Waarom Coulthard ondanks strenge regels in de RB19 van Verstappen mocht rijden
Het was een prachtig tafereel. David Coulthard sloot aan bij Red
Bull op het moment dat het team Jaguar overnam in 2005 en mocht
achttien jaar later een van de dominantste bolides uit de Formule
1-geschiedenis besturen. De Schot had aan het begin van het jaar
teambaas Christian Horner al gevraagd of hij de RB19 mocht testen,
een verzoek dat dus gehonoreerd zou worden. Toch riep de test ook
wat vragen op. Hoe is het binnen de huidige testreglementen
mogelijk dat Coulthard zomaar in de auto kan stappen? In het
huidige tijdperk is het namelijk niet meer zo normaal dat er met de
huidige bolides wordt getest. De teams krijgen aan het begin van
het jaar, tijdens de wintertests in Bahrein, altijd drie dagen om
de nieuwe auto's klaar te stomen voor het seizoen en mogen verder
alleen twee filmdagen organiseren. De maximale afstand per filmdag
bedraagt 100 kilometer, al wordt dat volgend jaar verdubbeld naar
200 kilometer. Meer testmogelijkheden volgen pas als de bolide twee
jaar oud is. Die zogeheten 'Promotional Events' zijn eigenlijk een
maas in de wet geworden, want van een marketingsessie is allang
geen sprake meer. Teams zoeken altijd naar extra mogelijkheden om
de auto te testen en de filmdagen worden vooral gebruikt om een
nieuwe bolide haar eerste meters te laten maken. Het is
tegenwoordig vaste kost: de nieuwe auto wordt onthuld tijdens een
spetterende presentatie en rijdt daarna vrijwel meteen rondjes om
alle systemen te testen. De teams kunnen zo goed voorbereid aan de
wintertests in Bahrein beginnen. Coulthard beschikt nog altijd over
een superlicentie Daarom reden er tot de test van Coulthard 'maar'
vijf coureurs in de RB19. Naast Verstappen en Sergio Perez waren
dat Jake Dennis en Isack Hadjar in de eerste vrije training van de
Grand Prix van Abu Dhabi (verplichte rookietests) én Daniel
Ricciardo tijdens een Pirelli-bandentest. Verder zijn er simpelweg
geen mogelijkheden om andere (oud-)coureurs te laten rijden, zou je
zeggen. Waarom Coulthard zomaar in kon stappen? Het antwoord is
simpel: Red Bull had nog een filmdag over. Het team uit Milton
Keynes kende een dominant seizoen, won 21 van de 22 races en zag
daardoor geen noodzaak om de tweede filmdag eerder te gebruiken.
Als de auto niet doet wat het team wil, kan de tweede filmdag
uitkomst bieden om de werking van nieuwere onderdelen te testen.
Red Bull bracht bijna geen updates aan op de RB19 en kon zo
Coulthard belonen voor zijn bijdrage aan het team. Coulthard haalde
in 2006 de eerste podiumplaats voor Red Bull binnen tijdens de
Grand Prix van Monaco en zwaaide af in 2008. Daarna gingen de
prestaties van Red Bull door het dak heen. Aan het einde van 2023
staan er zeven rijderstitels en zes constructeurstitels op de
erelijst van het team. Coulthard maakte dat niet meer mee, maar
mocht toch even proeven aan het succes van Red Bull. Of hij er blij
mee was? Kijk zelf maar... Bekijk hieronder de video van Red Bull!
Xyz7BoGRx2w
Bull op het moment dat het team Jaguar overnam in 2005 en mocht
achttien jaar later een van de dominantste bolides uit de Formule
1-geschiedenis besturen. De Schot had aan het begin van het jaar
teambaas Christian Horner al gevraagd of hij de RB19 mocht testen,
een verzoek dat dus gehonoreerd zou worden. Toch riep de test ook
wat vragen op. Hoe is het binnen de huidige testreglementen
mogelijk dat Coulthard zomaar in de auto kan stappen? In het
huidige tijdperk is het namelijk niet meer zo normaal dat er met de
huidige bolides wordt getest. De teams krijgen aan het begin van
het jaar, tijdens de wintertests in Bahrein, altijd drie dagen om
de nieuwe auto's klaar te stomen voor het seizoen en mogen verder
alleen twee filmdagen organiseren. De maximale afstand per filmdag
bedraagt 100 kilometer, al wordt dat volgend jaar verdubbeld naar
200 kilometer. Meer testmogelijkheden volgen pas als de bolide twee
jaar oud is. Die zogeheten 'Promotional Events' zijn eigenlijk een
maas in de wet geworden, want van een marketingsessie is allang
geen sprake meer. Teams zoeken altijd naar extra mogelijkheden om
de auto te testen en de filmdagen worden vooral gebruikt om een
nieuwe bolide haar eerste meters te laten maken. Het is
tegenwoordig vaste kost: de nieuwe auto wordt onthuld tijdens een
spetterende presentatie en rijdt daarna vrijwel meteen rondjes om
alle systemen te testen. De teams kunnen zo goed voorbereid aan de
wintertests in Bahrein beginnen. Coulthard beschikt nog altijd over
een superlicentie Daarom reden er tot de test van Coulthard 'maar'
vijf coureurs in de RB19. Naast Verstappen en Sergio Perez waren
dat Jake Dennis en Isack Hadjar in de eerste vrije training van de
Grand Prix van Abu Dhabi (verplichte rookietests) én Daniel
Ricciardo tijdens een Pirelli-bandentest. Verder zijn er simpelweg
geen mogelijkheden om andere (oud-)coureurs te laten rijden, zou je
zeggen. Waarom Coulthard zomaar in kon stappen? Het antwoord is
simpel: Red Bull had nog een filmdag over. Het team uit Milton
Keynes kende een dominant seizoen, won 21 van de 22 races en zag
daardoor geen noodzaak om de tweede filmdag eerder te gebruiken.
Als de auto niet doet wat het team wil, kan de tweede filmdag
uitkomst bieden om de werking van nieuwere onderdelen te testen.
Red Bull bracht bijna geen updates aan op de RB19 en kon zo
Coulthard belonen voor zijn bijdrage aan het team. Coulthard haalde
in 2006 de eerste podiumplaats voor Red Bull binnen tijdens de
Grand Prix van Monaco en zwaaide af in 2008. Daarna gingen de
prestaties van Red Bull door het dak heen. Aan het einde van 2023
staan er zeven rijderstitels en zes constructeurstitels op de
erelijst van het team. Coulthard maakte dat niet meer mee, maar
mocht toch even proeven aan het succes van Red Bull. Of hij er blij
mee was? Kijk zelf maar... Bekijk hieronder de video van Red Bull!
Xyz7BoGRx2w
