De meest geniale Grand Prix-zeges van Verstappen dit jaar
Eerlijk toegegeven: drie van de vijf overwinningen werden door Max
Verstappen aangewezen. De Nederlander sprak zich meermaals uit over
zijn mooiste momenten van 2023, al is het voor een Formule
1-coureur altijd mooi om te winnen. Het wordt voor Verstappen heel
lastig om dit geweldige kampioensjaar nog te overtreffen. De RB19
hoort dus voor altijd in de geschiedenisboeken thuis, maar wat
waren zijn vijf mooiste zeges van 2023? Grand Prix van Miami
Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami is er nog daadwerkelijk
sprake van een titelstrijd tussen Verstappen en Sergio Perez. De
Red Bull is ongenaakbaar en de beide coureurs hebben de
overwinningen eerlijk verdeeld in de eerste vier races van het
seizoen. Tijdens de kwalificatie lijkt het opnieuw de kant van
Perez op te vallen. Verstappen maakt een foutje tijdens zijn eerste
run in Q3 en kan zijn ultieme poging om poleposition te pakken niet
afmaken door een crash van Charles Leclerc. Perez is zo de
polesitter, terwijl Verstappen vanaf de negende plaats moet
starten. De Nederlander draait het op de zondag helemaal om.
Verstappen rukt gestaag op en rijdt in de slotfase op de tweede
plaats. Red Bull besloot om Verstappen op de harde band te laten
starten, waardoor hij later een bandenvoordeel zou hebben met de
mediums. Het pakte perfect uit. Verstappen was veel sneller dan
Perez, haalde zijn teamgenoot op het circuit in en reed stoïcijns
naar de overwinning. Het zou een keerpunt in de titelstrijd zijn.
Verstappen zei er zelf het volgende over in het Near Perfect
-interview bij Viaplay . "Ik baalde natuurlijk enorm van mijn
kwalificatie. Ik maakte een foutje in mijn eerste ronde en kon mijn
tweede ronde niet afmaken door een rode vlag. Toen dacht ik wel:
dit wordt een lastig verhaal vanaf P9. Je verliest in de
openingsfase wel een paar seconden om door het veld heen te komen.
Maar uiteindelijk denk ik dat de strategie ook wel perfect werkte
en natuurlijk houd ik ook wel van een inhaalrace." Bekijk hieronder
de samenvatting van de GP van Miami. De tekst gaat daarna verder.
Grand Prix van Monaco In Monaco vindt altijd de belangrijkste
kwalificatie van het jaar plaats. Inhalen is schier onmogelijk in
de nauwe straten van het prinsdom, waardoor je startpositie
doorslaggevend is voor de race. Het verschil tussen Red Bull en de
overige teams was verwaarloosbaar in de vrije trainingen én de
kwalificatie, maar Verstappen kwam op zaterdag bovendrijven met een
bizar rondje. Fernando Alonso had de snelste tijd in handen in Q3
en leek poleposition voor de neus van Verstappen weg te kapen. Dat
was echter buiten de Nederlander gerekend. Verstappen zat twee
tienden boven de tijd van Alonso na twee sectoren en pakte alsnog
pole door alle risico's te nemen in de laatste sector. Hier en daar
werd een muurtje geraakt, maar dat zou Verstappen niet deren.
Verstappen, die een keer eerder won in Monaco, zette in de race ook
een bijzondere prestatie neer. De 26-jarige coureur reed weg bij de
rest van het veld en kwam precies op tijd naar binnen toen het
begon te regenen in de slotfase. Alonso en de verrassende Esteban
Ocon konden geen vuist maken en moesten het met de overige
podiumplaatsen doen. Een tweede overwinning in Monaco was een feit.
Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Monaco. De tekst
gaat daarna verder. Grand Prix van Nederland Je thuisrace winnen is
altijd mooi, maar de manier waarop Verstappen het deed was nog
mooier. De wereldkampioen startte vanaf poleposition en raakte zijn
leidende positie kwijt na een stortbui in de eerste rondes.
