Red Bull bevestigt groot nieuws in toekomstige strijd met F1-concurrentie
Het hypermoderne team van Red Bull, dat op glorieuze wijze
wereldkampioen werd in 2023, maakt nog altijd gebruik van een
oudere windtunnel. Het gebouw werd tussen 1946 en 1994 gebruikt als
onderzoekslocatie voor vliegtuigen en is gevestigd nabij Bedford.
Door de jaren heen schoot de technologische ontwikkeling van de
Formule 1 echter door het dak en Red Bull is nu dus ook om.
Teambaas Christian Horner vertelt in gesprek met Racer dat er een
nieuwe windtunnel aan zit te komen. "De windtunnels worden in de
toekomst nog belangrijker (door de nieuwe reglementen van 2026
red.), dus we moesten met onze tijd meegaan en in een nieuwe
windtunnel investeren", vertelt Horner. "De bouw gaat in 2024 van
start. Je wil het niet gedurende een seizoen introduceren, dus
waarschijnlijk gaan we de auto voor 2027 testen in de nieuwe
windtunnel." "Een overblijfsel uit de Koude Oorlog" In 2022 kreeg
Red Bull een straf voor het overschrijden van de budget cap. Het
team mocht minder tijd doorbrengen in de windtunnel, maar kreeg het
toch voor elkaar om het Formule 1-seizoen te domineren. Volgens
Horner verdient dat een compliment, zeker vanwege het feit dat de
windtunnel vrij oud is. "Onze toegestane tijd werd een stukje
verhoogd in oktober, toen we onze straf hadden uitgezeten. Dat ging
om 7%, maar door de huidige reglementen is het nog steeds 8% minder
dan al onze concurrenten." "En zeker in de windtunnel waarover wij
beschikken, het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog, moeten we
zeer selectief zijn. Hij is niet zo efficiënt in koud weer, waar je
in Groot-Brittannië wel vaak last van hebt. Op dat gebied heeft het
team het geweldig gedaan door zeer selectief te zijn en goed te
kijken waar we heen gingen met onze ontwikkeling."
wereldkampioen werd in 2023, maakt nog altijd gebruik van een
oudere windtunnel. Het gebouw werd tussen 1946 en 1994 gebruikt als
onderzoekslocatie voor vliegtuigen en is gevestigd nabij Bedford.
Door de jaren heen schoot de technologische ontwikkeling van de
Formule 1 echter door het dak en Red Bull is nu dus ook om.
Teambaas Christian Horner vertelt in gesprek met Racer dat er een
nieuwe windtunnel aan zit te komen. "De windtunnels worden in de
toekomst nog belangrijker (door de nieuwe reglementen van 2026
red.), dus we moesten met onze tijd meegaan en in een nieuwe
windtunnel investeren", vertelt Horner. "De bouw gaat in 2024 van
start. Je wil het niet gedurende een seizoen introduceren, dus
waarschijnlijk gaan we de auto voor 2027 testen in de nieuwe
windtunnel." "Een overblijfsel uit de Koude Oorlog" In 2022 kreeg
Red Bull een straf voor het overschrijden van de budget cap. Het
team mocht minder tijd doorbrengen in de windtunnel, maar kreeg het
toch voor elkaar om het Formule 1-seizoen te domineren. Volgens
Horner verdient dat een compliment, zeker vanwege het feit dat de
windtunnel vrij oud is. "Onze toegestane tijd werd een stukje
verhoogd in oktober, toen we onze straf hadden uitgezeten. Dat ging
om 7%, maar door de huidige reglementen is het nog steeds 8% minder
dan al onze concurrenten." "En zeker in de windtunnel waarover wij
beschikken, het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog, moeten we
zeer selectief zijn. Hij is niet zo efficiënt in koud weer, waar je
in Groot-Brittannië wel vaak last van hebt. Op dat gebied heeft het
team het geweldig gedaan door zeer selectief te zijn en goed te
kijken waar we heen gingen met onze ontwikkeling."
