Eerste wereldtitel Verstappen zorgde voor totale chaos in F1
In 2021 is de strijd om de wereldtitel ongelofelijk spannend. Max
Verstappen en Lewis Hamilton geven elkaar geen duimbreed toe en
staan voor de laatste Grand Prix in Abu Dhabi gelijk in punten. Er
is veel controverse aan vooraf gegaan, want Red Bull en Mercedes
vechten een koude oorlog uit op en naast de baan. Relletjes tussen
de teambazen, over crashes en over de technische regels, zouden
uiteindelijk in het niet vallen bij de controverse die in Abu Dhabi
ontstaat. Het verloop van de race is welbekend. Verstappen start
vanaf poleposition, maar raakt zijn leidende positie kwijt aan
Hamilton in de eerste ronde. Een ambitieuze counter in bocht zes en
een knap staaltje verdedigen van Sergio Perez veranderen daar niets
aan, totdat de crash van Nicholas Latifi de uitzichtloze positie
van Verstappen compleet omgooit in de slotfase. De Nederlander
duikt naar binnen en wisselt naar de softs, al zijn er nog maar
drie rondjes te rijden. Vindt er nog wel een herstart plaats? Het
lijkt er niet op wanneer wedstrijdleider Michael Masi besluit om de
achterblijvers, die tussen Hamilton en Verstappen rijden, niet te
laten passeren. Verstappen is woest. Bekijk hieronder het
radiobericht van Verstappen over de achterblijvers. De tekst gaat
daarna verder. Verstappen pakt de wereldtitel, of niet? De woede
verschuift al snel naar het kamp van Mercedes. Masi besluit een
ronde later om alleen de achterblijvers die Hamilton en Verstappen
scheiden voorbij te laten en de beslissing in het
wereldkampioenschap aan te laten komen op één ronde. Verstappen
beschikt over versere banden, passeert zijn Britse aartsrivaal en
eist voorlopig de wereldtitel op. Het woord voorlopig is
belangrijk, want de protesten van Mercedes volgen elkaar snel op.
Al tijdens die beruchte laatste ronde is de klaagzang van Toto
Wolff te horen. De uitspraak " No Michael, no, no Michael, that was
so not right " staat in de meeste geheugens gegrift. Maar wat
gebeurde er nou precies in de uren, dagen en maanden na de race?
Feit is dat de uitkomst van dit wereldkampioenschap heel wat zaken
heeft veranderd. Een ding bleef wel staan: Verstappen was de
wereldkampioen. Bekijk hieronder de bloedstollende laatste ronde.
De tekst gaat daarna verder. De eerste protesten van Mercedes
Uiteraard begon de heisa meteen na de GP. Mercedes kondigde aan in
protest te gaan tegen de uitslag van de race én het gedrag van
Verstappen aan het einde van de safety car-situatie. De Nederlander
ging namelijk even naast Hamilton rijden en passeerde de
Mercedes-coureur twee keer. Die korte acties waren volgens Mercedes
in strijd met de regels. Het verdict van de stewards was duidelijk:
de protesten werden naar de prullenbak verwezen. De uitslag bleef
intact en de stewards zagen niet echt een probleem in het gedrag
van Verstappen, die de leidende positie weer had teruggegeven voor
de safety car-lijn. Mercedes reageerde door aan te kondigen dat ze
een beroep overwogen. Volgens de reglementen mag een dergelijk,
aangetekend beroep binnen 72 uur na afloop van de race worden
ingediend. Red Bull-adviseur Helmut Marko was woedend vanwege de
gang van zaken en dreigde zelfs met een vertrek van Red Bull uit de
Formule 1. De Oostenrijker deelde eerst een sneer uit. "Het zegt
veel over de mentaliteit van Mercedes, ik vind het onwaardige
verliezers. Dat is hun houding, zo gaat dat al het gehele seizoen.
