Ocon noteert verbeterpunten Alpine: "Nu gaan mensen mijn telefoon proberen te stelen!"
Alpine beleefde een roerig jaar in de Formule 1. Het Franse team
nam afscheid van heel wat kopstukken en zag aan het begin van 2023
in Pierre Gasly een nieuwe coureur toetreden. Een ding blijft wel
al seizoenen lang hetzelfde: de positie van Esteban Ocon. De
27-jarige Fransman rijdt sinds 2020 voor Alpine, wat op dat moment
nog Renault heette. Zijn absolute hoogtepunt vond plaats in 2021,
toen Ocon de knotsgekke Grand Prix van Hongarije wist te winnen.
Het was een droom die uitkwam. Die knappe zege krijgt voorlopig
geen vervolg. Alpine heeft moeite om het middenveld te ontstijgen
en reed afgelopen seizoen wederom een beetje in niemandsland. De
ondergrens wordt nooit bereikt, maar tegelijkertijd zetten andere
teams grotere stappen. Aston Martin en McLaren wisten namelijk wél
het gat met de topteams te verkleinen, waardoor Alpine als zesde
eindigde in het constructeurskampioenschap. De achterstand op de
nummer vijf, Aston Martin, bedroeg 160 punten en de voorsprong op
de nummer zeven, Williams, 92 punten. Het tekent de situatie, al
pakten Ocon en Gasly allebei wel een mooie podiumplaats in Monaco
en Zandvoort. Als Ocon in een exclusief interview met RacingNews365
terugblikt op 2023, beaamt de coureur dat het een wisselvallig
seizoen is geweest. "We hebben een aantal ups en downs gekend. Dat
is uiteraard niet ideaal gedurende een seizoen. Maar ik denk dat we
ook wat goede momenten hebben meegemaakt, zoals de GP van Monaco en
België, waar we heel sterk voor de dag kwamen. En iedere keer als
we een kans hadden, pakten we hem ook. Dat is fantastisch en dat
moeten we voortzetten." "Ik weet niet of het realistisch is, het
boeit me ook niet" Ocon benoemt terecht de sterke momenten, maar
onderstreept tegelijkertijd dat Alpine en hij nog veel werk moet
verzetten. "We moeten aan de snelheid van de auto werken. Het is
duidelijk dat een aantal teams het beter hebben gedaan en sterkere
updates hebben meegebracht. Dat moeten we proberen te veranderen.
Uiteraard werken we al aan de auto voor 2024 in de simulator en
daar zijn we eerder mee begonnen. Dat zou ons moeten helpen
richting volgend jaar." McLaren en Aston Martin waren dus twee
teams die met updates een fikse ontwikkeling wisten door te maken.
Ocon heeft niet veel zin om daar naar te kijken. "Ik weet niet of
het realistisch is om het gat met hen te dichten, het boeit me
eerlijk gezegd ook niet. Daar moeten we ons wel op richten. We
willen het gat dichten en competitiever worden. We gaan het jaar
niet in met een andere gedachte, want anders gaan we nooit iets
winnen." Maar waar moet Alpine dan specifiek in verbeteren voor
2024? "Ik vind het best grappig als mensen dat vragen, want in de
Formule 1 is het nooit één specifiek aspect wat je moet verbeteren.
Het gaat altijd om veel details en verschillende afdelingen die
ergens een beetje tekort in schieten. Dat komt tot uiting in de
snelheid van de auto. Wij moeten overal een beetje beter in worden,
aangezien we niet het snelst zijn in de bochten, niet het snelst
zijn op de rechte stukken en niet het beste zijn in het managen van
de banden. We moeten hard blijven werken en hopelijk vinden we dan
wat extra snelheid." De tekst gaat verder onder de afbeelding. Ocon
houdt notities bij Ocon vertelt ook dat hij veel notities in zijn
telefoon heeft staan over de verbeterpunten van de auto. De
Fransman was verrast toen hij naar de aantekeningen van 2020 en
2021 keek. "Ik houd door de jaren heen altijd grote notities bij in
mijn telefoon, zodat ik weet wat we moeten verbeteren. Het was gek
om de notities van 2020 en 2021 te lezen, omdat we heel veel zaken
hebben opgelost en verbeterd. Dat vertaalt zich niet altijd gelijk
in prestaties, maar het laat ook zien dat andere teams niet
stilstaan. We werken niet als enige en moeten slimmer en beter zijn
dan de andere teams." "Ik maak aantekeningen na elke sessie",
vervolgt Ocon zijn verhaal. "Misschien had ik dat niet moeten
zeggen, want nu gaan mensen mijn telefoon proberen te stelen! Ik
doe het sinds 2018, 2019 en beschik over heel wat notities uit mijn
Mercedes-tijd. Die zijn heel interessant. Je kan je simpelweg niet
alles blijven herinneren, dus het is goed om dingen op te
schrijven. Je weet ook zeker dat je niets vergeet, want je hebt
hard gewerkt voor die notities. Als je ze verspilt, doet dat pijn."
