Alpine-teambaas reageert op motorzorgen Verstappen: "Dat maken we met het chassis vast wel goed"
In 2026 zien we de nieuwe generatie F1-motoren voor het eerst in de
koningsklasse van de autosport. Het vermogen wordt 50-50 verdeeld
over de hybride systemen en de verbrandingsmotor. Met die gegevens
draaide Red Bull al enkele eerste simulaties en wat bleek? De
coureur moest op de rechte stukken van het gas af gaan om de
hybride onderdelen zo efficiënt mogelijk te benutten. Dat kon niet
de bedoeling zijn, zo oordeelde nu drievoudig wereldkampioen Max
Verstappen die vervolgens die zorgen uitte. Interim Alpine-teambaas
Bruno Famin laat optekenen dat het zorgen zijn die door meerdere
teams gedeeld worden, maar hij ziet ook ingangen om dat issue te
compenseren. "Ik denk dat we de komende maanden allemaal kunnen
werken aan dat stukje energiemanagement", zo wordt hij geciteerd
door Autosport.com . "Sowieso werken we met alle betrokken partijen
- F1, de FIA, de teams -en de motorfabrikanten - samen om tot een
definitief reglement te komen voor de auto's." "Nee, dat zou niet
goed zijn." Nu nog iets groots aanpassen bijvoorbeeld aan die 50-50
verhoudingen, zou niet juist zijn, meent Famin: "Nee, dat zou niet
goed zijn. Dat zou zelfs onacceptabel zijn. We hebben belangrijke
keuzes gemaakt met betrekking tot de richting die we op willen en
de bijbehorende technologieën." "Ik denk bovendien dat we met het
nieuwe chassis en de bijbehorende technische regels erop toe kunnen
zien dat we de juiste auto's neer weten te zetten, met goed racen
tot gevolg." Daarmee doelt Famin ongetwijfeld op auto's met
aanzienlijk minder drag (luchtweerstand), hetgeen maakt dat de
hybridesystemen efficiënter kunnen worden ingezet. De FIA gaf in
een reactie op de zorgen van onder andere Red Bull bovendien altijd
al aan dat men waarschijnlijk met verouderde data werkte en niet
met data die passend is voor de nieuwe generatie F1-bolides.
koningsklasse van de autosport. Het vermogen wordt 50-50 verdeeld
over de hybride systemen en de verbrandingsmotor. Met die gegevens
draaide Red Bull al enkele eerste simulaties en wat bleek? De
coureur moest op de rechte stukken van het gas af gaan om de
hybride onderdelen zo efficiënt mogelijk te benutten. Dat kon niet
de bedoeling zijn, zo oordeelde nu drievoudig wereldkampioen Max
Verstappen die vervolgens die zorgen uitte. Interim Alpine-teambaas
Bruno Famin laat optekenen dat het zorgen zijn die door meerdere
teams gedeeld worden, maar hij ziet ook ingangen om dat issue te
compenseren. "Ik denk dat we de komende maanden allemaal kunnen
werken aan dat stukje energiemanagement", zo wordt hij geciteerd
door Autosport.com . "Sowieso werken we met alle betrokken partijen
- F1, de FIA, de teams -en de motorfabrikanten - samen om tot een
definitief reglement te komen voor de auto's." "Nee, dat zou niet
goed zijn." Nu nog iets groots aanpassen bijvoorbeeld aan die 50-50
verhoudingen, zou niet juist zijn, meent Famin: "Nee, dat zou niet
goed zijn. Dat zou zelfs onacceptabel zijn. We hebben belangrijke
keuzes gemaakt met betrekking tot de richting die we op willen en
de bijbehorende technologieën." "Ik denk bovendien dat we met het
nieuwe chassis en de bijbehorende technische regels erop toe kunnen
zien dat we de juiste auto's neer weten te zetten, met goed racen
tot gevolg." Daarmee doelt Famin ongetwijfeld op auto's met
aanzienlijk minder drag (luchtweerstand), hetgeen maakt dat de
hybridesystemen efficiënter kunnen worden ingezet. De FIA gaf in
een reactie op de zorgen van onder andere Red Bull bovendien altijd
al aan dat men waarschijnlijk met verouderde data werkte en niet
met data die passend is voor de nieuwe generatie F1-bolides.
