Wolff weigert zomaar op te stappen bij Mercedes: "Ik ga nergens heen"
Het is een hard gelag voor Mercedes: het team domineerde tussen
2014 en 2020, maar heeft het sinds de introductie van de nieuwe
reglementen vrij zwaar. Eerst was het fenomeen porpoising een
hardnekkig probleem, waarna het oorspronkelijke concept van
Mercedes ook niet bleek te werken. Het zero sidepod concept leek
met succes doorontwikkeld te worden in 2022, wat resulteerde in een
overwinning voor George Russell in Brazilië. Het overtuigde de
knappe koppen van het team om aan het concept vast te houden voor
2023. En dat bleek een verkeerd besluit te zijn. Mercedes kwam niet
in de buurt van Red Bull en verwees het concept naar de prullenbak
vanaf de Grand Prix van Monaco. Een volledig nieuwe auto zat er
uiteraard niet meer in, maar het team sloeg wel een andere weg in
met de W14. De gebrachte updates waren ook al gericht op de bolide
van 2024, die weer voor overwinningen en titels moet gaan zorgen.
Maar hoe zorg je er als teambaas voor dat het personeel niet naar
elkaar gaat wijzen als het eventjes wat minder gaat? Toto Wolff
legt in een interview met een selecte groep media, waaronder
RacingNews365 , uit hoe de cultuur van Mercedes in elkaar zit en
ontkent dat er met vingers gewezen wordt. "Nee, want we hebben
vanaf 2017 de organisatie bijgebracht dat we het probleem de schuld
moeten geven en niet de mensen", vertelt Wolff. "We beschikken over
een veilige omgeving en niemand wordt ontslagen vanwege mindere
prestaties. We vinden altijd oplossingen. Het is mijn fout als een
afdeling niet functioneert, want dan heb ik niet het juiste kader
gevormd of ben ik geen onderdeel geweest van het aannemen van de
juiste mensen. Het slaat nergens op om iemand de schuld te geven,
want iedereen doet zijn best. Dat is althans de mindset van de
organisatie." Ik blijf mezelf voor mijn kop slaan (...) dus het is
lastig om 's ochtends wakker te worden Toto Wolff over de malaise
bij Mercedes "Lastig om 's ochtends wakker te worden" Hoe de
Oostenrijker zelf reflecteert als het gaat om de laatste twee jaar?
"Het is lastig, want ik blijf mezelf voor mijn kop slaan. Je kan
zeggen dat dit een natuurkundig probleem betreft en geen
organisatorisch probleem. Het gaat er meer om dat we
wetenschappelijk fout zitten en ik blijf me afvragen wat mijn
bijdrage daaraan is. Persoonlijk voel ik me 'het team', dus het is
lastig om 's ochtends wakker te worden." Wolff is heel stellig als
hem gevraagd wordt of hij vanwege de tegenvallende resultaten ooit
aan opstappen heeft gedacht. "Nee, daar denk ik niet over na. Ik
geloof er nog steeds in dat ik een bijdrage kan leveren met mijn
expertise. En dat houdt alles bij elkaar, ondanks dat ik soms vrij
emotioneel kan zijn. Maar ze kennen me zo goed en weten dat ik
moeilijke momenten beleef op zondagavond (na een race red.). En
helaas hebben we niemand gevonden waarvan ik denk dat diegene meer
energie, spirit en skills heeft. Ik geloof dat die factoren
belangrijk zijn voor een teambaas." De 51-jarige Wolff heeft geen
specifiek doel voor ogen voordat hij opstapt bij Mercedes. De
teambaas vergelijkt het met zijn tijd bij Williams, waar hij tussen
2009 en 2013 aandeelhouder was. "We hebben situaties gezien waarin
de teambaas niet meer op zijn best presteert, denk aan Ron Dennis
en Frank Williams, en je er niet aan vast wil houden. In 2012 stond
ik te popelen om de teambaas van Williams te worden en deden Frank
en ik het samen. Mijn officiële functie was 'Executive Director',
want ik had het feitelijk afgedwongen. Ik zei tegen Frank dat ik
het team wilde runnen en veel respect voor hem had. Uiteindelijk
denk ik dat ik persoonlijk nooit in die situatie zal komen." De
tekst gaat verder onder de afbeelding. Wolff heeft een duidelijke
visie Wolff zet zijn stelling kracht bij door zijn visie te delen.
