lastig om te presteren en
val je in een gat. Ik heb er geen verklaring voor, maar de enige
die dit jaar begrijpt hoe je met deze banden moet rijden, is Max."
Tom Coronel legt in de RN365 Formule 1-podcast uit waarom
Verstappen een bandenfluisteraar is. "Dat heeft met een rijstijl en
de settings te maken waar Max heel goed mee om kan gaan. Hij kan
goed het gevoel van de banden hebben als rijder, zonder ze op de
flikker te geven. Dus je haalt wel de snelheid eruit zonder ze pijn
te doen. Dat is de goede term. Je houdt leven in de band. Wat mij
heel erg opvalt, is dat Max zich heel concentreert op de exit van
een bocht, dus puur de bocht uit accelereren. Kijk maar: Max is
nooit met de auto aan het vechten. Het ziet er allemaal smooth
uit." "Dat is net het verfijnde gevoel van Max" Maar hoe komt het
dan dat het er bij Verstappen, in tegenstelling tot veel andere
coureurs, zo makkelijk uitziet? "Dat heeft met een paar dingen te
maken. Natuurlijk, het voetje. Ook heeft het met de settings te
maken, hoe je daar mee speelt en in hoeverre je de band pijn doet
in de beginfase. Je moet als coureur kunnen voelen wanneer je op de
grens zit van: 'nu geef ik hem wat stress, maar niet dat hij aan
het einde van de stint geen grip meer geeft'. En dat is gewoon wat
Max heel goed aanvoelt door hem net geen pijn te doen. Daardoor
houdt hij ze langer in leven en is hij een soort
bandenfluisteraar." "Als ik een stint op banden rijd, zou ik er
tien rondjes op kunnen rijden en Max twintig", stelt de 51-jarige
Coronel. "In die laatste tien ronden rijdt hij dezelfde rondetijden
als daarvoor. En dat is ook de set-up die hij met Gianpiero
Lambiase (zijn race-engineer red.) zo gebouwd heeft. Je ziet het
ook. Max houdt de andere coureurs op anderhalve seconde in de
beginfase, zodat ze net geen DRS hebben, en na tien rondjes gaat
hij het tempo een beetje opvoeren. Dan zie je ook dat hij een
gaatje creëert. En dan heeft hij zoiets van: 'over vijf rondjes kom
ik toch binnen, dus nu kan ik hem aan gort trappen'. En dan heeft
hij nog steeds leven er in! Dat is net het verfijnde gevoel dat hij
heeft." Coronel haakt afsluitend in op de stelling van Ruud
Dimmers, die in de podcast zegt dat Verstappen er wel de auto voor
moet hebben. "Absoluut, maar Sergio Perez lukt het niet. Dat vind
ik wel het vreemde, dat Perez ziet wat Max doet, want hij kan alles
analyseren. Maar Checo krijgt de laatste tien rondjes er niet uit.
Daarom zeg ik: dat is het allerlaatste, het fluwelen voetje,
waardoor je net even wat mooier met de band om kan gaan." Beluister
hieronder de volledige podcast!

Top Headlines

Oudere Top Headlines