Aston Martin waarschuwt na succesvol seizoen: "Betekent niet dat we om zege gaan strijden"
De verwachtingen van de buitenwacht waren voorafgaand aan het
seizoen niet hoog als het om Aston Martin ging. Het team eindigde
in 2022 op de zevende plek bij de constructeurs, met twee keer een
zesde plek (Sebastian Vettel) als beste resultaat. Hoe anders
verging het in 2023. Nieuwkomer Fernando Alonso stond in de eerste
acht races liefst zes keer op het podium. Achter de Red Bulls van
Max Verstappen en Sergio Perez presteerde hij het beste. Halverwege
het seizoen daalden de prestaties wat, minus een tweede plek in
Zandvoort voor Alonso, maar richting het einde presteerden Alonso
en teamgenoot Lance Stroll weer naar behoren. Teambaas Mike Krack
kan dan ook tevreden terugkijken op een memorabel seizoen voor zijn
team. "De eerste zes races waren ongelooflijk, maar ik wist dat er
moeilijke momenten zouden volgen. We waren realistisch en
probeerden de verwachtingen te managen. De concurrentie in de F1 is
hevig; hele goede teams die het seizoen niet zo goed begonnen
zouden onvermijdelijk hun problemen te boven komen en het gevecht
met ons aangaan. We wisten dat het moeilijker zou worden", geeft
Krack aan op de eigen website van het team. De Luxemburger erkent
dat het team na de eerste acht races een dip kende. "Voor mij was
die periode uitdagend omdat je moet begrijpen wat er gebeurt. Je
moet uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken. Gaan anderen er
enorm op vooruit? Gaan wij niet genoeg vooruit? Je moet eerlijk
zijn in je beoordelingen, jezelf lastige vragen stellen, tot
inzichten komen en er dan voor zorgen dat iedereen in het team de
situatie ook begrijpt, bij elkaar blijft en er doorheen werkt."
Concurrentie zit niet stil In Brazilië reed Alonso nogmaals naar
het podium en ook Stroll vond de weg omhoog met twee vijfde
plaatsen. Het zijn tekenen dat Aston Martin de wagen weer helemaal
onder controle had. "Tegen het einde van het seizoen begrepen we de
auto beter, maar het zou verkeerd zijn om te zeggen dat we absoluut
alles van de AMR23 begrepen. We begrepen heel veel, we weten wat we
willen doen voor 2024 en welke richting we op moeten met de auto
van volgend jaar. Dat betekent echter niet per se dat we volgend
jaar bij de seizoensopener in Bahrein om de zege gaan strijden." De
reden dat Krack dit zegt, is niet om zich in te dekken. Hij ziet
namelijk dat de concurrentie ook niet stilzit. "We moeten het
opnemen tegen geduchte concurrenten en het grote vraagteken in de
winter is altijd wat voor werk andere teams hebben gedaan. Je
vraagt je altijd af: "Hebben we genoeg gedaan?" Wat er ook gebeurt,
het resulteert altijd in dezelfde vicieuze cirkel: als de auto's de
baan op gaan en we hebben niet genoeg gedaan, dan moeten we hard
werken aan verbetering. Hebben we wel genoeg gedaan, dan moeten we
hard werken om nog beter te worden. Dat is het enige werkende
recept in de Formule 1."
seizoen niet hoog als het om Aston Martin ging. Het team eindigde
in 2022 op de zevende plek bij de constructeurs, met twee keer een
zesde plek (Sebastian Vettel) als beste resultaat. Hoe anders
verging het in 2023. Nieuwkomer Fernando Alonso stond in de eerste
acht races liefst zes keer op het podium. Achter de Red Bulls van
Max Verstappen en Sergio Perez presteerde hij het beste. Halverwege
het seizoen daalden de prestaties wat, minus een tweede plek in
Zandvoort voor Alonso, maar richting het einde presteerden Alonso
en teamgenoot Lance Stroll weer naar behoren. Teambaas Mike Krack
kan dan ook tevreden terugkijken op een memorabel seizoen voor zijn
team. "De eerste zes races waren ongelooflijk, maar ik wist dat er
moeilijke momenten zouden volgen. We waren realistisch en
probeerden de verwachtingen te managen. De concurrentie in de F1 is
hevig; hele goede teams die het seizoen niet zo goed begonnen
zouden onvermijdelijk hun problemen te boven komen en het gevecht
met ons aangaan. We wisten dat het moeilijker zou worden", geeft
Krack aan op de eigen website van het team. De Luxemburger erkent
dat het team na de eerste acht races een dip kende. "Voor mij was
die periode uitdagend omdat je moet begrijpen wat er gebeurt. Je
moet uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken. Gaan anderen er
enorm op vooruit? Gaan wij niet genoeg vooruit? Je moet eerlijk
zijn in je beoordelingen, jezelf lastige vragen stellen, tot
inzichten komen en er dan voor zorgen dat iedereen in het team de
situatie ook begrijpt, bij elkaar blijft en er doorheen werkt."
Concurrentie zit niet stil In Brazilië reed Alonso nogmaals naar
het podium en ook Stroll vond de weg omhoog met twee vijfde
plaatsen. Het zijn tekenen dat Aston Martin de wagen weer helemaal
onder controle had. "Tegen het einde van het seizoen begrepen we de
auto beter, maar het zou verkeerd zijn om te zeggen dat we absoluut
alles van de AMR23 begrepen. We begrepen heel veel, we weten wat we
willen doen voor 2024 en welke richting we op moeten met de auto
van volgend jaar. Dat betekent echter niet per se dat we volgend
jaar bij de seizoensopener in Bahrein om de zege gaan strijden." De
reden dat Krack dit zegt, is niet om zich in te dekken. Hij ziet
namelijk dat de concurrentie ook niet stilzit. "We moeten het
opnemen tegen geduchte concurrenten en het grote vraagteken in de
winter is altijd wat voor werk andere teams hebben gedaan. Je
vraagt je altijd af: "Hebben we genoeg gedaan?" Wat er ook gebeurt,
het resulteert altijd in dezelfde vicieuze cirkel: als de auto's de
baan op gaan en we hebben niet genoeg gedaan, dan moeten we hard
werken aan verbetering. Hebben we wel genoeg gedaan, dan moeten we
hard werken om nog beter te worden. Dat is het enige werkende
recept in de Formule 1."
