Wolff heeft het mis: Red Bull inhalen is zwaarder dan de Mount Everest beklimmen
Max Verstappen won de seizoensopener in Bahrein met elf seconden
voorsprong en nadat hij in de daaropvolgende acht maanden de spot
dreef met de statistieken, won hij de seizoensfinale in Abu Dhabi
met zeventien seconden. Als een coureur en een team zó dominant
zijn als Verstappen en Red Bull in 2023, wil je als achtervolger
zijnde tekenen van tastbare vooruitgang gedurende het seizoen, om
wat prestaties terug te winnen. Je moet geloven dat je voor jezelf
een sterkere basis hebt kunnen creëren om de volgende keer in de
aanval te gaan. Maar zowel Mercedes als Ferrari hebben daar
jammerlijk in gefaald. Mercedes is een puinhoop en lijkt na twee
jaar te hebben moeten werken binnen de nieuwe regelgevingen nog
steeds niets te begrijpen van het nieuwe type auto's met ground
effect. Ferrari verbeterde zich sterk in de tweede helft van het
seizoen, kwam te laat en met te weinig. Beide teams hebben gefaald
Beide teams hebben effectief een tweede jaar verspild door te
proberen Red Bull in te halen, dat het derde jaar met ground effect
auto's ingaat met een ontwikkelvoorsprong van twee jaar, terwijl
Mercedes en Ferrari vanaf nul beginnen met nieuwe concepten. De
RB20 wordt een geleidelijke evolutie van de verpletterende RB19 en
is sinds het midden van het jaar in ontwikkeling. Al vroeg in dit
jaar startte Red Bull met de ontwikkeling van de RB20, in de
wetenschap dat Mercedes en Ferrari - Singapore daargelaten - toch
geen partij waren voor het team uit Milton Keynes. Geen wonder dat
Mercedes-baas Toto Wolff onlangs beweerde dat " Mercedes de Mount
Everest moeten beklimmen om Red Bull in te halen. " Maar de
uitdaging is veel groter dan dat... Uitdaging groter dan beklimming
Mount Everest De hoogste berg ter wereld werd in mei 1953 voor het
eerst met succes beklommen door de Nieuw-Zeelander Sir Edmund
Hillary en de lokale Tenzing Norgay. Telbare eerdere expedities
naar de Himalaya hadden geprobeerd om de Everest te bedwingen, maar
de uitdaging bleek gewoon te groot, totdat Hillary en Norgay het
probeerden. Als Red Bull de Everest is met een hoogte van 8,849
meter, dan moeten Mercedes en Ferrari worden beschouwd als Mount
Fuji, van 3.776 meter. Dat is de kloof tussen de teams momenteel.
Om het in een andere context te plaatsen: zestien jaar na het
avontuur van Hillary en Norgay, landde Apollo 11 op de maan. Dat
was in 1969 en schetst een flink contrast met de activiteiten van
een paar jaar eerder: in 1961 werden Yuri Gagarin en Alan Shepard
de eerste en tweede mens in de ruimte voor respectievelijk de
Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Zie Red Bull als het team dat
een maanlanding voor elkaar krijgt, terwijl Mercedes en Ferrari
niet verder komen dan een vlucht in de ruimte. Terwijl Red Bull
graag op het maanoppervlak zit, kan het alleen maar kijken naar
zijn rivalen die net voor het eerst de aarde verlaten. Red Bull ook
in 2025 dominant Het voordeel van de RB19 zal worden meegenomen
naar de RB20 en daarna zelfs naar de RB21 van 2025, tenzij er
aanpassingen aan de reglementen worden gedaan om Red Bull te laten
struikelen, zoals de kleine veranderingen aan de vloer Mercedes
benadeelden in 2021. Met de enorme veranderingen in de reglementen
die in 2021 van kracht gingen, zal Red Bull tot en met minimaal
2025 in het voordeel zijn. Pas daarna zullen Mercedes en Ferrari
écht terugkomen. In 2026 komen er andere reglementen en gaan alle
auto's er heel anders uitzien. Indien Red Bull tot en met 2025
blijft winnen, zal de budgetcap hen in de weg zitten bij het
ontwikkelen van hun 2026 Red Bull-bolide. Lang verhaal kort: in
Maranello en Brackley wordt de komende jaren niet na ieder
GP-weekend een feestje gevierd...
