Todt rekent hard af met FIA-president: "Ik ken het karakter"

Mohammed Ben Sulayem nam eind 2021 het stokje over als
FIA-president en sprak zich regelmatig uit over de financiële
positie van de FIA. Onder het bewind van Jean Todt, die van 2009
tot en met 2021 de scepter zwaaide bij de mondiale autosportbond,
zouden er tekorten zijn ontstaan. Ben Sulayem zei er bijvoorbeeld
het volgende over tegen Motorsport.com : "We hadden een tekort,
zelfs vóór de covid-pandemie, maar ik ben blij dat we dat hebben
opgelost. We weten allemaal dat we een probleem hadden met de
financiën. We hadden dit jaar een tekort van meer dan 20 miljoen
dollar." Todt vertelt in een interview met L'Equipe dat de
aantijgingen volledig uit de lucht zijn gegrepen en haalt hard uit
naar zijn opvolger. "Toen ik vertrok, lag er zeker meer dan 250
miljoen euro in reserve. In 2009 hadden we amper 40 miljoen euro,
hoewel de FIA een paar jaar eerder de commerciële rechten voor 100
jaar had verkocht aan de Formule 1. Ik noem het geen tekort. Toen
ik vertrok, was het budget bijna drie keer zo hoog, met veel nieuwe
competities en inkomstenbronnen, zoals de Formule E, het World
Endurance Championship en het Rally Raid Championship. Maar ik ben
niet verrast, ik wist wie mijn opvolger was. Ik ken het karakter."
Todt stelt dat er geen geschillen waren Volgens Todt verliep de
overdracht tussen de beide heren heel soepel, op één onderwerp na.
"Het is waar dat we één geschil hadden toen ik wegging: het proces
rond de halo. Maar dat werd niet onder het tapijt geveegd. Het was
goed gedocumenteerd en gecontroleerd; we presenteerden het voordat
ik vertrok en de huidige president woonde deze presentatie bij. Het
ging om een rechtszaak die in Texas was aangespannen door een
ingenieur die een patent bezat dat alleen geldig was in de
Verenigde Staten. Er was niet geheims aan en slechts één lopende
zaak, die ene." Todt wil niet te veel woorden vuil maken aan Ben
Sulayem en stelt dat hij niet geïrriteerd is. "Nee, het kan me niet
schelen. Ik ga uit van het principe dat wanneer er een hoofdstuk
wordt afgesloten, er een ander hoofdstuk wordt geopend en we
onszelf niet toestaan om de opvolger aan te vallen. Of ik nu
Peugeot, Ferrari of de FIA verliet, ik heb nooit een slecht woord
gezegd. Het heeft geen zin om beschuldigingen te uiten, zeker niet
als ze vals zijn. Wat ik net vertelde, is de realiteit. Wel is
alles op zijn kop gezet wat onder mijn bewind is gebeurd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines