Wat als Red Bull volgend jaar met de RB19 aan de start van het seizoen verschijnt?

Terwijl de concurrentie probeerde de RB19 van Red Bull in 2023 bij
te houden door middel van het doorvoeren van verschillende updates,
kon het team uit Milton Keynes de focus al vroeg op het
2024-seizoen leggen en bracht het team bijna geen upgrades meer mee
in 2023. In een exclusief interview met RacingNews365 wordt
voormalig F1-engineer Ernest Knoors gevraagd naar de ontwikkeling
van Red Bull afgelopen seizoen, en wat volgens hem cruciaal is om
de focus op te leggen in 2024. Knoors wordt de vraag voorgelegd wat
er zou gebeuren als Red Bull-coureurs Max Verstappen en Sergio
Perez tijdens de openingsrace in 2024 met de ongewijzigde RB19 aan
de start zou verschijnen. Topfavoriet voor 2024 In 2023 wist
Verstappen de eerste race van het jaar te winnen met 38 seconden
voorsprong op de eerstvolgende bolide waar geen Red Bull-logo op
stond, namelijk de Aston Martin van Fernando Alonso. De voormalig
engineer denkt niet dat dit gat nog een keer zo groot gaat zijn
wanneer Red Bull met een ongewijzigde RB19 aan de
2024-seizoensstart zou verschijnen: "Dat zijn mooie
gedachtespelletjes natuurlijk! Kijk, je moet er vanuit gaan dat de
andere teams echt wel een stap vooruit gaan maken. Zeker Red Bull
heeft een hele goede basis, en ik zie hun echt als de topfavoriet,
ook voor volgend jaar." Knoors was de engineer van Juan Pablo
Montoya bij BMW, en heeft ook ruim zeven jaar voor Ferrari gewerkt.
Hij heeft de nodige ervaring met betrekking tot updates en de
doorontwikkeling van Formule 1-bolides, en waarschuwt Red Bull dan
ook dat de concurrentie snel in de buurt kan komen: "Maar je hebt
ook bij McLaren gezien dat als je op een gegeven moment op het
juiste spoor bent, het juiste concept hebt, dat je de auto toch
redelijk snel kunt ontwikkelen. Niet dat ze een Red Bull gelijk
kunnen verslaan, maar ze komen wel een stuk dichterbij." "Dat zou
in elk geval een enorm risico zijn" De voormalig engineer doet
bovendien zijn petje af voor het team uit Woking: "Het knappe van
McLaren is dat ze dit tijdens een raceseizoen gedaan hebben.
Tijdens een raceseizoen kun je minder grote veranderingen
aanbrengen, maar het geeft aan dat als je die kennis van een
seizoen bij elkaar pakt, en een nieuwe auto bouwt, dat je best wel
snel grote stappen vooruit kunt maken. Dus ik denk dat als Red Bull
zou zeggen: 'We houden de oude auto', en andere teams brengen hun
nieuwe auto... Dat zou in elk geval een enorm risico zijn omdat de
andere teams echt wel stappen vooruit kunnen maken." "Ik denk nog
steeds dat de Red Bull een heel goed platform is, daar niet van,
maar ik neem aan dat ze bij Red Bull ook de winter gebruiken om de
auto door te ontwikkelen en dat hebben ze denk ik ook nodig om
zeker teams als McLaren en Ferrari toch voor te kunnen blijven", zo
sluit hij af. Bekijk het volledige interview hieronder! xK6zqn4Mh9Y

Top Headlines

Oudere Top Headlines