Ferrari onthult presentatiedatum nieuwe F1-bolide: "Verwachten een mooie stap te zetten"

Puur kijkend naar de statistieken, is het seizoen van Ferrari niet
geslaagd. Het Italiaanse team boekte in Singapore één schamele zege
en zag Red Bull in 2023 volledig domineren. Carlos Sainz en Charles
Leclerc werden vooral genekt door bandenslijtage in de races,
waardoor goede startposities, Ferrari was doorgaans sterk in de
kwalificatie, veelal niet in overwinningen werden omgezet. Red Bull
en Max Verstappen waren stukken sneller als het op de lange adem
aankwam. Tot overmaat van ramp liep Ferrari ook nog eens met drie
punten verschil de tweede plaats in het constructeurskampioenschap
mis. Desondanks werd het seizoen op een positieve noot afgesloten.
De rode bolides kregen de bandenslijtage meer en meer onder
controle, wat tot optimisme voor 2024 leidde. Teambaas Fred Vasseur
licht alvast een tipje van de sluier op tijdens een mediasessie in
de fabriek, waar RacingNews365 ook aanwezig was. De
presentatiedatum wil hij wel weggeven. "De lancering vindt plaats
op 13 februari 2024, een dag voor Valentijnsdag", vertelt Vasseur.
"Dan zie je de rest van de bolide. We hebben dan een dag langer
voor (de voorbereiding op red.) de tests. Ik weet dat de planning
vrij nauw is. De test vindt iets eerder plaats en het is een
uitdaging om alle puzzelstukjes in elkaar te laten vallen. We
hadden geen andere optie en ik denk dat een aantal andere teams hun
lancering op de 14e zullen doen. Maar het is al een uitdaging vóór
Bahrein." Vasseur ziet aanknopingspunten voor 2024 Vasseur trad
begin 2023 aan als teambaas van Ferrari en begon aan helse taak De
Fransman kon niet meteen voor verbeteringen zorgen. Eerst volgt er
een kenmerkend grapje. "Fred leeft nog! Een jaar geleden was het
een uitdaging, omdat ik vrij laat begon bij Ferrari. Ik moest een
golf aan dingen begrijpen en managen in een paar weken tijd. Het
was vier weken voor de lancering en zes weken voor Bahrein, dus ik
bevind me nu in een comfortabelere positie. Ik ken bijna iedereen
in het bedrijf en begrijp het systeem beter. Het einde van het
seizoen ging best goed, al is het natuurlijk nooit genoeg. We
moeten het momentum voortzetten." De Fransman geeft toe dat hij
zich een hoedje schrok tijdens de mindere seizoensstart. "Iedereen
zei tegen me dat Ferrari goed aan het seizoen begint en daarna
wegzakt. Geloof me, na de Grand Prix van Saoedi-Arabië en Australië
zei ik: ' what the f*ck , we zitten diep in de problemen als dit
het goede gedeelte van het seizoen was'. De les is dat we in staat
zijn om te reageren en de perceptie van buitenaf dus fout is. Ik
dacht zelf voor mijn start bij Ferrari ook dat het team zou
overreageren bij ieder GP-weekend. Maar ze waren juist kalm na
Melbourne en we waren voorzichtig over de zwakke punten van de
auto." Het leidde tot significante verbeteringen, al vindt Vasseur
het te makkelijk om het af te schuiven op het feit dat Ferrari nu
de bandenslijtage wel onder controle zou hebben. "Het gaat niet
altijd om bandenslijtage. Vaak is het zo dat je harder moet pushen
en daarom meer bandenslijtage hebt. Abu Dhabi is een goed
voorbeeld, omdat we in de beginfase de banden goed konden sparen.
Begin 2023 moesten we ontzettend hard pushen om de leiders te
kunnen volgen. Het is niet alleen een karakteristiek van de auto,
maar het gaat ook om de algemene snelheid." Leclerc en Sainz hebben
vertrouwen in nieuwe Ferrari Mede door de goede resultaten aan het
einde van het seizoen, hebben Leclerc en Sainz vertrouwen in 2024,
stelt Vasseur. "Ze zijn flink betrokken bij de ontwikkeling van de
auto en zijn blij met de huidige situatie. Het is geen duidelijke
indicatie hoe we er volgend jaar voor staan, maar het is belangrijk
dat ze aan boord stappen vanaf het begin. Charles en Carlos hebben
nu twee a drie weken vakantie en keren rond 9, 10 januari terug. En
ik denk ook dat het goed is dat ze hun tijd managen, want ze zijn
vrij uitgeput na dit seizoen." Op de vraag of de nieuwe auto
revolutionair is, reageert Vasseur ontkennend. "Een revolutie is
niet het juiste woord. De regels zijn drie jaar lang hetzelfde
gebleven, dus je kan de situatie niet ingrijpend veranderen. Het
gaat om tienden van seconden en 1- tot 2% aan verbeteringen, geen
5%. Uiteraard moeten we wel een stap zetten en die mag niet
onderschat worden. We vervangen 95% van de onderdelen. De
verwachting is dat we ons op onszelf focussen en een mooie stap
gaan zetten, maar het is en blijft een vergelijking. Je kan honderd
stappen voorwaarts zetten, maar als de anderen er 120 zetten, zie
je er stom uit."

Top Headlines

Oudere Top Headlines