Lammers waant Red Bull niet veilig en wijst naar indrukwekkende concurrent

Red Bull was in cijfers dominant in 2023, maar in de praktijk viel
dat op de baan soms nog best wel mee, zo claimde Jan Lammers eerder
op deze website al. In 2023 kwam het al niet altijd aanwaaien en in
2024 zal dat volgens de voormalig F1-coureur nog minder het geval
zijn. "Het team dat het meeste zal beseffen dat ze er ook volgend
jaar weer hard aan moeten trekken, zal waarschijnlijk Red Bull zelf
zijn. Daar snappen ze heel goed dat dit soort dingen uit de lucht
komen vallen. Je ziet ook hoe dicht het bij elkaar zit", aldus
Lammers, om vervolgens McLaren in het bijzonder uit te lichten.
"Dat dat team ontzettend veel potentie heeft blijkt uit een drietal
zaken: Natuurlijk uit hun topprestaties, maar bijvoorbeeld ook al
uit het feit dat ze aankondigden dat ze die topprestaties gingen
leveren. Daar blijkt namelijk uit hoe goed de correlatie is tussen
datgene wat in de windtunnel en middels CFD wordt uitgedokterd en
de praktijk." "Mercedes had op een gegeven moment het maximaal
haalbare bereikt" Het toont in de ogen van Lammers aan dat McLaren
heel goed weet waar ze mee bezig zijn en waar ze naartoe aan het
werken zijn. De suggestie dat voor Mercedes het tegendeel waar zou
zijn, wuift Lammers echter weg. "Ik denk dat de vorderingen die ze
halverwege het seizoen hebben gemaakt aantoonden dat ze op dat
moment de goede tegenmaatregelen namen, waarmee ze in mijn ogen het
maximale potentieel van dit chassis aan wisten te spreken. Het
nadeel daarna was dat de andere teams de auto's nóg verder wisten
door te ontwikkelen." "Mercedes had op een gegeven moment het
maximaal haalbare bereikt, denk ik. En als je dan nog verder door
wilt ontwikkelen, gaat het het weer bergafwaarts", vervolgt
Lammers. "Vergelijk het met een coureur die zijn auto gaat
overdriven , terwijl die eigenlijk niet harder kan." "Voor volgend
jaar verwacht ik dan ook dat ze heel sterk terug kunnen komen. Ze
weten nu welke kant ze op moeten werken en als ze inderdaad vroeg
het maximum potentieel van de W14 hebben bereikt, hebben ze ook al
vroeg de focus volledig naar 2024 kunnen verleggen." Gevraagd of
die bewuste kant de Red Bull-kant kan zijn, gaat hij voor een groot
deel mee in die gedachtegang: "Wind is wind en een ideale stroming
daarvan is nu eenmaal een ideale stroming. En als Red Bull de
ideale stroming heeft gevonden met deze vorm van de auto, dan
ontkom je er niet aan dat anderen ook die ideale vorm gaan zoeken
en vinden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines