Ferrari-legende geeft negatief advies over megacontract Leclerc
Volgens Italiaanse media heeft Ferrari Charles Leclerc een contract
aangeboden dat hem tegen een significante vergoeding tot en met
2029 aan het team verbindt. Zekerheid is een groot goed in de
Formule 1, maar kent volgens voormalig Ferrari-coureur Rene Arnoux
ook een keerzijde. "Ik geloof niet zo in dat soort lange
contracten", zo oppert hij in gesprek met La Gazzetta dello Sport .
"Een coureur moet vooral het vertrouwen hebben dat hij met het team
goed kan presteren. Het is vervolgens aan de coureur om dat waar te
maken en dan misschien om de één à twee jaar om de tafel te zitten
om en het over een nieuwe overeenkomst te hebben." "Ik denk ook
niet dat je als team te lang vast moet zitten aan een contract. Als
de resultaten te wensen over laten, moet je een coureur uit de auto
kunnen halen om er een nieuwe coureur in te zetten. Bovendien wacht
Leclerc niet in de eerste plaats op een nieuw contract, als wel op
een bolide die hem in staat stelt om net als in 2022 om
overwinningen te vechten." "Dat was het afgelopen seizoen immers
schier onmogelijk. Hij wacht op een bolide waarmee hij met
Verstappen kan vechten om de wereldtitel." En Sainz dan? En hoe zit
het ondertussen met Sainz? In zijn geval wordt niet gespeculeerd
over megacontracten, maar dat is volgens Arnoux niet onlogisch.
"Zijn probleem is dat hij niet constant genoeg is. Hij had nog meer
moeite met het managen van de banden dan Leclerc." Valt dat Sainz
volledig aan te rekenen? Nee, dat toch ook weer niet: "Die auto is
nu eenmaal niet op het niveau van de auto van Red Bull en soms
zelfs niet op het niveau van enkele andere bolides. Voordat hij kan
laten zien constanter te zijn, is het aan Ferrari om een bolide
neer te zetten die competitief is."
aangeboden dat hem tegen een significante vergoeding tot en met
2029 aan het team verbindt. Zekerheid is een groot goed in de
Formule 1, maar kent volgens voormalig Ferrari-coureur Rene Arnoux
ook een keerzijde. "Ik geloof niet zo in dat soort lange
contracten", zo oppert hij in gesprek met La Gazzetta dello Sport .
"Een coureur moet vooral het vertrouwen hebben dat hij met het team
goed kan presteren. Het is vervolgens aan de coureur om dat waar te
maken en dan misschien om de één à twee jaar om de tafel te zitten
om en het over een nieuwe overeenkomst te hebben." "Ik denk ook
niet dat je als team te lang vast moet zitten aan een contract. Als
de resultaten te wensen over laten, moet je een coureur uit de auto
kunnen halen om er een nieuwe coureur in te zetten. Bovendien wacht
Leclerc niet in de eerste plaats op een nieuw contract, als wel op
een bolide die hem in staat stelt om net als in 2022 om
overwinningen te vechten." "Dat was het afgelopen seizoen immers
schier onmogelijk. Hij wacht op een bolide waarmee hij met
Verstappen kan vechten om de wereldtitel." En Sainz dan? En hoe zit
het ondertussen met Sainz? In zijn geval wordt niet gespeculeerd
over megacontracten, maar dat is volgens Arnoux niet onlogisch.
"Zijn probleem is dat hij niet constant genoeg is. Hij had nog meer
moeite met het managen van de banden dan Leclerc." Valt dat Sainz
volledig aan te rekenen? Nee, dat toch ook weer niet: "Die auto is
nu eenmaal niet op het niveau van de auto van Red Bull en soms
zelfs niet op het niveau van enkele andere bolides. Voordat hij kan
laten zien constanter te zijn, is het aan Ferrari om een bolide
neer te zetten die competitief is."
