Vasseur verdedigt strategie Ferrari: "Als je langzaam bent, blijf je langzaam"
Vóór de start van het seizoen 2023 werden wijzigingen doorgevoerd
bij Ferrari. Ravin Jain werd benoemd tot strategiedirecteur en zijn
voorganger Inaki Rueda werd overgeplaatst naar een fabrieksfunctie.
Onder meer bij de GP van de Verenigde Staten werd er vanuit de
buitenwacht kritiek geuit op het team, omdat Charles Leclerc met
een eenstopstrategie de race afwerkte. Leclerc startte vanaf
poleposition, maar eindigde als zesde, om daarna ook nog eens
gediskwalificeerd te worden vanwege een te ver afgesleten
bodemplaat. Vasseur benadrukt dat Ferrari constant bezig is met het
verbeteren van de keuzes aan de pitmuur en wijst de bewuste race in
Austin aan als voorbeeld van een fout. "We moeten ons altijd
verbeteren en proberen het beter te doen", vertelt hij aan de
media, waaronder RacingNews365. "Ik denk eerlijk gezegd dat de
strategie dit seizoen erg goed is geweest. Je kunt het bijvoorbeeld
hebben over Austin, waar Charles één stop maakte. Maar het ging
meer om de bandenkeuze dan om iets anders." Lijdzaam toezien
Ferrari voldeed in 2023 niet aan de verwachtingen en moest lijdzaam
toezien hoe Red Bull domineerde. Lichtpuntje was wel dat het
Italiaanse team als enige een GP-zege van Red Bull wist af te
snoepen (zege Carlos Sainz in Singapore). "Soms komt er een safety
car twee ronden na een pitstop en helaas heb je geen kristallen
bol. Maar ik denk dat ik over het algemeen heel tevreden ben met
het seizoen, ik ben heel tevreden met de ondersteuning van de
fabriek en wat we doen op de pitmuur. Het ging vrij soepel, de
sfeer is altijd rustig op de pitmuur", kijkt Vasseur terug. "Vaak
als je van buitenaf het gevoel hebt dat de beslissing niet goed is
of iets dergelijks, komt dat vooral door het tempo. Toen we tijdens
het seizoen een heel goede racepace hadden, was de strategie altijd
goed. Het is veel makkelijker om een goede strategie te hebben als
je snel bent, dan als je langzaam bent. Je kunt één, twee of drie
pitstops maken, maar als je langzaam bent, blijf je langzaam."
bij Ferrari. Ravin Jain werd benoemd tot strategiedirecteur en zijn
voorganger Inaki Rueda werd overgeplaatst naar een fabrieksfunctie.
Onder meer bij de GP van de Verenigde Staten werd er vanuit de
buitenwacht kritiek geuit op het team, omdat Charles Leclerc met
een eenstopstrategie de race afwerkte. Leclerc startte vanaf
poleposition, maar eindigde als zesde, om daarna ook nog eens
gediskwalificeerd te worden vanwege een te ver afgesleten
bodemplaat. Vasseur benadrukt dat Ferrari constant bezig is met het
verbeteren van de keuzes aan de pitmuur en wijst de bewuste race in
Austin aan als voorbeeld van een fout. "We moeten ons altijd
verbeteren en proberen het beter te doen", vertelt hij aan de
media, waaronder RacingNews365. "Ik denk eerlijk gezegd dat de
strategie dit seizoen erg goed is geweest. Je kunt het bijvoorbeeld
hebben over Austin, waar Charles één stop maakte. Maar het ging
meer om de bandenkeuze dan om iets anders." Lijdzaam toezien
Ferrari voldeed in 2023 niet aan de verwachtingen en moest lijdzaam
toezien hoe Red Bull domineerde. Lichtpuntje was wel dat het
Italiaanse team als enige een GP-zege van Red Bull wist af te
snoepen (zege Carlos Sainz in Singapore). "Soms komt er een safety
car twee ronden na een pitstop en helaas heb je geen kristallen
bol. Maar ik denk dat ik over het algemeen heel tevreden ben met
het seizoen, ik ben heel tevreden met de ondersteuning van de
fabriek en wat we doen op de pitmuur. Het ging vrij soepel, de
sfeer is altijd rustig op de pitmuur", kijkt Vasseur terug. "Vaak
als je van buitenaf het gevoel hebt dat de beslissing niet goed is
of iets dergelijks, komt dat vooral door het tempo. Toen we tijdens
het seizoen een heel goede racepace hadden, was de strategie altijd
goed. Het is veel makkelijker om een goede strategie te hebben als
je snel bent, dan als je langzaam bent. Je kunt één, twee of drie
pitstops maken, maar als je langzaam bent, blijf je langzaam."
