Ferrari geeft duidelijke waarschuwing af aan de FIA
Ferrari-teambaas Frederic Vasseur waarschuwt de Formule 1 met
betrekking tot de financiële positie van de teams in aanloop naar
de besprekingen van het nieuwe Concorde Agreement. Hij is bang dat
de koningsklasse 'niet leert van het verleden'. De discussie rondom
de nieuwe reglementen, die in 2026 van start gaan, is aangewakkerd
na de mogelijke uitbreiding van het F1-veld met de komst van een
elfde team, namelijk Andretti. Het Amerikaanse automerk bevindt
zich in de derde fase van het toelatingsproces, waarbij de FIA het
bod tot toetreding in oktober al geaccepteerd heeft. "We moeten
echt opletten" Op dit moment zijn er commerciële gesprekken gaande,
en de tien huidige Formule 1-teams zijn terughoudend om een elfde
team toe te laten, aangezien de prijzenpot dan ook door elf in
plaats van tien gedeeld moet worden. Andretti wil helpen om de
totale prijzenpot te laten groeien, zodat het verlies gecompenseerd
wordt. Om dit in werking te stellen, moet elk nieuw aspirant-team
een ' anti-dilution fee ' betalen van 200 miljoen dollar, die over
de teams verdeeld wordt. Er wordt inmiddels ook gesuggereerd om
deze financiële drempel te verhogen naar 600 miljoen dollar. De
teams werken inmiddels ook al even met een budgetplafond. Deze is
in 2023 nog verhoogd om zo rekening te houden met de wereldwijde
inflatie. Vasseur maakt zich zorgen over dit verschuivende
financiële plaatje, en is van mening dat dit veel onzekerheid
teweeg brengt: "Het maakt niet uit wat het format, de organisatie
en de regels zijn", zo begint hij tegenover onder andere
RacingNews365. "Aan het einde van de dag word je meer blootgesteld
met elf teams dan wanneer je met tien teams bent." "Als je in een
positieve situatie zit en het bedrijf gaat omhoog, denk ik dat
iedereen positief en optimistisch is, maar ik weet niet zeker of
het voor altijd zo zal blijven." Vandaar ook de waarschuwing van de
Fransman: "We moeten echt opletten. Aan de ene kant verhogen we de
kosten bij elke vergadering. We voegen inflatie toe, we veranderen
de index voor de inflatie, et cetera, en we verhogen de CapEx
(kapitaaluitgaven, red.). En nu willen we de inkomsten nog meer
verdunnen." Bovendien is het lastig om een toekomstige inschatting
van de financiën te maken: "Het is ook niet makkelijk om een
bedrijf te runnen en prognoses te maken als je dit soort
veranderingen zo vaak hebt, en eerlijk gezegd leren we niet van het
verleden, en dit is een groot probleem." "Laten we groeien naar een
punt waar we kunnen groeien" Ook Williams-teambaas James Vowles
mengde zich in deze discussie. Hij is voorlopig tegen de komst van
een nieuw team, en dit heeft te maken met de financiële positie van
het team. "Het is niet zo dat er geen ruimte is voor een elfde
ploeg, we moeten gewoon financieel stabiel zijn om dat te kunnen
doen," zei hij. "Ik waardeer het dat we dingen verhogen, alleen we
brengen onszelf voor het eerst in lange tijd naar financiële
stabiliteit. Laten we dat punt bereiken en dan kijken waar we
staan. Dus het is eigenlijk helemaal niet 'tegen' een 11e team en
ik denk dat de Concorde dat moet weerspiegelen. Laten we groeien
naar een punt waar we kunnen groeien. Ik weet niet zeker of dat nu
al zo is", sluit de teambaas af.
betrekking tot de financiële positie van de teams in aanloop naar
de besprekingen van het nieuwe Concorde Agreement. Hij is bang dat
de koningsklasse 'niet leert van het verleden'. De discussie rondom
de nieuwe reglementen, die in 2026 van start gaan, is aangewakkerd
na de mogelijke uitbreiding van het F1-veld met de komst van een
elfde team, namelijk Andretti. Het Amerikaanse automerk bevindt
zich in de derde fase van het toelatingsproces, waarbij de FIA het
bod tot toetreding in oktober al geaccepteerd heeft. "We moeten
echt opletten" Op dit moment zijn er commerciële gesprekken gaande,
en de tien huidige Formule 1-teams zijn terughoudend om een elfde
team toe te laten, aangezien de prijzenpot dan ook door elf in
plaats van tien gedeeld moet worden. Andretti wil helpen om de
totale prijzenpot te laten groeien, zodat het verlies gecompenseerd
wordt. Om dit in werking te stellen, moet elk nieuw aspirant-team
een ' anti-dilution fee ' betalen van 200 miljoen dollar, die over
de teams verdeeld wordt. Er wordt inmiddels ook gesuggereerd om
deze financiële drempel te verhogen naar 600 miljoen dollar. De
teams werken inmiddels ook al even met een budgetplafond. Deze is
in 2023 nog verhoogd om zo rekening te houden met de wereldwijde
inflatie. Vasseur maakt zich zorgen over dit verschuivende
financiële plaatje, en is van mening dat dit veel onzekerheid
teweeg brengt: "Het maakt niet uit wat het format, de organisatie
en de regels zijn", zo begint hij tegenover onder andere
RacingNews365. "Aan het einde van de dag word je meer blootgesteld
met elf teams dan wanneer je met tien teams bent." "Als je in een
positieve situatie zit en het bedrijf gaat omhoog, denk ik dat
iedereen positief en optimistisch is, maar ik weet niet zeker of
het voor altijd zo zal blijven." Vandaar ook de waarschuwing van de
Fransman: "We moeten echt opletten. Aan de ene kant verhogen we de
kosten bij elke vergadering. We voegen inflatie toe, we veranderen
de index voor de inflatie, et cetera, en we verhogen de CapEx
(kapitaaluitgaven, red.). En nu willen we de inkomsten nog meer
verdunnen." Bovendien is het lastig om een toekomstige inschatting
van de financiën te maken: "Het is ook niet makkelijk om een
bedrijf te runnen en prognoses te maken als je dit soort
veranderingen zo vaak hebt, en eerlijk gezegd leren we niet van het
verleden, en dit is een groot probleem." "Laten we groeien naar een
punt waar we kunnen groeien" Ook Williams-teambaas James Vowles
mengde zich in deze discussie. Hij is voorlopig tegen de komst van
een nieuw team, en dit heeft te maken met de financiële positie van
het team. "Het is niet zo dat er geen ruimte is voor een elfde
ploeg, we moeten gewoon financieel stabiel zijn om dat te kunnen
doen," zei hij. "Ik waardeer het dat we dingen verhogen, alleen we
brengen onszelf voor het eerst in lange tijd naar financiële
stabiliteit. Laten we dat punt bereiken en dan kijken waar we
staan. Dus het is eigenlijk helemaal niet 'tegen' een 11e team en
ik denk dat de Concorde dat moet weerspiegelen. Laten we groeien
naar een punt waar we kunnen groeien. Ik weet niet zeker of dat nu
al zo is", sluit de teambaas af.
