FIA-kopstuk komt terug op doemscenario Verstappen: "Een beetje voorbarig"

Toen De FIA in grote lijnen de motorreglementen afkondigde voor
2026, waarbij het vermogen gelijkmatig verdeeld wordt over zowel de
verbrandingsmotor als hybridesystemen was Red Bull (en ongetwijfeld
ook andere teams) er als de kippen bij om simulaties uit te voeren
met die nieuwe data. Men kwam tot de conclusie dat men op de rechte
stukken van het gas moest gaan om de hybridesystem tijdig bij te
laden voor het meest efficiënte resultaat. Als dat daadwerkelijk de
uitkomst zou zijn van de nieuwe regels, zou dat alarmerend zijn
geweest, maar tijdens het FIA gala gaf het technische kopstuk van
de FIA, Nikolas Tombazis, ten overstaan van onder andere
RacingNews365 nog maar eens aan dat men die alarmbellen erg
voorbarig luidde. "Laat ik het volgende thema aansnijden. Al vroeg
in het seizoen waren er al wat opmerkingen van F1-teambazen- en
coureurs die aangaven dat de nieuwe motoren voor wat betreft
toppsnelheden suboptimale resultaten zouden boeken. Die opmerkingen
waren waarschijnlijk aan de voorbarige kant", aldus de Griek. "We
hadden toen onze berekeningen met betrekking tot de energie-output
nog niet helemaal rond. De ICE ( internal combustion engine -
verbrandingsmotor) schroeven we terug van een vermogen dat gelijk
staat aan 550 à 560 kilowatt naar 400 kilowatt. Aan de andere kant
echter verhogen we de output van de elektrische componenten van 150
naar 350 kilowatt. Het totale vermogen van de nieuwe motor komt dus
hoger te liggen." Doemscenario's "De nadruk komt daarbij meer op
het elektrische te liggen en dus minder op het conventionele. En
het is waar dat als je die motor in exact de auto van nu zou
leggen, dat de elektrische onderdelen al hun vermogen hebben
kwijtgespeeld aan het einde van het rechte stuk, met een
tempovertraging tot gevolg." "Dat is ook waar die opmerkingen van
enige tijd geleden vandaan kwamen. Er werden doemscenario's
geschetst, maar wij hebben het nooit als zodanig gezien, omdat we
nog met de nodige oplossingen zouden komen. We hebben nu alle
simulaties nu voltooid om die oplossingen in kaart te brengen."
Tombazis geeft aan dat de auto's gewoon tot het einde van het
rechte stuk kunnen blijven versnellen, om zo de coureurs in staat
te stellen het maximale uit de auto te halen: "Dat wordt bereikt
door een combinatie van verminderde drag (luchtweerstand) en de
manier waarop het elektrische vermogen wordt opgebouwd en
vrijgegeven. Daardoor ontstaat een snelheidsprofiel dat ongeveer
gelijk is aan het snelheidsprofiel van de huidige auto's."
"Coureurs moeten gewoon vol in de remmen kunnen gaan, zonder aan
lift and coasting of iets te doen. We willen dat de coureurs al hun
skills aan moeten en kunnen spreken." Dat geldt voor het gros van
de circuits, maar hoe zit dat met hogesnelheidscircuits als
bijvoorbeeld Monza, met de extreem lange rechte stukken? "Op die
circuits kunnen we met minimale aanpassingen de juiste
karakteristieken met de motor bereiken."

Top Headlines

Oudere Top Headlines