Het kan ons niet schelen, wij zijn ook de morele winnaars, of het
nu linksom of rechtsom komt." "We zullen over onze toekomst in de
Formule 1 nadenken als dat (nieuwe reglementen red.) niet het
gewenste effect heeft op de toekomstige kampioenschappen", zei
Marko toentertijd ook. "Beslissingen moeten snel en eenduidig te
nemen zijn. Het moest een kwestie van seconden zijn en deze
beslissingen moeten niet iedere keer verschillen." Mercedes ziet af
van beroep, Hamilton en Wolff laten FIA-gala schieten Een beroep
van Mercedes zou er nooit meer komen, waarschijnlijk tot opluchting
van Verstappen, Marko en Red Bull. De FIA kondigde drie dagen later
aan een onderzoek te starten naar de GP van Abu Dhabi. Mercedes kon
daar mee leven en kwam met het volgende statement: "We hebben in
eerste instantie beroep aangetekend vanuit sportief oogpunt en om
redenen van eerlijkheid. Sindsdien hebben we constructieve
gesprekken gevoerd met de FIA en de Formule 1 om zo duidelijkheid
te scheppen voor de toekomst. We juichen het initiatief van de FIA
om een commissie op te richten om de gebeurtenissen in Abu Dhabi te
analyseren dan ook van harte toe. Dat de teams daarin ook
vertegenwoordigd zijn, juichen we eveneens toe. Mercedes zal nauw
met deze commissie samenwerken om de Formule 1 te verbeteren - voor
ieder team, maar ook voor alle fans. We houden de FIA
verantwoordelijk voor dit proces en bij dezen trekken we ons beroep
in." De woede van Wolff en Hamilton was ondertussen nog niet
gezakt. Het tweetal moest verplicht verschijnen bij het jaarlijkse
FIA-gala, maar liet de prijsuitreiking schieten uit protest.
Hamilton zou daar later een boete van 50.000 euro voor krijgen en
technisch directeur James Allison haalde de bokaal voor de
constructeurstitel op. Het bedrag ging naar arme kinderen om hun
kansen in de autosport te vergroten. Wolff voelt zich tot op de dag
van vandaag bestolen en wilde wedstrijdleider Masi nooit meer
spreken. "Wat hij heeft... de besluiten die hij heeft genomen in de
laatste vier minuten hebben Hamilton van een verdiende wereldtitel
beroofd. Zijn rijden, zeker in de laatste vier races, was foutloos.
Hij leidde in Abu Dhabi vanaf de start en die leiding stond hij
nooit meer af. Om zo in de laatste ronde beroofd te worden, is
onacceptabel." FIA schuift Masi twee maanden later opzij De FIA nam
twee maanden later, in februari 2022, afscheid van Masi als
wedstrijdleider. Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA,
kondigde aan dat Masi een andere functie zou krijgen. De
hoofdrolspeler stapte in juli echter op bij de autosportbond. Naast
zijn 'ontslag' werden ook de openbare radioberichten tussen de
teams en de FIA in de ban gedaan. De uitkomst van het onderzoek zou
nog een maandje langer op zich laten wachten, maar daar kwamen de
radioberichten wel in terug. Masi werd toch wel in bescherming
genomen: "De betrokkenen zijn het er in de gedetailleerde analyse
over eens dat gesprekken tussen de de teambazen van Red Bull en
Mercedes (Christian Horner en Toto Wolff) en de wedstijdleider een
negatieve uitwerking hadden op een soepel verloop van de laatste
paar ronden. Zij leidden de wedstrijdleider af op het moment dat
hij zich diende te richten op belangrijke beslissingen die onder
enorme tijdsdruk genomen moesten worden." Verder verdienden de
regels ook wat aanpassingen. Er was te veel interpretatie mogelijk
over de achterblijvers. "Uit onderzoek blijkt dat de regels
hierover, beschreven in paragrafen 48.12 en 48.13, ruimte laten
voor meerdere interpretaties. Dit heeft geleid tot verwarring een
daarom is geoordeeld dat de sport baat heeft bij het ophelderen van
die regels." Die ophelderingen kwamen er ook. Tegenwoordig maakt de
Formule 1 gebruik van automatische software die aangeeft welke
coureur zich op welk moment van een ronde achterstand mag ontdoen.
Zo werd een dergelijk incident onmogelijk gemaakt voor de toekomst.
Het zal Verstappen allemaal niet deren. De eerste wereldtitel van
een coureur blijft altijd al een springlevende herinnering in de
F1-wereld en Verstappen voltooide zijn grootste droom. Wel zorgde
de controversiële uitkomst voor een schokgolf in de koningsklasse
van de autosport. Een dag als 12 december 2021 gaan we, en dan
hebben we het niet alleen over uitzinnige Nederlanders, nooit meer
beleven.