"Ik ben altijd op zoek naar de organisatiestructuur van de toekomst
en misschien is die wel anders. Wellicht zijn er geen achttien
bazen en acht CEO's. Ik ben nu verantwoordelijk voor 2.500 mensen
en voor alles rond de motor, het chassis en de andere programma's
van Mercedes. Weet je, ik ben de eigenaar van het team, dus ik kijk
er met een perspectief voor de komende twintig jaar naar. En ik wil
om kampioenschappen strijden. Het is tijd om wisselingen in de
teamleiding door te voeren als ik dat gevoel heb. Het maakt me niet
uit of het goed of slecht is." "We doen dit samen met veel mensen",
vervolgt Wolff zijn verhaal. "Voor mij is het niet net als een
coach of een manager die zegt dat hij wil opstappen op een
hoogtepunt of met een nalatenschap. Mijn gedachte is als volgt: ik
ga nergens heen. En ik hoop dat we nog veel gaan winnen, maar ik
voel me niet bevoorrecht." De Oostenrijker wil niet suggereren dat
er op termijn geen dingen gaan veranderen binnen Mercedes. "Het kan
zijn dat er op dagelijkse basis een andere leiding komt, maar dat
betekent niet dat ik geen rol meer vervul. Als ik kijk naar de
Amerikaanse sporten, heb je bijvoorbeeld Robert Kraft en Jerry
Jones (in de NFL red.). Zij zijn betrokken bij het team, maar ze
hebben ook een coach, een manager en een CEO die het team dagelijks
runnen."
2014 en 2020, maar heeft het sinds de introductie van de nieuwe
reglementen vrij zwaar. Eerst was het fenomeen porpoising een
hardnekkig probleem, waarna het oorspronkelijke concept van
Mercedes ook niet bleek te werken. Het zero sidepod concept leek
met succes doorontwikkeld te worden in 2022, wat resulteerde in een
overwinning voor George Russell in Brazilië. Het overtuigde de
knappe koppen van het team om aan het concept vast te houden voor
2023. En dat bleek een verkeerd besluit te zijn. Mercedes kwam niet
in de buurt van Red Bull en verwees het concept naar de prullenbak
vanaf de Grand Prix van Monaco. Een volledig nieuwe auto zat er
uiteraard niet meer in, maar het team sloeg wel een andere weg in
met de W14. De gebrachte updates waren ook al gericht op de bolide
van 2024, die weer voor overwinningen en titels moet gaan zorgen.
Maar hoe zorg je er als teambaas voor dat het personeel niet naar
elkaar gaat wijzen als het eventjes wat minder gaat? Toto Wolff
legt in een interview met een selecte groep media, waaronder
RacingNews365 , uit hoe de cultuur van Mercedes in elkaar zit en
ontkent dat er met vingers gewezen wordt. "Nee, want we hebben
vanaf 2017 de organisatie bijgebracht dat we het probleem de schuld
moeten geven en niet de mensen", vertelt Wolff. "We beschikken over
een veilige omgeving en niemand wordt ontslagen vanwege mindere
prestaties. We vinden altijd oplossingen. Het is mijn fout als een
afdeling niet functioneert, want dan heb ik niet het juiste kader
gevormd of ben ik geen onderdeel geweest van het aannemen van de
juiste mensen. Het slaat nergens op om iemand de schuld te geven,
want iedereen doet zijn best. Dat is althans de mindset van de
organisatie." Ik blijf mezelf voor mijn kop slaan (...) dus het is
lastig om 's ochtends wakker te worden Toto Wolff over de malaise
bij Mercedes "Lastig om 's ochtends wakker te worden" Hoe de
Oostenrijker zelf reflecteert als het gaat om de laatste twee jaar?
