Openhartige Van der Garde keek goed in de spiegel: "Wat ben ik allemaal aan het doen?"

Giedo van der Garde kende een rijke carrière in de autosport. De
Nederlander staat vooral bekend om zijn seizoen in de Formule 1 in
2013, toen hij bij Caterham reed. Toch boekte Van der Garde zijn
grootste successen in andere raceklassen. Wat te denken van zijn
titels in de World Series by Renault (2008) en de LMP2-klasse van
het World Endurance Championship (2021)? De afgelopen jaren was Van
der Garde ook actief in de IMSA, een raceklasse in de Verenigde
Staten. Nu heeft de 38-jarige Rhenenaar toch verrassend besloten om
zijn helm aan de wilgen te hangen. Maar hoe kwam het besluit tot
stand? Van der Garde vertelt het in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Het was best wel een moeilijke beslissing", stelt
Van der Garde. "Waar sta je? Wat wil je? Wat heb je nog meer in het
leven, familie, vrienden? Ik ben veel ondernemingen gestart in
Nederland en het buitenland. En op een gegeven moment was het
allemaal te veel. We hebben natuurlijk een prima seizoen gehad in
Amerika en vervolgens, na de zomerstop, had ik wel een beetje het
gevoel van: dit zit niet helemaal lekker." De 38-jarige Nederlander
weet nu wel waar dat gevoel vandaan kwam. "Ik heb natuurlijk een
zware crash meegemaakt in Road America. Ik ging met tweehonderd
kilometer per uur de muur in, brak daar een rib en kneusde een rib.
Daar heb ik de gehele zomervakantie, zo'n zes a zeven weken, last
van gehad. Ik kon niet trainen en lag er helemaal af. Toen keek ik
in de spiegel en dacht ik: 'wat ben ik allemaal aan het doen,
man?'" "De lol was een beetje weg" Van der Garde begon te merken
welke impact de races in de Verenigde Staten hadden op zijn
dagelijks leven. "Je bent natuurlijk veel in Amerika en keert met
een jetlag terug in Nederland. Dan moet je dinsdag en woensdag weer
naar kantoor toe, waarna je er op vrijdagavond helemaal af ligt
door de jetlag, al moet je dan op vrijdagavond, zaterdag en zondag
weer naar Viaplay. En op maandag wacht weer een kantoordag. Het was
te veel." Overwoog Van der Garde dan geen moment om in de autosport
actief te blijven? "Je kan wel weer gaan kijken naar andere
raceklassen, zoals de European Le Mans Series in Europa zonder
tijdsverschil. Maar toen dacht ik: 'waarom?'. Ik ben al Europees
kampioen, ik ben al wereldkampioen. In Amerika heb ik de laatste
jaren niet kunnen winnen door omstandigheden. En de lol was ook een
beetje weg, want je moet ook niet vergeten dat we de jaren daarvoor
tropische jaren hebben gehad met Frits van Eerd." De voormalig
Formule 1-coureur bewaart daar goede herinneringen aan. Van der
Garde werd namens Racing Team Nederland wereldkampioen in de
LMP2-klasse. "We zijn wereldkampioen geworden, maar we hebben ook
veel lol gehad. En die lol is voor mij onwijs belangrijk. Dat gaat
niet alleen om de gezelligheid op het circuit, maar ook naast het
circuit. De leuke tripjes die we met elkaar hadden, dat was
fantastisch. Dit jaar begon ik met een Fransman als teamgenoot en
viel hij na twee races uit met een breuk in zijn rug. Vervolgens
heb ik drie andere teamgenoten gehad. Ik reisde alleen, zat alleen
in het hotel en had alleen mijn huurauto, dus ik werkte samen met
mensen waar ik totaal geen lol mee had. Toen vond ik het beter om
te stoppen en me te gaan focussen op andere dingen." Van der Garde
kreeg aanbiedingen, maar sloeg ze af Van der Garde had dus wel
opties. "Verdergaan was ergens wel een mogelijkheid, maar ook die
deal was niet echt interessant. Op een gegeven moment moet je een
keuze maken: je zag aan alles dat de lol er vanaf was en de
agressiviteit er niet meer was. De snelheid zat er nog wel goed in.
Ik was elke keer wel een van de snelsten, maar het paste niet meer
in het plaatje. Ik denk ook dat de andere dingen, de ondernemingen
en de televisie, te groot aan het worden is." Op de vraag of de
veranderingen in de door Van der Garde geliefde LMP2-klasse ook
meespeelden, antwoordt de Rhenenaar bevestigend. "Sowieso. We zijn
vijf seconden langzamer geworden in vergelijking met een paar jaar
geleden. Toen hadden we een bloedsnelle auto en daarin heb ik ook
mijn tropische jaren gehad. Dit jaar zijn we weer langzamer gemaakt
qua pk's en het toegenomen gewicht. Op het rechte stuk loopt dat
ding voor geen meter. Als je in de jaren daarvoor zo'n snelle auto
hebt gehad en langzamer wordt door het reglement, dan word je daar
niet echt vrolijk van." De nieuwe wagens pasten ook niet bij de
rijstijl van Van der Garde. "Het ging alleen maar om hoeveel je in
de bocht kon meenemen. Daardoor ging je hard. Mijn techniek is zo
laat mogelijk remmen en zo vroeg mogelijk op het gas. Bij de oude
reglementen werkte dat fantastisch, dus dat was ook echt weer een
aanpassing. Die aanpassing ging wel goed, maar als je dan ook
teamgenoten hebt waar je geen plezier mee beleeft... Het werd weer
werk, werk, werk." De vrouw van Van der Garde stond wel van zijn
besluit te kijken. "Je moet niet vergeten dat ik ook een gezin heb
met drie kinderen. Die hebben ook af en toe aandacht nodig. Het was
wel een keuze van mij alleen. Mijn vrouw stond ook echt te kijken
van: 'wow, what the f*ck , wat ga jij doen, waarom ga je stoppen,
dit is jouw leven?'. Ze vroeg zich af of het de juiste keuze was.
Achteraf is ze er echt wel blij mee. Ze weet gewoon dat ik veel
meer thuis zal zijn en ben, ook voor de kinderen. Die zie je nu
groter worden en naar school gaan. Ik ben dit jaar toevallig coach
geworden bij de voetbalclub AFC, voor het team van mijn zoontje.
Dat zijn mooie dingen en die wil ik niet missen." Bekijk hieronder
het volledige interview met Van der Garde! 2HyZXB5K4Aw

Top Headlines

Oudere Top Headlines