Zo maakt de Miami GP optimaal gebruik van haar F1-faciliteiten tijdens het NFL-seizoen

Waar sommige circuits het lastig hebben om gedurende het seizoen
top evenementen te draaien op het circuit, daar maakt de Miami GP
slim gebruik van de nieuw gebouwde F1-faciliteiten. Zo worden de
pitboxen en paddockclub faciliteiten tijdens een American
Football-wedstrijd van de Miami Dolphins gebruikt voor het
zogenaamde 'tailgating', waarbij fans voorafgaand aan de wedstrijd
alvast met elkaar gaan barbecueën. Zodoende worden de faciliteiten
het hele jaar gebruikt en heeft men dus een extra verdienmodel
gecreëerd door de komst van de Formule 1 in Miami. De wedstrijd
wordt natuurlijk gespeeld in het beroemde Hard Rock Stadium, dat
tijdens het F1-weekend wordt gebruikt voor de hospitalities van de
Formule 1-teams. Een ideaal plaatje van efficiëntie en cross-over
van twee sporten is daarmee gecreëerd. "We zijn trots op wat we in
de afgelopen twee jaar hebben neergezet als de organisatie van de
race", laat Tom Garfinkel (CEO van de Dolphins en Managing partner
van de Miami GP) weten tegenover onder andere RacingNews365.
"Kijkend naar de eerste editie in 2022 was het vooral mooi om te
zien hoe we alles in slechts 11 maanden voor elkaar kregen. In 2023
hadden we meer ervaring en konden we het evenement in de details
nog meer verbeteren. Daarom kijken we er ook naar uit om ook in
2024 weer wat kleine verbeteringen door te brengen aan de Grand
Prix." "Zo hebben we nu ook nieuwe tickets op de markt gebracht
voor volgend seizoen, waarbij fans iedere dag op een andere tribune
kunnen zitten. We zijn niet de eerste GP die dit doet, maar het is
wel een leuk idee om de F1-experience nog beter te maken voor de
fans . Daarnaast kunnen we snel ook meer duidelijkheid geven over
de supportklassen die zullen rijden tijdens het raceweekend in
2024. We willen namelijk meer rubber op de baan hebben liggen en
nog meer race actie aanbieden aan de fans. Dat is iets waar we naar
uitkijken en daarnaast zullen we nog kleine veranderingen
doorvoeren, maar geen er zullen geen grote veranderingen
plaatsvinden richting de GP in 2024." Paddock in het Hard Rock
Stadium Het was een spectaculair gezicht toen de paddock tijdens de
Miami GP van 2023 werd geopend in het Hard Rock Stadium. Een
verandering die bij de F1-teams zeer goed is bevallen. "Het was
zeer succesvol om de paddock op te bouwen op het veld van de Miami
Dolphins. De teams genoten ervan, mede doordat ze ook hun eigen
keukenfaciliteiten hadden. Ook de komende jaren zullen we de
paddock dan terug zien in het Hard Rock Stadium. We willen ook wat
meer campus-tickets beschikbaar stellen, zodat nog meer fans kunnen
genieten van de unieke ervaring tijdens de Miami GP. In totaal
groeien we ook langzamerhand door naar meer tickets. Volgend jaar
kunnen er denk ik zo'n 90.000 a 95.000 mensen per dag komen. We
willen langzamerhand meer mensen tegelijk verwelkomen, maar het
belangrijkste is dat we alle mensen een fantastische ervaring
kunnen bezorgen. Daarom willen we stap voor stap doorgroeien", Tom
Garfinkel. Dat gebeurde wel tijdens de Grand Prix van 2023 toen de
organisatie besloot voor een grote verandering te kiezen ten
opzichte van de eerste GP in 2022. "Dit jaar zag alles er
operationeel perfect uit, nadat we besloten het paddock in het
stadion op te bouwen en de het nieuwe paddock club gebouw te
bouwen." De president van het circuit in Miami en tevens ervaren
autosportorganisator Tyler Epp ziet ook het voordeel van het hebben
van supportklassen tijdens het F1-weekend: "Door de support events
komt er meer rubber op de baan te liggen en dat heeft een positieve
invloed voor de F1-coureurs die daarna op de baan komen. Wanneer we
kijken naar welke klassen er in de toekomst komen te rijden, kunnen
we de NASCAR denk ik uitsluiten. Technisch gezien is het heel
lastig om zowel de NASCAR als de F1 tijdens hetzelfde weekend te
laten racen. Er zijn wel veel andere mogelijkheden en dus hopen we
ook snel bekend te maken aan de fans welke klassen hier volgend
jaar in actie zullen komen." Rondom het stadion en ook in Miami
zelf is het interessant om te zien dat de Formule 1 een stuk
bekender is geworden. Ook tijdens een niet raceweekend, zie je
overal advertenties van Max Verstappen, Sergio Perez of Fernando
Alonso. Het is duidelijk dat de F1 een grote stap heeft gemaakt in
de Verenigde Staten en volgens Garfinkel zal de F1 ook niet snel
aan populariteit verliezen in de VS. "Het is erg interessant om te
