Aston Martin keert het tij na enorme inzinking en zet de weg terug naar de top in

Aston Martin kende in 2023 een geweldige start, nadat het team als
de 'op één na beste' auto op de grid de winter uitkwam. De AMR23
was de enige bolide die in de buurt kwam van de dominante RB19 en
men kreeg de credits dat ze Red Bull qua ontwerp hadden gevolgd.
Het downwash sidepod-concept was zichtbaar agressiever op de AMR23,
maar het gaf Fernando Alonso en Lance Stroll de stabiliteit om de
lastige Pirelli-banden te pushen. Eerstgenoemde had zelfs tijd om
via de teamradio wat PR te bedrijven toen hij op weg was naar een
podiumplaats in Bahrein, en beschreef het als een 'heerlijke auto
om in te rijden'. Maanden later, halverwege het seizoen, bevindt
Aston Martin zich in een ontwikkelingsoorlog met Ferrari, Mercedes
en McLaren. Tussen de Grands Prix van Oostenrijk en Qatar pakte
Alonso slechts één podiumplaats, nadat hij tijdens de Nederlandse
GP profiteerde van de weersomstandigheden. De volgende dieptepunten
kwamen in de raceweekenden in de Verenigde Staten en Mexico, waar
Alonso tot twee maal toe uitviel. Aston Martin zakte in het
constructeurskampioenschap uiteindelijk van de derde naar de vijfde
plaats. Teamambassadeur Pedro De La Rosa schrijft de inzinking van
het team halverwege het jaar toe aan het proces om de eigen
updates, die voor een neerwaartse spiraal zorgden, te begrijpen, en
dan met name de updates aan de vloer. "Er waren andere teams die
het beter deden qua upgrades, vooral in het midden van het seizoen.
We hadden te weinig tijd op het circuit om veel van onze upgrades
te begrijpen en dat kostte ons een paar races," zegt De La Rosa in
een exclusief interview met RacingNews365 . "In Austin moesten we
vanuit de pitstraat starten en in Mexico ook. Dus in die races
waren we gewoon bezig met het begrijpen van het pakket. We hadden
geen test beschikbaar en het was een combinatie van andere teams
die meteen werkende, grote upgrades introduceerden, terwijl wij de
updates eerst moesten begrijpen voordat we ze werkend kregen. Die
twee of drie races waarin we ze alleen maar probeerden te
begrijpen, kostten ons veel punten tijd om ze te begrijpen. Maar
uiteindelijk zijn we er weer bovenop gekomen." We hebben veel
risico's genomen. Mogelijk zijn deze risico's niet aan het publiek
getoond. De La Rosa Het begrijpen van deze updates heeft Aston
Martin op cruciale momenten in het seizoen op achterstand gezet ten
opzichte van Ferrari en Mercedes. "Het zit zo: daarwaar wij stonden
op de grid, stonden binnen twee of drie tienden van ons 10 auto's",
zegt De La Rosa. "Sommige teams introduceren een grotere upgrade,
je probeert je eigen upgrades te begrijpen en je afstelling te
optimaliseren, en dan verlies je ineens twee of drie tienden. Dan
sta je ineens met een grote marge buiten de punten." De La Rosa
onthult dat Aston Martin ook te lijden had onder het gebrek aan
optimalisatie van de afstelling van de auto, vanwege de verschillen
tussen de AMR22 en de AMR23. "Tijdens sommige races probeerden we
de afstelling van onze auto te begrijpen en te optimaliseren. Als
je twee of drie tienden op zak hebt, merkt niemand iets van je
leerproces. We stonden gewoon in de schijnwerpers wat dat betreft,"
legt de Spanjaard uit. "Het was extreem stressvol voor het team en
de coureurs. We gingen de kwalificatie voor de sprintrace in Sao
Paulo in en we hadden de medium banden nog niet op uitgeprobeerd."
"We moesten ons gewoon kwalificeren op die medium banden en we
hadden het hele weekend nog geen enkele set geprobeerd. Het was dus
een fantastisch seizoen, maar we probeerden heel veel te doen in
heel weinig tijd en we hebben gewoon veel risico's genomen.
Mogelijk zijn deze risico's niet aan het publiek getoond."
Belangrijk moment Het nummer 'Seven Nation Army' van de White
Stripes galmde door de pitbox van Aston Martin toen Alonso in de
slotfase van de Braziliaanse GP een gewaagde actie uitvoerde op
Sergio Perez, om zo het laatste Aston Martin-podium van het jaar te
bemachtigen. Op de streep waren de twee slechts 0,053 seconden van
elkaar verwijderd. Voor De La Rosa was dit een persoonlijk
hoogtepunt, maar niet zozeer vanwege de fotofinish: "Dat was echt
spannend voor de fans! Maar ik denk dat het team naar huis ging met
meer begrip over de upgrades die we in de vorige races hadden
doorgevoerd, waardoor ze werkten, waardoor we ons als derde en
vierde kwalificeerden en uiteindelijk op het podium stonden, met
Lance [Stroll] als vijfde. Ik denk dat dit een grote verdienste was
van het teamwerk dat we hebben verricht. Niet alleen tijdens de
races, maar vooral in de simulator en in de fabriek. Het bewees dat
we de problemen begrepen, dat we het aeropakket begrepen, waar de
auto werkte en wat voor soort afstelling nodig was. Dat was heel
belangrijk om de boel weer op de rails te krijgen." Het begrip over
die updates kwam op een cruciaal moment voor Aston Martin, omdat
het hen in staat stelde om weer op het juiste spoor te komen
terwijl ze middelen vrijmaakten voor hun auto voor 2024. "Maar ook
om de ontwikkeling van de auto voor de toekomst te begrijpen",
benadrukt de Aston Martin-ambassadeur. "Daarom maakt het voor mij
niet zoveel uit welke podiumplaatsen we in Bahrein of elders hebben
behaald," legt De La Rosa uit. "Dat was heel leuk allemaal, maar ik
denk dat het feit dat we onze auto en ons aeropakket vanaf Sao
Paulo begrepen, heel goed is geweest voor de toekomst. Het was
tevens een prachtig moment voor het team en voor iedereen die erbij
betrokken was."

Top Headlines

Oudere Top Headlines