Red Bull onthult de perfecte pitstoptijd: "Daar kunnen we op uitkomen"

In Qatar voltooide de crew van McLaren dit jaar een kunststukje
door een pitstop in 1.82 seconde af te werken. Het was een nieuw
wereldrecord, terwijl het binnen de huidige reglementen niet voor
de hand liggend was dat een pitstop onder de twee seconden kon
worden uitgevoerd. McLaren bewees het tegendeel en nam het record
over van Red Bull, dat algemeen bekendstaat om haar snelle
pitstops. Toch is 1.82 seconde niet de perfecte tijd, onthullen
Jonathan Wheatley, sportief directeur van Red Bull, en Rich
Wolverson, senior engineer, in de podcast Talking Bull . "We kunnen
qua tijd op 1,6 seconde uitkomen", stelt Wolverson. "Het gaat er
alleen om dat alles samenvalt." Wheatley durft zelfs te stellen dat
het nóg sneller kan. "Aan de voorkant van de bolide is het mogelijk
om 1,45 tot 1.48 seconde over een stop te doen. Als ik kijk naar
een pitstop, zie ik iets prachtigs als het gaat zoals het hoort. En
het gaat om de menselijke bijdrage aan de autosport. Dat vind ik
buitengewoon." "De krik was te licht" Wheatley legt ook uit hoe
zijn eerste pitstop verliep. Het ging duidelijk om een andere tijd.
"Mijn eerste pitstop deed ik in 1991. De auto kwam in de tweede
ronde binnen en zat vol met brandstof, waardoor mijn voeten
loskwamen van de grond. Ik hing in de lucht met de krik. Hij was
simpelweg te licht." De eerste pitstop blijft bijzonder, weet ook
Wolverson. "Ik weet nog wat mijn hartslag was voor mijn eerste
pitstop tijdens een race. Je kan geen bevende handjes hebben, maar
het ging vooral om de ongelofelijke adrenaline. Je bouwde naar het
moment op en nu ben je eraan gewend. Het wordt een soort van
normaal." Uiteraard gaat een pitstop ook weleens fout. Wheatley
refereert naar een incident met Mark Webber. "We verloren een wiel
in de pitstraat en een cameraman werd geraakt. Als je op dagen als
deze even gaat zitten en de trofeeën ziet, kijk je er met een
fantastisch gevoel naar. Maar uiteraard heeft alles ook een
keerzijde. Als je enig empathie bezit, weet je dat je iemand pijn
hebt gedaan." "Daarna hebben we onze pitstops grondig herzien, om
het zo veilig mogelijk te maken", vervolgt Wheatley zijn verhaal.
"Dat was een belangrijke prioriteit van Christian Horner en het
technische team in de fabriek. Een groep zeer slimme mensen kwam
met de wheelguns die we nu gebruiken. Het lost niet ieder probleem
op, maar we zijn op een punt gekomen dat ik niet meer mijn adem in
moet houden voor een pitstop."

Top Headlines

Oudere Top Headlines