'Stier' Verstappen was even los: "Geef 'm maar elke race vijf of tien seconden straf!"

Max Verstappen staat bekend als een agressieve coureur. De
Nederlander houdt ervan om op de limiet te acteren en een fel duel
aan te gaan. Toch leek het er afgelopen seizoen soms op dat
Verstappen in toom werd gehouden. De RB19 was zó snel in zijn
handen, dat risico's vermeden konden worden. Maar wat gaat er toch
gebeuren als de concurrentie dichterbij komt en Verstappen weer op
het tandvlees moet racen? Tom Coronel en Ruud Dimmers lichten het
toe in de RN365 Formule 1-podcast. "We hebben natuurlijk twee keer
een losgelaten stier gezien in 2023", opent Coronel. "Dat was toen
hij bijvoorbeeld getergd was in Las Vegas. Dan komt de bite eruit
en dat vind ik mooi om naar te kijken. Maar dat betekent wel dat
hij in een aantal races in zijn comfortzone heeft gereden. Ik vind
dat Max op zijn best is op het moment dat je de schroeven
aandraait. Geef hem iedere keer maar gewoon vijf of tien seconden
straf. Dan wordt hij zo boos en komt er een bepaalde energie vrij.
Je kan het boosheid, getergd of aanvallend noemen en dan zie je hem
echt vliegen." "Toen zag je Max zichzelf opvreten" Dimmers haakt er
op in met een voorbeeld. "Maar wat zo knap is, Tom, is dat hij aan
het begin van zijn carrière ook weleens zo aanvallend was. Alleen
dan combineerde hij het met jeugdige overmoed. Hij weet het nu om
te zetten in rondjes en acties zonder schoonheidsfoutjes. Dat
afremmen van hem: ik kan me België nog herinneren. Toen had hij
bijna ruzie met Gianpiero Lambiase (zijn engineer red.) en hoorden
we hem haast 26 keer zeggen: 'Max, houd je aan het plan'. Max
startte wat verder naar achteren en wilde te snel naar voren. Toen
zag je hem zichzelf opvreten en in een thuisrace wil je nog harder
dan normaal. Hoe moeilijk is het dan om je in te houden, Tom?" "Je
maakt een plan, maar je bent instinctief gemaakt om dat ding altijd
in de houdgreep de hoek om te wurmen", reageert Coronel. "Als je
dat niet mag doen, wat tijdens de races slimmer is in de longruns,
dan is dat heel zwaar. Je moet aan het begin denken: 'oké, we gaan
een flow pakken, we gaan hem mooi maken, er zit rust in de band' et
cetera. Max heeft in 2020, tijdens de GP op Silverstone, een keer
gezegd: 'nee, GP, ik heb geen zin om als een oud omaatje rond te
rijden. Ik ga nu trappen'. Die brutaliteit die hij heeft, hielp
toen wel. Het gaat om de balans die je met zijn tweeën afspreekt."
Beluister hieronder de meest recente RacingNews365 F1-podcast!

Top Headlines

Oudere Top Headlines