Coulthard staat versteld tijdens Red Bull-test: "Wegrijden zonder het gaspedaal aan te raken"

Het was natuurlijk een kans uit duizenden voor David Coulthard. Hij
mocht in september de Red Bull RB19 van Max Verstappen en Sergio
Perez aan de tand voelen op het circuit van Silverstone. Hij was
onder de indruk van de bolide en dat de tijd hem sinds zijn laatste
competitieve meters toch wel had ingehaald, bleek al bij het
wegrijden. "In mijn geriatrische handboek stond al beschreven dat
ik het gaspedaal niet aan hoef te raken om de pits te verlaten, dat
voelt ongewoon", zo meldt hij vanuit de cockpit. Maar hoe zit dat
dan? Het is eigenlijk niks speciaals en zeker niet uniek voor de
RB19 van Red Bull. Dit geldt voor alle moderne F1-auto's. Dat heeft
alles te maken met de hybride componenten van de moderne Formule 1
V6-turbomotor. Middels een druk op de knop kan de MHU-K de bolide
op elektrisch vermogen alleen worden gestart, waarna de coureur ook
stationair weg kan rijden, net zoals dat eigenlijk ook geldt voor
elektrische productiewagens waar we zelf mee rijden. Als je
vervolgens al rijdend wél het gaspedaal indrukt en toeren maakt,
start je automatisch de verbrandingsmotor, die het vanaf dat
moment, ondersteund met hybride power, overneemt. Hoe hard je met
een Formule 1-auto kan gaan zonder het gaspedaal aan te raken?
Ruwweg 25 kilometer per uur. Als een F1-auto in theorie dus enkel
op elektrische energie kan rijden, zal dat nooit meer zijn dan
enkele kilometers. Bovendien zijn de systemen daar natuurlijk niet
voor ontworpen, vandaar 'in theorie'. De kans is groot dat de
onderdelen het al begeven voordat ze het maximale bereik hebben
gehaald. Xyz7BoGRx2w

Top Headlines

Oudere Top Headlines