Verstappen en Lewis Hamilton geven elkaar geen duimbreed toe en
staan voor de laatste Grand Prix in Abu Dhabi gelijk in punten. Er
is veel controverse aan vooraf gegaan, want Red Bull en Mercedes
vechten een koude oorlog uit op en naast de baan. Relletjes tussen
de teambazen, over crashes en over de technische regels, zouden
uiteindelijk in het niet vallen bij de controverse die in Abu Dhabi
ontstaat. Het verloop van de race is welbekend. Verstappen start
vanaf poleposition, maar raakt zijn leidende positie kwijt aan
Hamilton in de eerste ronde. Een ambitieuze counter in bocht zes en
een knap staaltje verdedigen van Sergio Perez veranderen daar niets
aan, totdat de crash van Nicholas Latifi de uitzichtloze positie
van Verstappen compleet omgooit in de slotfase. De Nederlander
duikt naar binnen en wisselt naar de softs, al zijn er nog maar
drie rondjes te rijden. Vindt er nog wel een herstart plaats? Het
lijkt er niet op wanneer wedstrijdleider Michael Masi besluit om de
achterblijvers, die tussen Hamilton en Verstappen rijden, niet te
laten passeren. Verstappen is woest. Bekijk hieronder het
radiobericht van Verstappen over de achterblijvers. De tekst gaat
daarna verder. Verstappen pakt de wereldtitel, of niet? De woede
verschuift al snel naar het kamp van Mercedes. Masi besluit een
ronde later om alleen de achterblijvers die Hamilton en Verstappen
scheiden voorbij te laten en de beslissing in het
wereldkampioenschap aan te laten komen op één ronde. Verstappen
beschikt over versere banden, passeert zijn Britse aartsrivaal en
eist voorlopig de wereldtitel op. Het woord voorlopig is
belangrijk, want de protesten van Mercedes volgen elkaar snel op.
Al tijdens die beruchte laatste ronde is de klaagzang van Toto
Wolff te horen. De uitspraak " No Michael, no, no Michael, that was
so not right " staat in de meeste geheugens gegrift. Maar wat
gebeurde er nou precies in de uren, dagen en maanden na de race?
Feit is dat de uitkomst van dit wereldkampioenschap heel wat zaken
heeft veranderd. Een ding bleef wel staan: Verstappen was de
wereldkampioen. Bekijk hieronder de bloedstollende laatste ronde.
De tekst gaat daarna verder. De eerste protesten van Mercedes
Uiteraard begon de heisa meteen na de GP. Mercedes kondigde aan in
protest te gaan tegen de uitslag van de race én het gedrag van
Verstappen aan het einde van de safety car-situatie. De Nederlander
ging namelijk even naast Hamilton rijden en passeerde de
Mercedes-coureur twee keer. Die korte acties waren volgens Mercedes
in strijd met de regels. Het verdict van de stewards was duidelijk:
de protesten werden naar de prullenbak verwezen. De uitslag bleef
intact en de stewards zagen niet echt een probleem in het gedrag
van Verstappen, die de leidende positie weer had teruggegeven voor
de safety car-lijn. Mercedes reageerde door aan te kondigen dat ze
een beroep overwogen. Volgens de reglementen mag een dergelijk,
aangetekend beroep binnen 72 uur na afloop van de race worden
ingediend. Red Bull-adviseur Helmut Marko was woedend vanwege de
gang van zaken en dreigde zelfs met een vertrek van Red Bull uit de
Formule 1. De Oostenrijker deelde eerst een sneer uit. "Het zegt
veel over de mentaliteit van Mercedes, ik vind het onwaardige
verliezers. Dat is hun houding, zo gaat dat al het gehele seizoen.
