Alonso blijft De la Rosa verbazen: "Hij rijdt bij Aston Martin om titels te winnen"
Het was een daverende entree. Fernando Alonso maakte eind 2022 de
overstap van Alpine naar Aston Martin en zou die transfer
opluisteren met geweldige prestaties. Het team uit Silverstone
fabriceerde een sterke bolide, die in de handen van Alonso voor zes
podiumplaatsen in acht races zorgde. Aston Martin zou wat verder
wegzakken naarmate het seizoen vorderde, maar Alonso eindigde
alsnog als vierde in de rijdersstand. Een prestatie die niemand
echt aan zag komen. Bijna op hetzelfde moment trad een andere
Spanjaard toe tot Aston Martin. Pedro de la Rosa, die zelf voor
Jordan, Arrows, Jaguar, McLaren, Sauber en HRT actief was in de
Formule 1, werd in november 2022 aangesteld als ambassadeur en ging
zich ook bezig houden met het Driver Development Programme van het
team. De 52-jarige De la Rosa reed nog tegen Alonso gedurende zijn
F1-tijd en looft de voortdurende professionaliteit van zijn
landgenoot, zo vertelt hij in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Het is fantastisch dat Fernando voor ons team
rijdt", vertelt de goedlachse De la Rosa. "Hij is een veeleisende
coureur en ik denk dat hij elke afdeling pusht. Dat kan gaan over
de technische kant, maar ook over marketing of PR. Hij is altijd
extreem professioneel en als hij zich ergens op richt, levert hij
100%. Als Fernando tegen je zegt dat hij de volgende ochtend om
half acht ergens kan zijn, is hij er ook. Het maakt dan niet uit of
er iets met het weer of het verkeer aan de hand is. Hij is
aanwezig." "Ik zie Fernando's komst alleen maar positief in" De la
Rosa is van mening dat de professionaliteit van Alonso heeft
geholpen in de opmars van Aston Martin. "Ik denk dat hij ons heeft
geholpen om ons niveau te verhogen. Ik zie zijn komst alleen maar
positief in. Vanaf het moment dat hij arriveerde, werkt hij
ontzettend hard. Het signaal dat we van hem krijgen, is dat hij
hier is om kampioenschappen te winnen, niet om zijn tijd tot zijn
afscheid uit te zitten. En dat geeft ons veel sterke energie."
Wanneer De la Rosa en Alonso elkaar leerden kennen? "Ik ken
Fernando al heel lang. Toen hij in de karts actief was, werd er al
veel over hem gesproken. Hij zou de nieuwe wereldkampioen worden en
daar kreeg iedereen gelijk in. We raceten uiteindelijk tegen elkaar
in de Formule 1, waarna we ook samen gingen werken. En nu zijn we
hier, al functioneer ik wel vanuit een andere rol. Ik ben niet
betrokken bij de ontwikkeling, de technische kant en de tests.
Desondanks vind ik het mooi om te zien hoe hij zichzelf heeft
ontwikkeld en volwassen is geworden. Ik heb een geweldige tijd."
"Als ik samenwerk met Fernando, dan leer ik op mijn leeftijd nog
steeds", legt De la Rosa uit. "Dat houdt me in leven. Mensen vragen
zich soms af waarom ik weer in de Formule 1 ben teruggekeerd en of
ik mijn nieuwe rol leuk vind. Ik reageer door te stellen dat ik van
iedere seconde geniet, omdat ik nog steeds leer. Je leert in de
Formule 1 als je met bijzondere mensen samenwerkt en bij Aston
Martin hebben we er veel. Het gaat niet alleen om Fernando, begrijp
me niet verkeerd. Er werken veel ongelofelijke mensen, die ik ook
uit mijn tijd ken. Ik werkte in 1998 bijvoorbeeld al samen met Andy
Stevenson (de Sporting Director van Aston Martin red.)." De tekst
gaat verder onder de afbeelding. De la Rosa zag het potentieel van
Aston Martin Of het De la Rosa verraste dat Aston Martin zo goed
aan het nieuwe seizoen begon? "Eerlijk gezegd was ik op het juiste
moment op de juiste plaats. Het is ook eerlijk om te zeggen dat ik
niet was toegetreden als ik geen potentieel zag, maar toch had ik
wat geluk. Wel wist ik waar ik naartoe zou gaan. Toen ik
arriveerde, had het team al vertrouwen na de doorgemaakte
ontwikkeling in 2022. Voor het publiek was de start van 2023
misschien een verrassing, maar het team begreep de auto vrij goed
en zette een jaar eerder veel stappen. Tijdens de winterbreak was
het alleen zaak om het momentum van die ontwikkeling door te
zetten." Volgens de Spanjaard was de gehele auto beter. "Het zijn
kleine details. Natuurlijk speelt de aerodynamica een grote rol,
maar ik denk dat het oneerlijk is om te stellen dat het alleen een
aerodynamische upgrade betrof. Het hele chassis, de ophanging, de
stuurbekrachtiging, alle details waren anders. Over het algemeen
was het een mooie stap ten opzichte van de vorige auto. Je zet
echter nooit een grote stap op één vakgebied, je moet je focussen
op alle onderdelen." Wie daar een belangrijke rol in speelden?
