Waarom Ferrari in de kwalificatie wel partij voor Red Bull is

Met vijf polepositions is Charles Leclerc nog ver verwijderd van
het aantal polepositions van Max Verstappen in 2023 (12), maar
daarmee is de Monegask wel 'best of the rest'. De Ferrari-coureur
kon in de kwalificatie wel gelijke tred houden met de Red Bull,
maar op zondag moest Ferrari telkens toegeven. Leclerc en
teamgenoot Sainz gaven gedurende het seizoen vaker aan dat de
Ferrari maar in een klein venster werkt, wat dus tot uiting komt in
een kwalificatie. "Als we nieuwe banden hebben in de kwalificatie,
compenseert de extra grip van de banden de zwakke punten van de
auto. Zodra de banden ouder worden en grip verliezen en we veel
brandstof aan boord hebben, beginnen de problemen", zegt Leclerc in
gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport . "Als we dan nog
steeds in verkeer rijden, de wind opsteekt of de temperaturen
veranderen, worden de zwakke punten nog duidelijker. Dan wordt het
heel moeilijk om de auto te besturen." Volgens Leclerc heeft Red
Bull daar minder last van. "Nieuwe banden verbloemen bij ons de
zwakkere punten, die ons anders zouden vertragen. Bij Red Bull is
dat minder het geval. Zoals ik al zei, het is een heel dunne lijn
waarop de auto werkt. Neem de GP van Mexico: We waren echt snel op
de medium banden. Zodra we op harde banden kwamen, werkte niets
meer."

Top Headlines

Oudere Top Headlines