Verstappen kwam iets te laat naar binnen voor intermediates, reed
daarna met rasse schreden naar leider Perez toe en pakte de leiding
weer terug toen hij zijn tweede pitstop maakte. Verstappen reed
verder een bijzonder dominante race en zou ook zijn hoofd koel
houden toen er een tweede stortbui over het circuit trok. Waar
andere coureurs in de grindbak of in de muur stonden, maakte
Verstappen geen fout en reed hij naar zijn derde zege in Zandvoort.
Het volksfeest barstte weer los. Verstappen zei er zelf het
volgende over. "Het werd ons niet gemakkelijk gemaakt met het weer.
Vooral als je dan op kop rijdt en het begint te regenen, is het
heel makkelijk om een fout te maken. En dan natuurlijk winnen op je
thuiscircuit. Iedereen verwacht dat je hem wint. Dan moet je gewoon
heel gecalculeerd zijn en rustig blijven. Uiteindelijk is dat dan
misschien wel de mooiste zege." Bekijk hieronder de samenvatting
van de GP van Nederland. De tekst gaat daarna verder. Grand Prix
van Japan De Formule 1-wereld was voor het raceweekend van Japan in
de ban van de Red Bull-dip in Singapore. Verstappen en Perez kwamen
niet verder dan Q2 en stonden na een lastige race niet op het
podium. Er ontstonden geruchten dat het kwam door een nieuwe regel
rond flexibele voorvleugels, wat Verstappen in Singapore al naar
het rijk der fabelen verwees. De coureur beloofde revanche. Dat zou
bewaarheid worden. Verstappen reed iedereen aan diggelen in de
kwalificatie én de race en zou Lando Norris met 19,3 seconden
verslaan in de strijd om de zege. De Nederlander was het gehele
weekend ongenaakbaar qua snelheid, bandenmanagement en motivatie.
Verstappen beloofde bijvoorbeeld aan zijn engineer Gianpiero
Lambiase dat zijn polerondje in de 1:28 zou uitkomen en maakte dat
meer dan waar. Verstappen blikt bij Viaplay terug op dat weekend.
"Puur qua performance was Japan de mooiste zege van het seizoen.
Daar waren we natuurlijk ook wel een beetje op uit na Singapore.
Toen kwam er ook een nieuwe regel voor de flexibele voorvleugels,
maar ik wist gewoon dat wij dat niet hadden. Het hele seizoen wist
ik al dat bepaalde teams het wel hadden en wij niet. Het liep voor
geen meter in Singapore, dus bepaalde mensen riepen: 'dat komt door
de voorvleugel'. Ik dacht: wacht maar. Ik zei ook tegen mijn
engineer en Christian Horner: 'in Japan gaan we iedereen afmaken'."
Grand Prix van Las Vegas Verstappen houdt wel van een uitdaging en
die kreeg hij in Las Vegas. Vanaf de tweede plaats probeerde de Red
Bull-coureur polesitter Charles Leclerc te passeren in de eerste
bocht. Verstappen duwde de Monegask echter van de baan en kreeg een
straf van vijf seconden. Een overwinning leek een vrij lastig
verhaal te worden toen Leclerc hem inhaalde voor de eerste serie
pitstops. Verstappen werd zo gedwongen om zijn tanden in de race te
zetten. De Nederlander toucheerde in zijn dadendrang met George
Russell, die Verstappen niet had gezien toen hij een knappe
inhaalactie plaatste. De daaropvolgende safety car en schade aan de
voorvleugel zouden Verstappen niet in de weg zitten. De 26-jarige
Verstappen beschikte juist over het bandenvoordeel, haalde Perez en
Leclerc in en kreeg zo waar voor zijn geld. Het zou zijn achttiende
zege van het seizoen zijn. Bekijk hieronder de samenvatting van de
GP van Las Vegas.
