Afzwaaiende Tost kijkt trots terug op 'Newey-bolide': "Een groot succes voor Toro Rosso"
Franz Tost hoort in het rijtje van succesvolle teambazen thuis,
vooral vanwege zijn bijdrage aan de ontwikkeling van gedenkwaardige
Formule 1-coureurs. De Oostenrijker had in zijn tijd bij Toro
Rosso/AlphaTauri onder andere Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo én
uiteraard Max Verstappen onder zijn hoede en zou hen op weg helpen
naar de top van de koningsklasse. Verstappen sprak vaker lovende
woorden uit over zijn voormalige teambaas. De 67-jarige Tost stond
uiteindelijk achttien jaar aan het roer en beleefde in die periode
veel hoogte- en dieptepunten. In een exclusief interview met
RacingNews365 haalt Tost herinneringen op. Het begint bij 2008, het
jaar waarin Vettel zeer verrassend de verregende Grand Prix van
Italië op zijn naam wist te schrijven. Tost is trots, maar blijft,
zoals altijd, ook kritisch. "In 2008 wonnen we in Monza en aan de
ene kant was dat een groot succes voor het team", begint Tost zijn
verhaal. "Aan de andere kant - iedere medaille heeft twee kanten -
veroorzaakte het heel wat problemen, want de teams en de FIA
besloten om de regels te veranderen. Wij hadden in de verste verte
niet de beschikking over de infrastructuur om een eigen auto te
designen. De auto waarmee we in Monza wonnen, was een 'Adrian
Newey-auto'. Het enige verschil was dat wij een Ferrari-motor
hadden en Red Bull een Renault-motor." "Hadden twee oude gebouwen
om een auto te produceren" Tost legt uit welke impact de nieuwe
reglementen hadden. "Voor 2009 hadden we twee oude gebouwen om een
auto te produceren en moesten we een aerodynamica-afdeling,
inkoopafdeling, productie-afdeling en afdeling voor
kwaliteitscontrole opzetten. Dat kostte veel tijd en moeite en het
was uiteraard een uitdagende periode." Het zou zich toch
uitbetalen, want Toro Rosso werd een stabiele factor in de Formule
1. Voor het tweede hoogtepunt van Tost moeten we toch een eindje
vooruit in de tijd, naar 2018, het eerste jaar met Honda-motoren.
"Dat was het volgende hoogtepunt. Op dat moment kregen we een
contract met Honda en dat was zeer spannend. Ik kan me herinneren
dat de mensen van McLaren naar me toe kwamen en zeiden: 'Jij moet
wel knettergek zijn, wat wil je met Honda?' Ik zei: 'klopt, jullie
zijn nergens met Honda, maar laten we het er over vijf jaar nog
eens over hebben'. Uiteindelijk heeft het me niet eens vijf jaar
gekost, want het was eerder duidelijk." Tost had een bijzonder
verzoek voor Honda. "2018 was een lastig jaar, want ik vroeg Honda
om iedere race een update mee te brengen, zodat we de motor snel
zouden ontwikkelen. Dat deden ze, al moesten we haast elke race
achteraan starten (door de gridstraffen, red.). Maar het was het
waard, want Red Bull tekende een contract met Honda voor 2019. De
afloop is welbekend en het leverde ons ook successen op. In 2019
eindigde Danill Kvyat bijvoorbeeld als derde in Duitsland en Pierre
Gasly als tweede in Brazilië." "2020 was een nieuwe mijlpaal voor
het team. We kregen een nieuwe naam: Scuderia AlphaTauri, een
modemerk dat was opgericht door Dietrich Mateschitz. Hij wilde het
merk op die manier promoten en het was een heel succesvol jaar met
de zege van Gasly in Monza, net als 2021", sluit Tost af.
vooral vanwege zijn bijdrage aan de ontwikkeling van gedenkwaardige
Formule 1-coureurs. De Oostenrijker had in zijn tijd bij Toro
Rosso/AlphaTauri onder andere Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo én
uiteraard Max Verstappen onder zijn hoede en zou hen op weg helpen
naar de top van de koningsklasse. Verstappen sprak vaker lovende
woorden uit over zijn voormalige teambaas. De 67-jarige Tost stond
uiteindelijk achttien jaar aan het roer en beleefde in die periode
veel hoogte- en dieptepunten. In een exclusief interview met
RacingNews365 haalt Tost herinneringen op. Het begint bij 2008, het
jaar waarin Vettel zeer verrassend de verregende Grand Prix van
Italië op zijn naam wist te schrijven. Tost is trots, maar blijft,
zoals altijd, ook kritisch. "In 2008 wonnen we in Monza en aan de
ene kant was dat een groot succes voor het team", begint Tost zijn
verhaal. "Aan de andere kant - iedere medaille heeft twee kanten -
veroorzaakte het heel wat problemen, want de teams en de FIA
besloten om de regels te veranderen. Wij hadden in de verste verte
niet de beschikking over de infrastructuur om een eigen auto te
designen. De auto waarmee we in Monza wonnen, was een 'Adrian
Newey-auto'. Het enige verschil was dat wij een Ferrari-motor
hadden en Red Bull een Renault-motor." "Hadden twee oude gebouwen
om een auto te produceren" Tost legt uit welke impact de nieuwe
reglementen hadden. "Voor 2009 hadden we twee oude gebouwen om een
auto te produceren en moesten we een aerodynamica-afdeling,
inkoopafdeling, productie-afdeling en afdeling voor
kwaliteitscontrole opzetten. Dat kostte veel tijd en moeite en het
was uiteraard een uitdagende periode." Het zou zich toch
uitbetalen, want Toro Rosso werd een stabiele factor in de Formule
1. Voor het tweede hoogtepunt van Tost moeten we toch een eindje
vooruit in de tijd, naar 2018, het eerste jaar met Honda-motoren.
"Dat was het volgende hoogtepunt. Op dat moment kregen we een
contract met Honda en dat was zeer spannend. Ik kan me herinneren
dat de mensen van McLaren naar me toe kwamen en zeiden: 'Jij moet
wel knettergek zijn, wat wil je met Honda?' Ik zei: 'klopt, jullie
zijn nergens met Honda, maar laten we het er over vijf jaar nog
eens over hebben'. Uiteindelijk heeft het me niet eens vijf jaar
gekost, want het was eerder duidelijk." Tost had een bijzonder
verzoek voor Honda. "2018 was een lastig jaar, want ik vroeg Honda
om iedere race een update mee te brengen, zodat we de motor snel
zouden ontwikkelen. Dat deden ze, al moesten we haast elke race
achteraan starten (door de gridstraffen, red.). Maar het was het
waard, want Red Bull tekende een contract met Honda voor 2019. De
afloop is welbekend en het leverde ons ook successen op. In 2019
eindigde Danill Kvyat bijvoorbeeld als derde in Duitsland en Pierre
Gasly als tweede in Brazilië." "2020 was een nieuwe mijlpaal voor
het team. We kregen een nieuwe naam: Scuderia AlphaTauri, een
modemerk dat was opgericht door Dietrich Mateschitz. Hij wilde het
merk op die manier promoten en het was een heel succesvol jaar met
de zege van Gasly in Monza, net als 2021", sluit Tost af.