"Het is lastig, want ik blijf mezelf voor mijn kop slaan. Je kan
zeggen dat dit een natuurkundig probleem betreft en geen
organisatorisch probleem. Het gaat er meer om dat we
wetenschappelijk fout zitten en ik blijf me afvragen wat mijn
bijdrage daaraan is. Persoonlijk voel ik me 'het team', dus het is
lastig om 's ochtends wakker te worden." Wolff is heel stellig als
hem gevraagd wordt of hij vanwege de tegenvallende resultaten ooit
aan opstappen heeft gedacht. "Nee, daar denk ik niet over na. Ik
geloof er nog steeds in dat ik een bijdrage kan leveren met mijn
expertise. En dat houdt alles bij elkaar, ondanks dat ik soms vrij
emotioneel kan zijn. Maar ze kennen me zo goed en weten dat ik
moeilijke momenten beleef op zondagavond (na een race red.). En
helaas hebben we niemand gevonden waarvan ik denk dat diegene meer
energie, spirit en skills heeft. Ik geloof dat die factoren
belangrijk zijn voor een teambaas." De 51-jarige Wolff heeft geen
specifiek doel voor ogen voordat hij opstapt bij Mercedes. De
teambaas vergelijkt het met zijn tijd bij Williams, waar hij tussen
2009 en 2013 aandeelhouder was. "We hebben situaties gezien waarin
de teambaas niet meer op zijn best presteert, denk aan Ron Dennis
en Frank Williams, en je er niet aan vast wil houden. In 2012 stond
ik te popelen om de teambaas van Williams te worden en deden Frank
en ik het samen. Mijn officiële functie was 'Executive Director',
want ik had het feitelijk afgedwongen. Ik zei tegen Frank dat ik
het team wilde runnen en veel respect voor hem had. Uiteindelijk
denk ik dat ik persoonlijk nooit in die situatie zal komen." De
tekst gaat verder onder de afbeelding. Wolff heeft een duidelijke
visie Wolff zet zijn stelling kracht bij door zijn visie te delen.
"Ik ben altijd op zoek naar de organisatiestructuur van de toekomst
en misschien is die wel anders. Wellicht zijn er geen achttien
bazen en acht CEO's. Ik ben nu verantwoordelijk voor 2.500 mensen
en voor alles rond de motor, het chassis en de andere programma's
van Mercedes. Weet je, ik ben de eigenaar van het team, dus ik kijk
er met een perspectief voor de komende twintig jaar naar. En ik wil
om kampioenschappen strijden. Het is tijd om wisselingen in de
teamleiding door te voeren als ik dat gevoel heb. Het maakt me niet
uit of het goed of slecht is." "We doen dit samen met veel mensen",
vervolgt Wolff zijn verhaal. "Voor mij is het niet net als een
coach of een manager die zegt dat hij wil opstappen op een
hoogtepunt of met een nalatenschap. Mijn gedachte is als volgt: ik
ga nergens heen. En ik hoop dat we nog veel gaan winnen, maar ik
voel me niet bevoorrecht." De Oostenrijker wil niet suggereren dat
er op termijn geen dingen gaan veranderen binnen Mercedes. "Het kan
zijn dat er op dagelijkse basis een andere leiding komt, maar dat
betekent niet dat ik geen rol meer vervul. Als ik kijk naar de
Amerikaanse sporten, heb je bijvoorbeeld Robert Kraft en Jerry
Jones (in de NFL red.). Zij zijn betrokken bij het team, maar ze
hebben ook een coach, een manager en een CEO die het team dagelijks
runnen."
