Vasseur laakt ingetrokken FIA-onderzoek naar Wolff: "Gênant voor de sport"

Het FIA-onderzoek naar Toto en Susie Wolff was groot nieuws. Een
businessmagazine liet optekenen dat er wellicht sprake zou zijn van
belangenverstrengeling tussen de teambaas van Mercedes en zijn
vrouw, de manager van de F1 Academy, een raceklasse voor vrouwen.
Toto zou op die manier toegang hebben tot vertrouwelijke informatie
vanuit de F1, waarna de mondiale autosportbond aankondigde de zaak
te gaan onderzoeken. Toto en Susie reageerden zeer verontwaardigd,
net als alle andere Formule 1-teams. In de publicatie stond dat een
aantal andere teams hadden geklaagd over Toto, maar diezelfde teams
waren er als de kippen bij om dat te ontkennen. De FIA trok daarom
een dag later het onderzoek weer in. Ferrari-teambaas Fred Vasseur
is van mening dat de zaak niet goed is voor de Formule 1, zo
vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365. "Ik denk dat al
deze verhalen vrij gênant zijn voor de sport", vindt Vasseur. "Bij
de publicatie van een magazine, al denk ik niet dat dat het juiste
woord is, en in deze situatie, moet je voorzichtig zijn met wat je
zegt. Er zat uiteindelijk 24 uur tussen de eerste en tweede
aankondiging. Het zou correct zijn geweest vanuit de FIA om slechte
conclusies te vermijden in de 24 uur voor het eerste statement.
Alle teams waren zeer samenhorig en mijn eerste conclusie was dat
we samen kunnen acteren. Het is niet vaak zo dat Red Bull Toto
steunt, dus dat moeten we opmerken." Vasseur wil saamhorigheid
terugzien in onderhandelingen Vasseur hoopt dat die lijn wordt
doorgetrokken in het vaststellen van een nieuw Concorde Agreement.
Dat is het commerciële contract tussen de teams van de F1 en de
FIA, die voor de periode na 2025 vernieuwd moet worden. "Ik denk
dat het goed voor ons is om een positie in te nemen en (over de
toekomst red.) te discussiëren met de stewards. Het is de eerste
keer dat de teams dit lieten zien en we weten dat de onderhandeling
over het Concorde Agreement cruciaal is. We bevinden ons in een
betere situatie dan vijf jaar geleden, toen we de huidige
overeenkomst tekenden. Je mag niet vergeten dat vier of vijf teams
bijna failliet waren." "Gelukkig is dat nu niet meer het geval,
want onze business is veel duurzamer", vervolgt Vasseur zijn
verhaal. "Dat komt door de budget cap en de prijsdistributie en
binnen de Formule 1 is het een garantie op een stabielere toekomst.
Ik ben er niet zeker van dat we Audi hadden kunnen aantrekken
zonder de huidige financiële reglementen. Nieuwe investeerders
traden toe tot de Formule 1 door de nieuwe financiële reglementen
en het Concorde Agreement. We moeten blijven samenwerken." De
Fransman wil dat de teams ook blijven spreken met de FIA. Vasseur
is niet blij met bepaalde regels. "De fans moeten begrijpen wat we
doen. We kunnen praten over track limits en de maximale rondetijd
in de kwalificatie. Dat laatste was echt een grap. Ik denk dat
George Russell veertien keer naar de stewards is geweest en geen
enkele keer een straf heeft gekregen. Dat betekent dat de regel
niet in orde is of de stewards hem gewoon niet toepassen. Ik denk
dat we de samenhang nodig hebben voor de fans, de sponsoren en de
stakeholders van de sport. Wel heb ik het nu over tijdelijke
problemen, terwijl we grote onderwerpen moeten bespreken. Er moet
samenhang zijn voor 2026."

Top Headlines

Oudere Top Headlines