F1-legende maakt einde aan discussie: "Verstappen was ook in mijn tijd de beste"
In 1979 bereikte Jody Scheckter het hoogtepunt van zijn Formule
1-carrière door met Ferrari de wereldtitel te veroveren in de
koningsklasse van de autosport. De Zuid-Afrikaan won in totaal tien
Grands Prix, alvorens hij in 1980 stopte met de autosport en werd
hij een ondernemer. Vandaag de dag is hij woonachtig in
Groot-Brittannië, waar hij de eigenaar is van een enorme
bioboerderij. De Formule 1 is hij echter zeker nog niet uit het
hoog verloren, zo vertelt hij in gesprek met de Gazzetta dello
Sport . "Ik volg de races en moet zeggen dat ik er ook erg van
geniet, al zijn sommige regels echt onzin. Dat is echter hoe de
wereld vandaag de dag werkt. Je mag dit niet meer doen en je mag
dat niet meer doen." "Het penaltysysteem dat ze hebben voor de
coureurs is belachelijk. Je maakt een crash mee, moet de
versnellingsbak vervangen en vervolgens krijg je een penalty. Maar
die penalty heb je al gehad door te crashen en een versnellingsbak
die je weg moest gooien. Waarom moeten ze je dan ook nog verder
naar achteren zetten op de grid? Voor de rest kun je natuurlijk een
goede of minder goede race hebben, maar het blijft altijd een
interessante sport." Verstappen was ook in de jaren '70 de beste
geweest Ook Scheckter kan vandaag de dag niet meer om drievoudig
wereldkampioen Max Verstappen heen. Hij schat de Nederlander hoger
in dan concurrent Lewis Hamilton. "Ik geloof dat hij heel, maar dan
ook echt heel goed is, een van de beste aller tijden. Als je denkt
aan Hamilton, een geweldige coureur, werd die nog weleens door een
van zijn teamgenoten verslagen." "Het is indrukwekkend om te zien
dat niemand van Max zijn teamgenoten in de buurt lijkt te komen.
Red Bull maakte een fantastische bolide, maar het is Verstappen die
alles eruit weet te halen, zeker als je kijkt naar het rendement
van Perez met dezelfde bolide. Het is Verstappen in iedere
situatie, ook de zeer gecompliceerde situaties, die eruit weet te
komen. Hij heeft een visie van de race, waarin hij alles ziet, ook
wat er achter hem gebeurt met de strategieën." De voormalig coureur
van onder meer McLaren, Tyrrell,en Ferrari, durft het zelfs aan om
Verstappen te vergelijken met de F1-grootheden uit zijn tijd. Die
discussies worden door velen geschuwd, maar Scheckter laat er geen
twijfel over bestaan als hij wordt gevraagd of Verstappen hem doet
herinneren aan iemand uit 'zijn' tijd. "Nee, Max is de beste van
alle coureurs die reden in mijn tijd. Het verschil dat soms wordt
aangestipt, is dat men zegt dat het in die tijd 'echte mannen'
waren die hun leven riskeerden. Het waren toen de bolides die vaak
kapot gingen. Niet de Ferrari, maar de Tyrrell wel bijvoorbeeld."
"Daarom heb ik daarna ook begrepen dat ik geluk heb gehad. Mijn
grootste succes is dat ik in leven ben gebleven, ik ben zelfs nooit
met de helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. In het begin van
mijn carrière nam ik wel wat meer risico's, zoals ook Max dat deed.
Ik vond het destijds niet leuk hoe hij in het begin van zijn
carrière reed, want hij liet geen respect zien aan de overige
coureurs. Daarna is het kwartje ook bij hem gevallen, dat je geen
races en vooral geen kampioenschappen wint als je incidenten en
contact met andere bolides veroorzaakt", aldus de Zuid-Afrikaan.
1-carrière door met Ferrari de wereldtitel te veroveren in de
koningsklasse van de autosport. De Zuid-Afrikaan won in totaal tien
Grands Prix, alvorens hij in 1980 stopte met de autosport en werd
hij een ondernemer. Vandaag de dag is hij woonachtig in
Groot-Brittannië, waar hij de eigenaar is van een enorme
bioboerderij. De Formule 1 is hij echter zeker nog niet uit het
hoog verloren, zo vertelt hij in gesprek met de Gazzetta dello
Sport . "Ik volg de races en moet zeggen dat ik er ook erg van
geniet, al zijn sommige regels echt onzin. Dat is echter hoe de
wereld vandaag de dag werkt. Je mag dit niet meer doen en je mag
dat niet meer doen." "Het penaltysysteem dat ze hebben voor de
coureurs is belachelijk. Je maakt een crash mee, moet de
versnellingsbak vervangen en vervolgens krijg je een penalty. Maar
die penalty heb je al gehad door te crashen en een versnellingsbak
die je weg moest gooien. Waarom moeten ze je dan ook nog verder
naar achteren zetten op de grid? Voor de rest kun je natuurlijk een
goede of minder goede race hebben, maar het blijft altijd een
interessante sport." Verstappen was ook in de jaren '70 de beste
geweest Ook Scheckter kan vandaag de dag niet meer om drievoudig
wereldkampioen Max Verstappen heen. Hij schat de Nederlander hoger
in dan concurrent Lewis Hamilton. "Ik geloof dat hij heel, maar dan
ook echt heel goed is, een van de beste aller tijden. Als je denkt
aan Hamilton, een geweldige coureur, werd die nog weleens door een
van zijn teamgenoten verslagen." "Het is indrukwekkend om te zien
dat niemand van Max zijn teamgenoten in de buurt lijkt te komen.
Red Bull maakte een fantastische bolide, maar het is Verstappen die
alles eruit weet te halen, zeker als je kijkt naar het rendement
van Perez met dezelfde bolide. Het is Verstappen in iedere
situatie, ook de zeer gecompliceerde situaties, die eruit weet te
komen. Hij heeft een visie van de race, waarin hij alles ziet, ook
wat er achter hem gebeurt met de strategieën." De voormalig coureur
van onder meer McLaren, Tyrrell,en Ferrari, durft het zelfs aan om
Verstappen te vergelijken met de F1-grootheden uit zijn tijd. Die
discussies worden door velen geschuwd, maar Scheckter laat er geen
twijfel over bestaan als hij wordt gevraagd of Verstappen hem doet
herinneren aan iemand uit 'zijn' tijd. "Nee, Max is de beste van
alle coureurs die reden in mijn tijd. Het verschil dat soms wordt
aangestipt, is dat men zegt dat het in die tijd 'echte mannen'
waren die hun leven riskeerden. Het waren toen de bolides die vaak
kapot gingen. Niet de Ferrari, maar de Tyrrell wel bijvoorbeeld."
"Daarom heb ik daarna ook begrepen dat ik geluk heb gehad. Mijn
grootste succes is dat ik in leven ben gebleven, ik ben zelfs nooit
met de helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. In het begin van
mijn carrière nam ik wel wat meer risico's, zoals ook Max dat deed.
Ik vond het destijds niet leuk hoe hij in het begin van zijn
carrière reed, want hij liet geen respect zien aan de overige
coureurs. Daarna is het kwartje ook bij hem gevallen, dat je geen
races en vooral geen kampioenschappen wint als je incidenten en
contact met andere bolides veroorzaakt", aldus de Zuid-Afrikaan.
