Van der Garde haalt bijzonder souvenir op bij Sauber na bizar F1-jaar 2015
De voormalig Caterham-coureur had een geldig contract met Sauber na
een jaar als test- en reservecoureur bij dat team. Eén probleem:
Felipe Nasr en Marcus Ericsson hadden dat ook, en naar verluidt
Adrian Sutil ook. Sauber stelde Nasr en Ericsson op dus spendeerde
Van der Garde last minute de nodige uren in de Australische
rechtbank. Op de vrijdag verscheen hij na gelijk te hebben gekregen
van de rechter nota bene met een overall van Ericsson in de
paddock, maar Sauber besloot de eerste vrije training over te
slaan. In de tweede oefensessie verschenen Nasr en Ericsson op de
baan, terwijl Van der Garde geen gebruik maakte van het recht om te
racen. Dat was in eerste instantie voor één race, maar na een
schikking met Sauber ging er een streep door het gehele avontuur.
RacingNews365 sprak uitgebreid met Van de Garde, die aankondigde te
stoppen met racen , over dat bijzondere Sauber-jaar. Die overall,
met wie is die eigenlijk mee naar huis gegaan? Met Van der Garde
misschien? "Ik krijg 'm nog van Sauber", zo geeft Van der Garde aan
met een lach. "Hij ligt voor me klaar en ik ga hem ook ophalen op
de fabriek. De grootste boosdoener was teambaas Monisha Kaltenborn
(en die is al lang weg, red.), maar al die gasten die er nu nog
zitten, zijn goede vrienden van mij." Ik heb er normaal niks mee,
maar hier zit toch wel een verhaal achter Giedo van der Garde "We
hebben afgesproken dat ik naar de fabriek ga, dat ik nog een
rondleiding krijg en dat we dan samen lunchen. Dat pak... al die
helmen en pakken van vroeger doen me niet zoveel, maar hier zit
natuurlijk wel een uniek verhaal achter." Waarom Van der Garde
uiteindelijk zijn pogingen om koste wat het kost in die auto te
stappen staakte? "Die werkrelatie was zó verstoord en dat is dan
toch niet fijn als je met 340 km per uur constateert dat iets toch
niet helemaal goed vast zit. En dan wordt je afgekocht en zit je
opeens thuis." Nu kan hij er met een glimlach op terugkijken, maar
dat was in de maanden nadat duidelijk werd dat hij niet op de
Formule 1-grid stond wel anders. "Ik ben wel een jaar van kaart
geweest", zo geeft Van der Garde toe. "Ik heb het zwarte gat echt
gezien en het duurde wel driekwart jaar om daar uit te komen."
Daarbij kreeg hij hulp van de mensen om hem heen en in het
bijzonder van zijn schoonvader: "Men was realistisch en gaf
duidelijk aan 'tot hier en niet verder'. Ik was volop aan het
feestvieren en gek aan het doen. Ik was meer aan het weglopen van
mijn problemen. Ik nam een mental coach in de arm, maar ik ging ook
aan de slag in het bedrijf van mijn schoonvader." "Die gaf aan 'ik
doe dit alleen met mijn dochters, maar voor jou maak ik een
uitzondering. Jij wordt mijn rechterhand en als zodanig ben je
overal bij betrokken'. Dat was een mooie levensles en toen kwam ik
erachter dat het bedrijfsleven mij ook wel ligt en trekt." Hij
verdween niet helemaal het bedrijfsleven in, want hij keerde
succesvol terug in de autosport en wel in de endurance-racerij:
"Hij kwam er toen achter hoezeer ik het racen gemist had en ik was
er klaar voor om ook in andere klassen te laten zien wat ik waard
was." Met de wereldtitel in de LMP2 Pro-Am klasse met Racing Team
Nederland in 2021 als hoogtepunt, heeft hij dat laatste meer dan
laten zien.
een jaar als test- en reservecoureur bij dat team. Eén probleem:
Felipe Nasr en Marcus Ericsson hadden dat ook, en naar verluidt
Adrian Sutil ook. Sauber stelde Nasr en Ericsson op dus spendeerde
Van der Garde last minute de nodige uren in de Australische
rechtbank. Op de vrijdag verscheen hij na gelijk te hebben gekregen
van de rechter nota bene met een overall van Ericsson in de
paddock, maar Sauber besloot de eerste vrije training over te
slaan. In de tweede oefensessie verschenen Nasr en Ericsson op de
baan, terwijl Van der Garde geen gebruik maakte van het recht om te
racen. Dat was in eerste instantie voor één race, maar na een
schikking met Sauber ging er een streep door het gehele avontuur.
RacingNews365 sprak uitgebreid met Van de Garde, die aankondigde te
stoppen met racen , over dat bijzondere Sauber-jaar. Die overall,
met wie is die eigenlijk mee naar huis gegaan? Met Van der Garde
misschien? "Ik krijg 'm nog van Sauber", zo geeft Van der Garde aan
met een lach. "Hij ligt voor me klaar en ik ga hem ook ophalen op
de fabriek. De grootste boosdoener was teambaas Monisha Kaltenborn
(en die is al lang weg, red.), maar al die gasten die er nu nog
zitten, zijn goede vrienden van mij." Ik heb er normaal niks mee,
maar hier zit toch wel een verhaal achter Giedo van der Garde "We
hebben afgesproken dat ik naar de fabriek ga, dat ik nog een
rondleiding krijg en dat we dan samen lunchen. Dat pak... al die
helmen en pakken van vroeger doen me niet zoveel, maar hier zit
natuurlijk wel een uniek verhaal achter." Waarom Van der Garde
uiteindelijk zijn pogingen om koste wat het kost in die auto te
stappen staakte? "Die werkrelatie was zó verstoord en dat is dan
toch niet fijn als je met 340 km per uur constateert dat iets toch
niet helemaal goed vast zit. En dan wordt je afgekocht en zit je
opeens thuis." Nu kan hij er met een glimlach op terugkijken, maar
dat was in de maanden nadat duidelijk werd dat hij niet op de
Formule 1-grid stond wel anders. "Ik ben wel een jaar van kaart
geweest", zo geeft Van der Garde toe. "Ik heb het zwarte gat echt
gezien en het duurde wel driekwart jaar om daar uit te komen."
Daarbij kreeg hij hulp van de mensen om hem heen en in het
bijzonder van zijn schoonvader: "Men was realistisch en gaf
duidelijk aan 'tot hier en niet verder'. Ik was volop aan het
feestvieren en gek aan het doen. Ik was meer aan het weglopen van
mijn problemen. Ik nam een mental coach in de arm, maar ik ging ook
aan de slag in het bedrijf van mijn schoonvader." "Die gaf aan 'ik
doe dit alleen met mijn dochters, maar voor jou maak ik een
uitzondering. Jij wordt mijn rechterhand en als zodanig ben je
overal bij betrokken'. Dat was een mooie levensles en toen kwam ik
erachter dat het bedrijfsleven mij ook wel ligt en trekt." Hij
verdween niet helemaal het bedrijfsleven in, want hij keerde
succesvol terug in de autosport en wel in de endurance-racerij:
"Hij kwam er toen achter hoezeer ik het racen gemist had en ik was
er klaar voor om ook in andere klassen te laten zien wat ik waard
was." Met de wereldtitel in de LMP2 Pro-Am klasse met Racing Team
Nederland in 2021 als hoogtepunt, heeft hij dat laatste meer dan
laten zien.
