Hoe Mercedes een nieuwe dreun wil voorkomen: "Zeer dankbaar voor die ervaring"

Het is een veelbesproken onderwerp in de Formule 1: de aanhoudende
problemen van Mercedes. Tussen 2014 en 2020 was het team
ongenaakbaar, maar sinds de invoering van de nieuwe reglementen
lijkt Mercedes soms een schim van zichzelf. Begin 2022 duurde het
een tijdje voordat het fenomeen porpoising werd opgelost, waarna er
echt wel een stijgende lijn zichtbaar was. George Russell schreef
aan het einde van het seizoen zelfs de Grand Prix van Brazilië op
zijn naam in een verder vrij kleurloos jaar. En in Sao Paolo ging
Mercedes juist de mist in. Het team uit beschikte over een radicaal
concept, het zogenaamde zero sidepod concept, en zag veel
perspectief door de zege van Russell. De stijgende lijn en de
ontwikkelingen voor 2023 zouden er toch voor moeten zorgen dat
Mercedes Red Bull weer uit kon dagen. Het zou er nooit van komen.
Sterker nog: Mercedes boekte in 2023 voor het eerst sinds 2011 geen
enkele overwinning in een seizoen. Eén man wilde eind 2022 al
veranderingen zien: Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen
had het idee dat het concept van Mercedes niet goed genoeg was voor
titels en overwinningen. Mercedes hield echter vast aan haar visie,
maar kwam er tijdens de wintertests in Bahrein achter dat ze een
fout hadden gemaakt. Red Bull lag juist verder voor en zou het
seizoen domineren door 21 overwinningen te pakken in 22 races.
Mercedes stapte gedurende het jaar af van haar oorspronkelijke
concept, iets wat je als F1-team te allen tijde wil voorkomen. Maar
wat moet er veranderen om in 2024 wél weer mee te doen? "Ik ben
zeer dankbaar voor die ervaring" Hamilton heeft wel een idee en
wijst naar de GP van Brazilië in 2022. De Brit geeft tegenover
onder meer RacingNews365 zelfs toe dat Mercedes misschien over iets
te veel zelfvertrouwen beschikte. "We pakten toen de zege. En
terwijl het een geweldige boost was voor het team, dachten we
daardoor misschien dat het echt wel beter zou gaan in 2023. Ik ben
zeer dankbaar voor die ervaring, want het team weet nu dat we het
gat nog niet gedicht hebben. We moeten dus harder werken en een
betere prestatie afleveren. Maar geen enkel teamlid leeft in een
illusie en we hebben ons gerealiseerd dat we een steile berg moeten
beklimmen." Wanneer Hamilton wist dat de W14 niet goed genoeg was?
"Toen ik de auto voor het eerst bestuurde in februari. Ik wist
meteen dat het geen kampioenschapsmateriaal betrof. Het voelde
identiek aan de auto van vorig jaar, dus dat was zeker zorgwekkend.
Toch hebben we de auto verbeterd, al hadden we natuurlijk op meer
gehoopt. Desondanks denk ik dat we meer dan ooit een stip aan de
horizon hebben gezet waar we naartoe kunnen werken." En zo wordt
2024 het jaar van de waarheid voor Mercedes. Het team en Toto Wolff
kondigden met veel bombarie aan dat ze nu wél weten hoe ze de
bolide kunnen verbeteren. Het nieuwe concept en een tot op het bot
gemotiveerd team moeten voor nieuwe successen gaan zorgen. Vooral
dat laatste is een belangrijke factor bij Mercedes. Het team is de
uitkomst van 2021 nog niet vergeten en wil maar al te graag het
dominante Red Bull weer verslaan. Nu nog het zelfvertrouwen
omzetten in de benodigde prestaties...

Top Headlines

Oudere Top Headlines