Het kan ons niet schelen, wij zijn ook de morele winnaars, of het
nu linksom of rechtsom komt." "We zullen over onze toekomst in de
Formule 1 nadenken als dat (nieuwe reglementen red.) niet het
gewenste effect heeft op de toekomstige kampioenschappen", zei
Marko toentertijd ook. "Beslissingen moeten snel en eenduidig te
nemen zijn. Het moest een kwestie van seconden zijn en deze
beslissingen moeten niet iedere keer verschillen." Mercedes ziet af
van beroep, Hamilton en Wolff laten FIA-gala schieten Een beroep
van Mercedes zou er nooit meer komen, waarschijnlijk tot opluchting
van Verstappen, Marko en Red Bull. De FIA kondigde drie dagen later
aan een onderzoek te starten naar de GP van Abu Dhabi. Mercedes kon
daar mee leven en kwam met het volgende statement: "We hebben in
eerste instantie beroep aangetekend vanuit sportief oogpunt en om
redenen van eerlijkheid. Sindsdien hebben we constructieve
gesprekken gevoerd met de FIA en de Formule 1 om zo duidelijkheid
te scheppen voor de toekomst. We juichen het initiatief van de FIA
om een commissie op te richten om de gebeurtenissen in Abu Dhabi te
analyseren dan ook van harte toe. Dat de teams daarin ook
vertegenwoordigd zijn, juichen we eveneens toe. Mercedes zal nauw
met deze commissie samenwerken om de Formule 1 te verbeteren - voor
ieder team, maar ook voor alle fans. We houden de FIA
verantwoordelijk voor dit proces en bij dezen trekken we ons beroep
in." De woede van Wolff en Hamilton was ondertussen nog niet
gezakt. Het tweetal moest verplicht verschijnen bij het jaarlijkse
FIA-gala, maar liet de prijsuitreiking schieten uit protest.
Hamilton zou daar later een boete van 50.000 euro voor krijgen en
technisch directeur James Allison haalde de bokaal voor de
constructeurstitel op. Het bedrag ging naar arme kinderen om hun
kansen in de autosport te vergroten. Wolff voelt zich tot op de dag
van vandaag bestolen en wilde wedstrijdleider Masi nooit meer
spreken. "Wat hij heeft... de besluiten die hij heeft genomen in de
laatste vier minuten hebben Hamilton van een verdiende wereldtitel
beroofd. Zijn rijden, zeker in de laatste vier races, was foutloos.
Hij leidde in Abu Dhabi vanaf de start en die leiding stond hij
nooit meer af. Om zo in de laatste ronde beroofd te worden, is
onacceptabel." FIA schuift Masi twee maanden later opzij De FIA nam
twee maanden later, in februari 2022, afscheid van Masi als
wedstrijdleider. Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA,
kondigde aan dat Masi een andere functie zou krijgen. De
hoofdrolspeler stapte in juli echter op bij de autosportbond. Naast
zijn 'ontslag' werden ook de openbare radioberichten tussen de
teams en de FIA in de ban gedaan. De uitkomst van het onderzoek zou
nog een maandje langer op zich laten wachten, maar daar kwamen de
radioberichten wel in terug. Masi werd toch wel in bescherming
genomen: "De betrokkenen zijn het er in de gedetailleerde analyse
over eens dat gesprekken tussen de de teambazen van Red Bull en
Mercedes (Christian Horner en Toto Wolff) en de wedstijdleider een
negatieve uitwerking hadden op een soepel verloop van de laatste
paar ronden. Zij leidden de wedstrijdleider af op het moment dat
hij zich diende te richten op belangrijke beslissingen die onder
enorme tijdsdruk genomen moesten worden." Verder verdienden de
regels ook wat aanpassingen. Er was te veel interpretatie mogelijk
over de achterblijvers. "Uit onderzoek blijkt dat de regels
hierover, beschreven in paragrafen 48.12 en 48.13, ruimte laten
voor meerdere interpretaties. Dit heeft geleid tot verwarring een
daarom is geoordeeld dat de sport baat heeft bij het ophelderen van
die regels." Die ophelderingen kwamen er ook. Tegenwoordig maakt de
Formule 1 gebruik van automatische software die aangeeft welke
coureur zich op welk moment van een ronde achterstand mag ontdoen.
Zo werd een dergelijk incident onmogelijk gemaakt voor de toekomst.
Het zal Verstappen allemaal niet deren. De eerste wereldtitel van
een coureur blijft altijd al een springlevende herinnering in de
F1-wereld en Verstappen voltooide zijn grootste droom. Wel zorgde
de controversiële uitkomst voor een schokgolf in de koningsklasse
van de autosport. Een dag als 12 december 2021 gaan we, en dan
hebben we het niet alleen over uitzinnige Nederlanders, nooit meer
beleven.