Verstappen aangewezen. De Nederlander sprak zich meermaals uit over
zijn mooiste momenten van 2023, al is het voor een Formule
1-coureur altijd mooi om te winnen. Het wordt voor Verstappen heel
lastig om dit geweldige kampioensjaar nog te overtreffen. De RB19
hoort dus voor altijd in de geschiedenisboeken thuis, maar wat
waren zijn vijf mooiste zeges van 2023? Grand Prix van Miami
Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami is er nog daadwerkelijk
sprake van een titelstrijd tussen Verstappen en Sergio Perez. De
Red Bull is ongenaakbaar en de beide coureurs hebben de
overwinningen eerlijk verdeeld in de eerste vier races van het
seizoen. Tijdens de kwalificatie lijkt het opnieuw de kant van
Perez op te vallen. Verstappen maakt een foutje tijdens zijn eerste
run in Q3 en kan zijn ultieme poging om poleposition te pakken niet
afmaken door een crash van Charles Leclerc. Perez is zo de
polesitter, terwijl Verstappen vanaf de negende plaats moet
starten. De Nederlander draait het op de zondag helemaal om.
Verstappen rukt gestaag op en rijdt in de slotfase op de tweede
plaats. Red Bull besloot om Verstappen op de harde band te laten
starten, waardoor hij later een bandenvoordeel zou hebben met de
mediums. Het pakte perfect uit. Verstappen was veel sneller dan
Perez, haalde zijn teamgenoot op het circuit in en reed stoïcijns
naar de overwinning. Het zou een keerpunt in de titelstrijd zijn.
Verstappen zei er zelf het volgende over in het Near Perfect
-interview bij Viaplay . "Ik baalde natuurlijk enorm van mijn
kwalificatie. Ik maakte een foutje in mijn eerste ronde en kon mijn
tweede ronde niet afmaken door een rode vlag. Toen dacht ik wel:
dit wordt een lastig verhaal vanaf P9. Je verliest in de
openingsfase wel een paar seconden om door het veld heen te komen.
Maar uiteindelijk denk ik dat de strategie ook wel perfect werkte
en natuurlijk houd ik ook wel van een inhaalrace." Bekijk hieronder
de samenvatting van de GP van Miami. De tekst gaat daarna verder.
Grand Prix van Monaco In Monaco vindt altijd de belangrijkste
kwalificatie van het jaar plaats. Inhalen is schier onmogelijk in
de nauwe straten van het prinsdom, waardoor je startpositie
doorslaggevend is voor de race. Het verschil tussen Red Bull en de
overige teams was verwaarloosbaar in de vrije trainingen én de
kwalificatie, maar Verstappen kwam op zaterdag bovendrijven met een
bizar rondje. Fernando Alonso had de snelste tijd in handen in Q3
en leek poleposition voor de neus van Verstappen weg te kapen. Dat
was echter buiten de Nederlander gerekend. Verstappen zat twee
tienden boven de tijd van Alonso na twee sectoren en pakte alsnog
pole door alle risico's te nemen in de laatste sector. Hier en daar
werd een muurtje geraakt, maar dat zou Verstappen niet deren.
Verstappen, die een keer eerder won in Monaco, zette in de race ook
een bijzondere prestatie neer. De 26-jarige coureur reed weg bij de
rest van het veld en kwam precies op tijd naar binnen toen het
begon te regenen in de slotfase. Alonso en de verrassende Esteban
Ocon konden geen vuist maken en moesten het met de overige
podiumplaatsen doen. Een tweede overwinning in Monaco was een feit.
Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Monaco. De tekst
gaat daarna verder. Grand Prix van Nederland Je thuisrace winnen is
altijd mooi, maar de manier waarop Verstappen het deed was nog
mooier. De wereldkampioen startte vanaf poleposition en raakte zijn
leidende positie kwijt na een stortbui in de eerste rondes.
