Opvallende keuze Wolff zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij Red Bull
Christian Horner begreep er maar niets van. Hij was erg verbaasd
toen aan het begin van dit seizoen aangekondigd werd dat zijn grote
concurrent, Mercedes, besloot het zero-sidepodconcept door te
voeren. Eerder werd namelijk al duidelijk dat het concept niet echt
haar vruchten afwierp, maar toch besloot Mercedes dit concept door
te ontwikkelen in 2023. De start van het seizoen in Bahrein bleek
een tegenvaller voor Mercedes, met Lewis Hamilton op de vijfde
plaats en George Russell op P7. Toen liet Mercedes-teambaas Toto
Wolff al doorschemeren dat er een flinke verandering moest gaan
plaatsvinden. Het was tenslotte 'een van zijn slechtste dagen
ooit'. Wat overdreven, oordeelt Red Bull-concurrent Christian
Horner: "Toto heeft sowieso de neiging om een beetje dramatisch te
zijn", legt hij uit aan Autosport gevraagd naar de reactie van
Wolff na de eerste race. Verbaasd Red Bull Ongeveer halverwege het
2023-seizoen werd deze ommekeer ingezet met een eerste grote
Mercedes-update. In 2024 zal er bovendien een heel andere auto aan
de start staan. Red Bull-teambaas. Horner begrijpt niet waarom de
Duitse renstal het concept tijdens de vorige winterstop niet al
heeft aangepast. Ook Ferrari viel hem dit jaar tegen. "We waren erg
verrast dat Mercedes vasthield aan de concepten die het jaar ervoor
duidelijk een mislukking waren. Vorig jaar had Ferrari bovendien
een goede auto, dus het gat naar hen verbaasde ons ook. We
verwachtten dat de Italianen geduchte concurrenten zouden worden."
"Als je naar de auto's keek in het voorseizoen, waren de auto's die
qua concept het dichtst bij ons in de buurt kwamen de Aston Martin
en McLaren." Auto's met sidepods dus. Dit bleek al vroeg het juiste
pakket: "Zeker na de GP van Bahrein hadden we echt het gevoel dat
we over een goed pakket beschikten", legt de Red Bull-teambaas uit.
"Maar we wisten niet of het circuitspecifiek was: temperatuur,
omstandigheden, asfalt." Dit bleek niet het geval te zijn: "Dus pas
als je er twee of drie hebt gehad en je naar een paar circuits bent
gegaan die het jaar daarvoor voor ons problematischer waren, zoals
Melbourne bijvoorbeeld, denk je ineens: 'oké, dit komt echt samen'.
Dus ja, je hebt een paar races nodig om een duidelijk overzicht te
krijgen. Niemand liet zich te veel meeslepen na de race uit
Bahrein."
toen aan het begin van dit seizoen aangekondigd werd dat zijn grote
concurrent, Mercedes, besloot het zero-sidepodconcept door te
voeren. Eerder werd namelijk al duidelijk dat het concept niet echt
haar vruchten afwierp, maar toch besloot Mercedes dit concept door
te ontwikkelen in 2023. De start van het seizoen in Bahrein bleek
een tegenvaller voor Mercedes, met Lewis Hamilton op de vijfde
plaats en George Russell op P7. Toen liet Mercedes-teambaas Toto
Wolff al doorschemeren dat er een flinke verandering moest gaan
plaatsvinden. Het was tenslotte 'een van zijn slechtste dagen
ooit'. Wat overdreven, oordeelt Red Bull-concurrent Christian
Horner: "Toto heeft sowieso de neiging om een beetje dramatisch te
zijn", legt hij uit aan Autosport gevraagd naar de reactie van
Wolff na de eerste race. Verbaasd Red Bull Ongeveer halverwege het
2023-seizoen werd deze ommekeer ingezet met een eerste grote
Mercedes-update. In 2024 zal er bovendien een heel andere auto aan
de start staan. Red Bull-teambaas. Horner begrijpt niet waarom de
Duitse renstal het concept tijdens de vorige winterstop niet al
heeft aangepast. Ook Ferrari viel hem dit jaar tegen. "We waren erg
verrast dat Mercedes vasthield aan de concepten die het jaar ervoor
duidelijk een mislukking waren. Vorig jaar had Ferrari bovendien
een goede auto, dus het gat naar hen verbaasde ons ook. We
verwachtten dat de Italianen geduchte concurrenten zouden worden."
"Als je naar de auto's keek in het voorseizoen, waren de auto's die
qua concept het dichtst bij ons in de buurt kwamen de Aston Martin
en McLaren." Auto's met sidepods dus. Dit bleek al vroeg het juiste
pakket: "Zeker na de GP van Bahrein hadden we echt het gevoel dat
we over een goed pakket beschikten", legt de Red Bull-teambaas uit.
"Maar we wisten niet of het circuitspecifiek was: temperatuur,
omstandigheden, asfalt." Dit bleek niet het geval te zijn: "Dus pas
als je er twee of drie hebt gehad en je naar een paar circuits bent
gegaan die het jaar daarvoor voor ons problematischer waren, zoals
Melbourne bijvoorbeeld, denk je ineens: 'oké, dit komt echt samen'.
Dus ja, je hebt een paar races nodig om een duidelijk overzicht te
krijgen. Niemand liet zich te veel meeslepen na de race uit
Bahrein."