zien dat vooral veel jonge mensen in Amerika kijken naar de Formule
1. Dan heb ik het over mensen van tussen de 18 en 25 jaar die echt
interesse hebben in de sport en niet alleen doordat we nu hier de
Miami GP organiseren. Ze volgen de sport het hele seizoen. Ze keken
al naar Drive to Survive voordat de Grand Prix hier georganiseerd
werd. Doordat het vooral de jonge mensen zijn die naar de Formule 1
kijken in Amerika, denk ik dat dat heel positief is voor de
toekomst van de Formule 1 in Amerika. Ik verwacht dan ook dat de
populariteitsgroei van de Formule 1 zich zal doorzetten in
Amerika." "Ik bedoel, ik denk dat vijf of tien jaar geleden de
gemiddelde sportfan in Amerika niet eens drie F1-coureurs kon
opnoemen. Nu denk ik dat ze er wel vijf kunnen opnoemen en je ook
nog eens kunnen vertellen wie hun favoriete coureur is", aldus
Garfinkel met een grote lach op zijn gezicht. Enkele maanden na de
Miami GP werd duidelijk dat de populariteit van de F1 in Amerika
ook financieel te merken is. Een onderzoek wees namelijk uit dat de
stad bijna een half miljard verdiende aan extra uitgaven die werden
gedaan gedurende de Miami GP. "Wanneer je vanuit een economisch
oogpunt naar de race kijkt, is het alsof je de SuperBowl ieder jaar
organiseert in de stad. De race komt ook op een goed moment in de
stad, doordat in Mei de hotels bijvoorbeeld normaal gesproken niet
zo vol zouden zitten als nu tijdens het GP-weekend. Het is
bijvoorbeeld in vergelijking met de SuperBowl die altijd
plaatsvindt in Februari een nog beter moment. In Februari zitten de
hotels hier in Miami namelijk altijd al vol, ook zonder een
evenement." "Het geeft dus jaarlijks een goede financiële impact en
daarnaast is het mooi om te zien dat we ook een bijdrage leveren
aan de Miami Gardens (de omgeving waar de race wordt verreden). We
werken veel samen met de mensen die in deze omgeving wonen en de
race geeft ook veel aan deze omgeving en dat is erg mooi om te
zien." Artikel gaat verder onder de onderstaande foto's, waarin te
zien is hoe de F1-faciliteiten worden gebruikt tijdens een NLF
wedstrijd van de Dolphins. Een goede samenvatting van de Miami GP
is dat het vooroploopt in duurzaamheid, doordat de organisatie op
alle vlakken probeert om het hele jaar voordeel te hebben van het
organiseren van de Grand Prix. Iets dat voortkomt uit de ervaring
die men heeft met de Dolphins en de NLF-organisatie, een
organisatie die als de grootste sportorganisatie van Amerika wordt
gezien. Het is dan ook niet voor niks dat de Formule 1 in nauw
contact is met de NFL. "Het is mooi om de correlaties te zien
tussen de NFL en de Formule 1. Kijk maar eens naar hoe snel onze
spelers zijn van de Miami Dolphins, zij staan in het rijtje van
snelste spelers in de hele NFL en dus is het een mooi overeenkomst
van snelheid met de Formule 1", lacht Garfinkel met trots over zijn
Dolphins spelers. "Ik zie graag meer samenwerking tussen de Formule
1en de NFL. De NFL is namelijk vooral internationaal groeiende en
daarom denk ik dat de co-promotie met de Formule 1 daarbij zal
helpen. Met de NFL als de grootste sport in Amerika en de Formule 1
die juist wil groeien in de VS, denk dat de twee partijen elkaar
zeker kunnen helpen." "Natuurlijk blijft voor onszelf de Dolphins
onze corebusiness, maar we hebben een grote investering gedaan om
de Formule 1 te organiseren en daarom is dat een zeer belangrijke
business voor ons. Daarnaast organiseren we ook nog een
internationaal tennisevenement en daarom zou ik zeggen dat dat onze
drie grootste markten zijn", aldus Garfinkel die vervolgens zag hoe
zijn snelle Dolphins spelers de vijfde overwinning van het seizoen
boekten. Miami GP nachtrace "We hebben inderdaad wat gesprekken
gevoerd over de mogelijkheid van een nachtrace en wie weet kan deze
er in de toekomst ook komen. Voor nu is dat echter nog niet het
geval. We moeten er echt voor gaan zitten om dat mogelijk te maken,
omdat er heel veel bij komt kijken om een nachtrace te kunnen
organiseren. In 2024 zal dit in ieder geval nog niet gebeuren en we
hebben ook nog niet voor ogen wanneer we het wel precies zouden
willen hebben. Er zijn dus nog geen concrete plannen voor. Wel zal
de race volgend jaar waarschijnlijk een half uur later van start
gaan. Dat is geen grote verandering maar we denken dat het voor de
fans een positieve aanpassing is. Het is dan net wat minder warm en
je wil de mensen ook zolang mogelijk op het circuit hebben omdat er
juist zoveel te doen is hier", Tom Garfinkel.

Top Headlines

Oudere Top Headlines