Verstappen kwam iets te laat naar binnen voor intermediates, reed
daarna met rasse schreden naar leider Perez toe en pakte de leiding
weer terug toen hij zijn tweede pitstop maakte. Verstappen reed
verder een bijzonder dominante race en zou ook zijn hoofd koel
houden toen er een tweede stortbui over het circuit trok. Waar
andere coureurs in de grindbak of in de muur stonden, maakte
Verstappen geen fout en reed hij naar zijn derde zege in Zandvoort.
Het volksfeest barstte weer los. Verstappen zei er zelf het
volgende over. "Het werd ons niet gemakkelijk gemaakt met het weer.
Vooral als je dan op kop rijdt en het begint te regenen, is het
heel makkelijk om een fout te maken. En dan natuurlijk winnen op je
thuiscircuit. Iedereen verwacht dat je hem wint. Dan moet je gewoon
heel gecalculeerd zijn en rustig blijven. Uiteindelijk is dat dan
misschien wel de mooiste zege." Bekijk hieronder de samenvatting
van de GP van Nederland. De tekst gaat daarna verder. Grand Prix
van Japan De Formule 1-wereld was voor het raceweekend van Japan in
de ban van de Red Bull-dip in Singapore. Verstappen en Perez kwamen
niet verder dan Q2 en stonden na een lastige race niet op het
podium. Er ontstonden geruchten dat het kwam door een nieuwe regel
rond flexibele voorvleugels, wat Verstappen in Singapore al naar
het rijk der fabelen verwees. De coureur beloofde revanche. Dat zou
bewaarheid worden. Verstappen reed iedereen aan diggelen in de
kwalificatie én de race en zou Lando Norris met 19,3 seconden
verslaan in de strijd om de zege. De Nederlander was het gehele
weekend ongenaakbaar qua snelheid, bandenmanagement en motivatie.
Verstappen beloofde bijvoorbeeld aan zijn engineer Gianpiero
Lambiase dat zijn polerondje in de 1:28 zou uitkomen en maakte dat
meer dan waar. Verstappen blikt bij Viaplay terug op dat weekend.
"Puur qua performance was Japan de mooiste zege van het seizoen.
Daar waren we natuurlijk ook wel een beetje op uit na Singapore.
Toen kwam er ook een nieuwe regel voor de flexibele voorvleugels,
maar ik wist gewoon dat wij dat niet hadden. Het hele seizoen wist
ik al dat bepaalde teams het wel hadden en wij niet. Het liep voor
geen meter in Singapore, dus bepaalde mensen riepen: 'dat komt door
de voorvleugel'. Ik dacht: wacht maar. Ik zei ook tegen mijn
engineer en Christian Horner: 'in Japan gaan we iedereen afmaken'."
Grand Prix van Las Vegas Verstappen houdt wel van een uitdaging en
die kreeg hij in Las Vegas. Vanaf de tweede plaats probeerde de Red
Bull-coureur polesitter Charles Leclerc te passeren in de eerste
bocht. Verstappen duwde de Monegask echter van de baan en kreeg een
straf van vijf seconden. Een overwinning leek een vrij lastig
verhaal te worden toen Leclerc hem inhaalde voor de eerste serie
pitstops. Verstappen werd zo gedwongen om zijn tanden in de race te
zetten. De Nederlander toucheerde in zijn dadendrang met George
Russell, die Verstappen niet had gezien toen hij een knappe
inhaalactie plaatste. De daaropvolgende safety car en schade aan de
voorvleugel zouden Verstappen niet in de weg zitten. De 26-jarige
Verstappen beschikte juist over het bandenvoordeel, haalde Perez en
Leclerc in en kreeg zo waar voor zijn geld. Het zou zijn achttiende
zege van het seizoen zijn. Bekijk hieronder de samenvatting van de
GP van Las Vegas.
