Red Bull wijst belangrijke factor voor dominantie aan: "Dat was het fundamentele verschil"
Nog nooit was een team zo dominant als Red Bull in 2023. Het team
uit Milton Keynes won 21 van de 22 races in de Formule 1 en haalde
op ongenaakbare wijze de beide wereldtitels binnen. Max Verstappen
leverde een belangrijke bijdrage aan het succes door 19 Grands Prix
te winnen, de meeste zeges ooit in een seizoen voor een coureur.
Red Bull-teambaas Christian Horner stelt dat het gewicht van de
RB19 doorslaggevend is geweest voor het historische seizoen. "Je
moet stilstaan bij het feit dat heel wat onderdelen van de RB19 ook
op de RB18 zaten: de versnellingsbak, een groot gedeelte van de
ophangingen en het halve chassis", vertelt Horner tegenover
Motorsport.com . "Het was eigenlijk een uitgemaakte zaak, maar we
hebben veel aandacht kunnen besteden aan het gewicht van de auto.
Onze focus verschoof in 2021 vrij laat naar de nieuwe reglementen
door de ferme titelstrijd, waardoor de auto van vorig jaar wat aan
de zware kant was." "Die onderdelen hebben 34 races gewonnen" Maar
hoeveel lichter was de RB19 dan? "We hebben er 20 kilo vanaf kunnen
halen en wat oneffenheden weggewerkt. Toch overlapte er heel wat
onderdelen met de RB18 van 2022, dus in het geval van Max hebben
die onderdelen 19 plus 15 races gewonnen. De combinatie komt uit op
34 gewonnen races." Horner sluit af door te stellen dat de
gewichtsreductie overal is toegepast. "Het is niet één specifiek
gebied waar je gewicht kan verliezen. Het ging gewoon om een
marginale winst op alle gebieden. Ik denk dat dat waarschijnlijk
het fundamentele verschil was tussen de 2022-auto en de 2023-auto."
uit Milton Keynes won 21 van de 22 races in de Formule 1 en haalde
op ongenaakbare wijze de beide wereldtitels binnen. Max Verstappen
leverde een belangrijke bijdrage aan het succes door 19 Grands Prix
te winnen, de meeste zeges ooit in een seizoen voor een coureur.
Red Bull-teambaas Christian Horner stelt dat het gewicht van de
RB19 doorslaggevend is geweest voor het historische seizoen. "Je
moet stilstaan bij het feit dat heel wat onderdelen van de RB19 ook
op de RB18 zaten: de versnellingsbak, een groot gedeelte van de
ophangingen en het halve chassis", vertelt Horner tegenover
Motorsport.com . "Het was eigenlijk een uitgemaakte zaak, maar we
hebben veel aandacht kunnen besteden aan het gewicht van de auto.
Onze focus verschoof in 2021 vrij laat naar de nieuwe reglementen
door de ferme titelstrijd, waardoor de auto van vorig jaar wat aan
de zware kant was." "Die onderdelen hebben 34 races gewonnen" Maar
hoeveel lichter was de RB19 dan? "We hebben er 20 kilo vanaf kunnen
halen en wat oneffenheden weggewerkt. Toch overlapte er heel wat
onderdelen met de RB18 van 2022, dus in het geval van Max hebben
die onderdelen 19 plus 15 races gewonnen. De combinatie komt uit op
34 gewonnen races." Horner sluit af door te stellen dat de
gewichtsreductie overal is toegepast. "Het is niet één specifiek
gebied waar je gewicht kan verliezen. Het ging gewoon om een
marginale winst op alle gebieden. Ik denk dat dat waarschijnlijk
het fundamentele verschil was tussen de 2022-auto en de 2023-auto."