Ocon gaat afsluitend in op de veranderingen in het management van
Alpine. Teambaas Otmar Szafnauer en CEO Laurent Rossi moesten
bijvoorbeeld het veld ruimen en werden respectievelijk vervangen
door Bruno Famin en Philippe Krief. "Ik heb me altijd gefocust op
mijn werk en dat is om de auto zo snel mogelijk te besturen. Dat is
het enige wat ik kan doen en waar ik me druk om moet maken. Daar
ligt mijn focus."
nam afscheid van heel wat kopstukken en zag aan het begin van 2023
in Pierre Gasly een nieuwe coureur toetreden. Een ding blijft wel
al seizoenen lang hetzelfde: de positie van Esteban Ocon. De
27-jarige Fransman rijdt sinds 2020 voor Alpine, wat op dat moment
nog Renault heette. Zijn absolute hoogtepunt vond plaats in 2021,
toen Ocon de knotsgekke Grand Prix van Hongarije wist te winnen.
Het was een droom die uitkwam. Die knappe zege krijgt voorlopig
geen vervolg. Alpine heeft moeite om het middenveld te ontstijgen
en reed afgelopen seizoen wederom een beetje in niemandsland. De
ondergrens wordt nooit bereikt, maar tegelijkertijd zetten andere
teams grotere stappen. Aston Martin en McLaren wisten namelijk wél
het gat met de topteams te verkleinen, waardoor Alpine als zesde
eindigde in het constructeurskampioenschap. De achterstand op de
nummer vijf, Aston Martin, bedroeg 160 punten en de voorsprong op
de nummer zeven, Williams, 92 punten. Het tekent de situatie, al
pakten Ocon en Gasly allebei wel een mooie podiumplaats in Monaco
en Zandvoort. Als Ocon in een exclusief interview met RacingNews365
terugblikt op 2023, beaamt de coureur dat het een wisselvallig
seizoen is geweest. "We hebben een aantal ups en downs gekend. Dat
is uiteraard niet ideaal gedurende een seizoen. Maar ik denk dat we
ook wat goede momenten hebben meegemaakt, zoals de GP van Monaco en
België, waar we heel sterk voor de dag kwamen. En iedere keer als
we een kans hadden, pakten we hem ook. Dat is fantastisch en dat
moeten we voortzetten." "Ik weet niet of het realistisch is, het
boeit me ook niet" Ocon benoemt terecht de sterke momenten, maar
onderstreept tegelijkertijd dat Alpine en hij nog veel werk moet
verzetten. "We moeten aan de snelheid van de auto werken. Het is
duidelijk dat een aantal teams het beter hebben gedaan en sterkere
updates hebben meegebracht. Dat moeten we proberen te veranderen.
Uiteraard werken we al aan de auto voor 2024 in de simulator en
daar zijn we eerder mee begonnen. Dat zou ons moeten helpen
richting volgend jaar." McLaren en Aston Martin waren dus twee
teams die met updates een fikse ontwikkeling wisten door te maken.
Ocon heeft niet veel zin om daar naar te kijken. "Ik weet niet of
het realistisch is om het gat met hen te dichten, het boeit me
eerlijk gezegd ook niet. Daar moeten we ons wel op richten. We
willen het gat dichten en competitiever worden. We gaan het jaar
niet in met een andere gedachte, want anders gaan we nooit iets
winnen." Maar waar moet Alpine dan specifiek in verbeteren voor
2024? "Ik vind het best grappig als mensen dat vragen, want in de
Formule 1 is het nooit één specifiek aspect wat je moet verbeteren.
Het gaat altijd om veel details en verschillende afdelingen die
ergens een beetje tekort in schieten. Dat komt tot uiting in de
snelheid van de auto. Wij moeten overal een beetje beter in worden,
aangezien we niet het snelst zijn in de bochten, niet het snelst
zijn op de rechte stukken en niet het beste zijn in het managen van
de banden. We moeten hard blijven werken en hopelijk vinden we dan
wat extra snelheid." De tekst gaat verder onder de afbeelding. Ocon
houdt notities bij Ocon vertelt ook dat hij veel notities in zijn
telefoon heeft staan over de verbeterpunten van de auto. De
Fransman was verrast toen hij naar de aantekeningen van 2020 en
2021 keek. "Ik houd door de jaren heen altijd grote notities bij in
mijn telefoon, zodat ik weet wat we moeten verbeteren. Het was gek
om de notities van 2020 en 2021 te lezen, omdat we heel veel zaken
hebben opgelost en verbeterd. Dat vertaalt zich niet altijd gelijk
in prestaties, maar het laat ook zien dat andere teams niet
stilstaan. We werken niet als enige en moeten slimmer en beter zijn
dan de andere teams." "Ik maak aantekeningen na elke sessie",
vervolgt Ocon zijn verhaal. "Misschien had ik dat niet moeten
zeggen, want nu gaan mensen mijn telefoon proberen te stelen! Ik
doe het sinds 2018, 2019 en beschik over heel wat notities uit mijn
Mercedes-tijd. Die zijn heel interessant. Je kan je simpelweg niet
alles blijven herinneren, dus het is goed om dingen op te
schrijven. Je weet ook zeker dat je niets vergeet, want je hebt
hard gewerkt voor die notities. Als je ze verspilt, doet dat pijn."
Ocon gaat afsluitend in op de veranderingen in het management van
Alpine. Teambaas Otmar Szafnauer en CEO Laurent Rossi moesten
bijvoorbeeld het veld ruimen en werden respectievelijk vervangen
door Bruno Famin en Philippe Krief. "Ik heb me altijd gefocust op
mijn werk en dat is om de auto zo snel mogelijk te besturen. Dat is
het enige wat ik kan doen en waar ik me druk om moet maken. Daar
ligt mijn focus."
