McLaren luidt de noodklok over handelingen Red Bull
Eerder werd er al bericht dat er grote zorgen waren in de
F1-paddock over de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar
het was niet duidelijk welke teams er dan zoveel zorgen hadden over
die samenwerking. In ieder geval McLaren hoort op dat lijstje
thuis, zo wordt nu duidelijk. In gesprek met Autosport laat CEO Zak
Brown namelijk weten zeer bezorgd te zijn. AlphaTauri is vandaag de
dag volgens McLaren-teambaas Andrea Stella het snelste team in de
langzame bochten, nadat het team de laatste maanden van het seizoen
enkele updates doorvoerde. Daarbij stapte het ook over op de
achterwielophanging van Red Bull. Red Bull is op haar beurt
relatief zwak in de langzame bochten en Brown vreest dat het delen
van informatie ervoor kan zorgen dat AlphaTauri juist het grote
zusterteam kan helpen, zeker nu het team van Max Verstappen en
Sergio Perez door de reglementen minder uren in de windtunnel door
kunnen brengen. "Daar kan Red Bull van profiteren" Alhoewel Red
Bull en ook AlphaTauri zeggen dat er niets aan de hand is, net als
de FIA overigens, zegt Brown toch grote zorgen te hebben. "De
hamvraag is wanneer Red Bull dit jaar is gestopt met de
ontwikkeling van de wagen. We weten dat wij bij McLaren andere
teams hebben verslagen in de ontwikkelingsrace en dat we het gat
naar Red Bull hebben verkleind, maar wat niemand weet is: is Red
Bull gestopt en zijn we daarom ingelopen? Of waren ze nog steeds
aan het ontwikkelen?" "We hebben bovendien grote zorgen over de
alliantie tussen AlphaTauri en Red Bull. Dat is iets dat in de
toekomst moet worden aangepakt. De sport moet er naar toe dat elk
team helemaal onafhankelijk is", aldus de Amerikaan. Dat AlphaTauri
meer personeel naar Groot-Brittannië heeft gestuurd, om daar aan de
aerodynamica van de wagen te werken, baart hem ook zorgen. "Het
zijn twee teams met dezelfde eigenaren. In andere sporten is dat
niet mogelijk. Red Bull zou op veel verschillende manieren kunnen
profiteren. Er is een reden dat er veel mensen van Italië naar
Groot-Brittannië komen." "Zoals Marko ook al heeft gezegd: Red Bull
gaat er alles aan doen om te profiteren van het hebben van twee
teams. Dat snap ik, want de regels laten dat toe. We moeten in deze
sport echter gaan kijken naar de manier waarop we in de toekomst
met technische allianties omgaan", zo sluit Brown af.
F1-paddock over de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar
het was niet duidelijk welke teams er dan zoveel zorgen hadden over
die samenwerking. In ieder geval McLaren hoort op dat lijstje
thuis, zo wordt nu duidelijk. In gesprek met Autosport laat CEO Zak
Brown namelijk weten zeer bezorgd te zijn. AlphaTauri is vandaag de
dag volgens McLaren-teambaas Andrea Stella het snelste team in de
langzame bochten, nadat het team de laatste maanden van het seizoen
enkele updates doorvoerde. Daarbij stapte het ook over op de
achterwielophanging van Red Bull. Red Bull is op haar beurt
relatief zwak in de langzame bochten en Brown vreest dat het delen
van informatie ervoor kan zorgen dat AlphaTauri juist het grote
zusterteam kan helpen, zeker nu het team van Max Verstappen en
Sergio Perez door de reglementen minder uren in de windtunnel door
kunnen brengen. "Daar kan Red Bull van profiteren" Alhoewel Red
Bull en ook AlphaTauri zeggen dat er niets aan de hand is, net als
de FIA overigens, zegt Brown toch grote zorgen te hebben. "De
hamvraag is wanneer Red Bull dit jaar is gestopt met de
ontwikkeling van de wagen. We weten dat wij bij McLaren andere
teams hebben verslagen in de ontwikkelingsrace en dat we het gat
naar Red Bull hebben verkleind, maar wat niemand weet is: is Red
Bull gestopt en zijn we daarom ingelopen? Of waren ze nog steeds
aan het ontwikkelen?" "We hebben bovendien grote zorgen over de
alliantie tussen AlphaTauri en Red Bull. Dat is iets dat in de
toekomst moet worden aangepakt. De sport moet er naar toe dat elk
team helemaal onafhankelijk is", aldus de Amerikaan. Dat AlphaTauri
meer personeel naar Groot-Brittannië heeft gestuurd, om daar aan de
aerodynamica van de wagen te werken, baart hem ook zorgen. "Het
zijn twee teams met dezelfde eigenaren. In andere sporten is dat
niet mogelijk. Red Bull zou op veel verschillende manieren kunnen
profiteren. Er is een reden dat er veel mensen van Italië naar
Groot-Brittannië komen." "Zoals Marko ook al heeft gezegd: Red Bull
gaat er alles aan doen om te profiteren van het hebben van twee
teams. Dat snap ik, want de regels laten dat toe. We moeten in deze
sport echter gaan kijken naar de manier waarop we in de toekomst
met technische allianties omgaan", zo sluit Brown af.