Lance Stroll en Sebastian Vettel, stelt De la Rosa. "Ik denk dat de
feedback van Lance en Sebastian belangrijk was en het werd
voortgezet met de komst van Fernando. Maar toch denk ik dat Lance
een zeer belangrijke rol speelde, want hij was de enige coureur die
bij het team bleef. Hij leverde zijn bijdrage tijdens de
winterperiode en was de consistente link in het proces. Dat wierp
ook zijn vruchten af in de simulator."
overstap van Alpine naar Aston Martin en zou die transfer
opluisteren met geweldige prestaties. Het team uit Silverstone
fabriceerde een sterke bolide, die in de handen van Alonso voor zes
podiumplaatsen in acht races zorgde. Aston Martin zou wat verder
wegzakken naarmate het seizoen vorderde, maar Alonso eindigde
alsnog als vierde in de rijdersstand. Een prestatie die niemand
echt aan zag komen. Bijna op hetzelfde moment trad een andere
Spanjaard toe tot Aston Martin. Pedro de la Rosa, die zelf voor
Jordan, Arrows, Jaguar, McLaren, Sauber en HRT actief was in de
Formule 1, werd in november 2022 aangesteld als ambassadeur en ging
zich ook bezig houden met het Driver Development Programme van het
team. De 52-jarige De la Rosa reed nog tegen Alonso gedurende zijn
F1-tijd en looft de voortdurende professionaliteit van zijn
landgenoot, zo vertelt hij in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Het is fantastisch dat Fernando voor ons team
rijdt", vertelt de goedlachse De la Rosa. "Hij is een veeleisende
coureur en ik denk dat hij elke afdeling pusht. Dat kan gaan over
de technische kant, maar ook over marketing of PR. Hij is altijd
extreem professioneel en als hij zich ergens op richt, levert hij
100%. Als Fernando tegen je zegt dat hij de volgende ochtend om
half acht ergens kan zijn, is hij er ook. Het maakt dan niet uit of
er iets met het weer of het verkeer aan de hand is. Hij is
aanwezig." "Ik zie Fernando's komst alleen maar positief in" De la
Rosa is van mening dat de professionaliteit van Alonso heeft
geholpen in de opmars van Aston Martin. "Ik denk dat hij ons heeft
geholpen om ons niveau te verhogen. Ik zie zijn komst alleen maar
positief in. Vanaf het moment dat hij arriveerde, werkt hij
ontzettend hard. Het signaal dat we van hem krijgen, is dat hij
hier is om kampioenschappen te winnen, niet om zijn tijd tot zijn
afscheid uit te zitten. En dat geeft ons veel sterke energie."
Wanneer De la Rosa en Alonso elkaar leerden kennen? "Ik ken
Fernando al heel lang. Toen hij in de karts actief was, werd er al
veel over hem gesproken. Hij zou de nieuwe wereldkampioen worden en
daar kreeg iedereen gelijk in. We raceten uiteindelijk tegen elkaar
in de Formule 1, waarna we ook samen gingen werken. En nu zijn we
hier, al functioneer ik wel vanuit een andere rol. Ik ben niet
betrokken bij de ontwikkeling, de technische kant en de tests.
Desondanks vind ik het mooi om te zien hoe hij zichzelf heeft
ontwikkeld en volwassen is geworden. Ik heb een geweldige tijd."
"Als ik samenwerk met Fernando, dan leer ik op mijn leeftijd nog
steeds", legt De la Rosa uit. "Dat houdt me in leven. Mensen vragen
zich soms af waarom ik weer in de Formule 1 ben teruggekeerd en of
ik mijn nieuwe rol leuk vind. Ik reageer door te stellen dat ik van
iedere seconde geniet, omdat ik nog steeds leer. Je leert in de
Formule 1 als je met bijzondere mensen samenwerkt en bij Aston
Martin hebben we er veel. Het gaat niet alleen om Fernando, begrijp
me niet verkeerd. Er werken veel ongelofelijke mensen, die ik ook
uit mijn tijd ken. Ik werkte in 1998 bijvoorbeeld al samen met Andy
Stevenson (de Sporting Director van Aston Martin red.)." De tekst
gaat verder onder de afbeelding. De la Rosa zag het potentieel van
Aston Martin Of het De la Rosa verraste dat Aston Martin zo goed
aan het nieuwe seizoen begon? "Eerlijk gezegd was ik op het juiste
moment op de juiste plaats. Het is ook eerlijk om te zeggen dat ik
niet was toegetreden als ik geen potentieel zag, maar toch had ik
wat geluk. Wel wist ik waar ik naartoe zou gaan. Toen ik
arriveerde, had het team al vertrouwen na de doorgemaakte
ontwikkeling in 2022. Voor het publiek was de start van 2023
misschien een verrassing, maar het team begreep de auto vrij goed
en zette een jaar eerder veel stappen. Tijdens de winterbreak was
het alleen zaak om het momentum van die ontwikkeling door te
zetten." Volgens de Spanjaard was de gehele auto beter. "Het zijn
kleine details. Natuurlijk speelt de aerodynamica een grote rol,
maar ik denk dat het oneerlijk is om te stellen dat het alleen een
aerodynamische upgrade betrof. Het hele chassis, de ophanging, de
stuurbekrachtiging, alle details waren anders. Over het algemeen
was het een mooie stap ten opzichte van de vorige auto. Je zet
echter nooit een grote stap op één vakgebied, je moet je focussen
op alle onderdelen." Wie daar een belangrijke rol in speelden?
Lance Stroll en Sebastian Vettel, stelt De la Rosa. "Ik denk dat de
feedback van Lance en Sebastian belangrijk was en het werd
voortgezet met de komst van Fernando. Maar toch denk ik dat Lance
een zeer belangrijke rol speelde, want hij was de enige coureur die
bij het team bleef. Hij leverde zijn bijdrage tijdens de
winterperiode en was de consistente link in het proces. Dat wierp
ook zijn vruchten af in de simulator."