voorsprong en nadat hij in de daaropvolgende acht maanden de spot
dreef met de statistieken, won hij de seizoensfinale in Abu Dhabi
met zeventien seconden. Als een coureur en een team zó dominant
zijn als Verstappen en Red Bull in 2023, wil je als achtervolger
zijnde tekenen van tastbare vooruitgang gedurende het seizoen, om
wat prestaties terug te winnen. Je moet geloven dat je voor jezelf
een sterkere basis hebt kunnen creëren om de volgende keer in de
aanval te gaan. Maar zowel Mercedes als Ferrari hebben daar
jammerlijk in gefaald. Mercedes is een puinhoop en lijkt na twee
jaar te hebben moeten werken binnen de nieuwe regelgevingen nog
steeds niets te begrijpen van het nieuwe type auto's met ground
effect. Ferrari verbeterde zich sterk in de tweede helft van het
seizoen, kwam te laat en met te weinig. Beide teams hebben gefaald
Beide teams hebben effectief een tweede jaar verspild door te
proberen Red Bull in te halen, dat het derde jaar met ground effect
auto's ingaat met een ontwikkelvoorsprong van twee jaar, terwijl
Mercedes en Ferrari vanaf nul beginnen met nieuwe concepten. De
RB20 wordt een geleidelijke evolutie van de verpletterende RB19 en
is sinds het midden van het jaar in ontwikkeling. Al vroeg in dit
jaar startte Red Bull met de ontwikkeling van de RB20, in de
wetenschap dat Mercedes en Ferrari - Singapore daargelaten - toch
geen partij waren voor het team uit Milton Keynes. Geen wonder dat
Mercedes-baas Toto Wolff onlangs beweerde dat " Mercedes de Mount
Everest moeten beklimmen om Red Bull in te halen. " Maar de
uitdaging is veel groter dan dat... Uitdaging groter dan beklimming
Mount Everest De hoogste berg ter wereld werd in mei 1953 voor het
eerst met succes beklommen door de Nieuw-Zeelander Sir Edmund
Hillary en de lokale Tenzing Norgay. Telbare eerdere expedities
naar de Himalaya hadden geprobeerd om de Everest te bedwingen, maar
de uitdaging bleek gewoon te groot, totdat Hillary en Norgay het
probeerden. Als Red Bull de Everest is met een hoogte van 8,849
meter, dan moeten Mercedes en Ferrari worden beschouwd als Mount
Fuji, van 3.776 meter. Dat is de kloof tussen de teams momenteel.
Om het in een andere context te plaatsen: zestien jaar na het
avontuur van Hillary en Norgay, landde Apollo 11 op de maan. Dat
was in 1969 en schetst een flink contrast met de activiteiten van
een paar jaar eerder: in 1961 werden Yuri Gagarin en Alan Shepard
de eerste en tweede mens in de ruimte voor respectievelijk de
Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Zie Red Bull als het team dat
een maanlanding voor elkaar krijgt, terwijl Mercedes en Ferrari
niet verder komen dan een vlucht in de ruimte. Terwijl Red Bull
graag op het maanoppervlak zit, kan het alleen maar kijken naar
zijn rivalen die net voor het eerst de aarde verlaten. Red Bull ook
in 2025 dominant Het voordeel van de RB19 zal worden meegenomen
naar de RB20 en daarna zelfs naar de RB21 van 2025, tenzij er
aanpassingen aan de reglementen worden gedaan om Red Bull te laten
struikelen, zoals de kleine veranderingen aan de vloer Mercedes
benadeelden in 2021. Met de enorme veranderingen in de reglementen
die in 2021 van kracht gingen, zal Red Bull tot en met minimaal
2025 in het voordeel zijn. Pas daarna zullen Mercedes en Ferrari
écht terugkomen. In 2026 komen er andere reglementen en gaan alle
auto's er heel anders uitzien. Indien Red Bull tot en met 2025
blijft winnen, zal de budgetcap hen in de weg zitten bij het
ontwikkelen van hun 2026 Red Bull-bolide. Lang verhaal kort: in
Maranello en Brackley wordt de komende jaren niet na ieder
GP-weekend een feestje gevierd...
