Volgende F1-team gooit het over radicaal andere boeg met compleet nieuwe wagen
Alpine reed in 2023 een beetje rond in niemandsland en eindigde als
zesde in het constructeurskampioenschap. De achterstand op de
nummer vijf, Aston Martin, was erg groot en hetzelfde gold voor de
voorsprong op Williams, dat als zevende eindigde. Het heeft het
Franse team doen besluiten om voor 2024 een compleet nieuwe wagen
te produceren. Matt Harman, de technisch directeur van Alpine, legt
bij Autosport dat die keuze samenhangt met de prestaties van dit
jaar. "Het ging in 2023 niet even goed als met de A522, de bolide
van vorig jaar", vertelt Harman. "Ik denk dat 2022 een goed jaar
was. Ik denk dat we op dat moment elke keer snelheid hebben
toegevoegd en de auto ook flink lichter hebben gemaakt. Er was dus
veel snelheid te winnen. Naarmate we de top en het huidige gewicht
benaderden, werd het steeds lastiger en moet je meer en meer op
details letten. Dat betekent dat we goed moeten letten op hoe we
ons geld investeren en daarom denk ik dat het een minder succesvol
jaar was." Alpine gooit het over een andere boeg En zo komt er in
2024 dus een radicale verandering aan, stelt Harman. "Voor de auto
van volgend jaar hebben we weer wat terrein moeten vrijmaken en
daarom is de auto compleet nieuw, van voor tot achter. Ik verwacht
dat je dat overal op de grid zult zien, want de auto moet nog een
paar jaar mee terwijl we ook naar de toekomst kijken." Maar wat was
het zwakke punt van de A523? "De bolide opereerde binnen een vrij
nauw gebied. Als we op een circuit kwamen met specifieke
omstandigheden, zoals het asfalt of de rijhoogte, zagen wij onszelf
terug in een lastige positie. De coureurs waren ook niet blij met
de bolide. Dat is onze zwakte op dit moment. We dachten dat we het
genoeg hadden opgelost, maar dat was duidelijk niet het geval. Dus
daar werken we aan", sluit Harman af.
zesde in het constructeurskampioenschap. De achterstand op de
nummer vijf, Aston Martin, was erg groot en hetzelfde gold voor de
voorsprong op Williams, dat als zevende eindigde. Het heeft het
Franse team doen besluiten om voor 2024 een compleet nieuwe wagen
te produceren. Matt Harman, de technisch directeur van Alpine, legt
bij Autosport dat die keuze samenhangt met de prestaties van dit
jaar. "Het ging in 2023 niet even goed als met de A522, de bolide
van vorig jaar", vertelt Harman. "Ik denk dat 2022 een goed jaar
was. Ik denk dat we op dat moment elke keer snelheid hebben
toegevoegd en de auto ook flink lichter hebben gemaakt. Er was dus
veel snelheid te winnen. Naarmate we de top en het huidige gewicht
benaderden, werd het steeds lastiger en moet je meer en meer op
details letten. Dat betekent dat we goed moeten letten op hoe we
ons geld investeren en daarom denk ik dat het een minder succesvol
jaar was." Alpine gooit het over een andere boeg En zo komt er in
2024 dus een radicale verandering aan, stelt Harman. "Voor de auto
van volgend jaar hebben we weer wat terrein moeten vrijmaken en
daarom is de auto compleet nieuw, van voor tot achter. Ik verwacht
dat je dat overal op de grid zult zien, want de auto moet nog een
paar jaar mee terwijl we ook naar de toekomst kijken." Maar wat was
het zwakke punt van de A523? "De bolide opereerde binnen een vrij
nauw gebied. Als we op een circuit kwamen met specifieke
omstandigheden, zoals het asfalt of de rijhoogte, zagen wij onszelf
terug in een lastige positie. De coureurs waren ook niet blij met
de bolide. Dat is onze zwakte op dit moment. We dachten dat we het
genoeg hadden opgelost, maar dat was duidelijk niet het geval. Dus
daar werken we aan", sluit Harman af.
