Aston Martin houdt sprankje hoop op mindere Red Bull-winter: "Want ze benaderen perfectie"
Het was een daverende verrassing aan het begin van het seizoen: de
snelheid van Aston Martin. De groene bolides van Fernando Alonso en
Lance Stroll gingen als een tierelier en waren sneller dan het
grote Ferrari en motorleverancier Mercedes. Alonso stond in de
eerste acht races maar liefst zes keer op het podium, al was het
gat naar het dominante Red Bull nog vrij groot. Aston Martin zou
uiteindelijk wegzakken in de tweede seizoenshelft. Het team uit
Silverstone was niet in staat om de ontwikkeling van andere teams
bij te houden en had ineens moeite om punten te scoren. De
podiumplaats van Alonso in Brazilië was wel een fijne opsteker in
een zware periode. Pedro de la Rosa, de ambassadeur van Aston
Martin, stelt in een exclusief interview met RacingNews365 echter
dat Aston Martin ook geen illusies had toen het wel heel goed ging
in de eerste seizoenshelft. "Ik denk dat we wisten hoe moeilijk het
zou zijn om Red Bull te verslaan", vertelt De la Rosa. "Alles moest
onze kant op vallen en zij moesten wat foutjes maken. Achteraf denk
ik dat niemand dichtbij genoeg zat om Red Bull echt onder druk te
zetten en fouten te laten maken. En daarom maakten ze ook geen
fouten, dat is de realiteit. Maar ik denk dat we heel dichtbij
kwamen in Monaco, het dichtst dat we ooit zijn gekomen. Red Bull
had echter altijd een voordeel." "Het is niet relevant waar je
finisht" De Spanjaard, die zelf voor Jordan, Arrows, Jaguar,
McLaren, Sauber en HRT reed in de Formule 1, zag dat Red Bull geen
zwakke punten had. "Hun voordeel zag je in de kwalificatie en als
het niet in de kwalificatie was, hadden ze het voordeel wel qua
bandenslijtage in de race. Dus ze hadden simpelweg geen zwakke
punten en waren ongelofelijk goed qua racesnelheid. Dat was
uiteindelijk de sleutel tot het succes, want als ze op een moment
werden verslagen in de kwalificatie, was het al duidelijk dat de
andere teams niet genoeg snelheid hadden in de race. In Monaco
konden we ze uitdagen, maar ze waren toch te sterk. We gaan het
volgend seizoen opnieuw proberen." Een probleempje in de poging om
Red Bull in 2024 uit te dagen: De la Rosa heeft werkelijk geen idee
of een team Red Bull echt kan verslaan in 2024. "Het eerlijke
antwoord is dat ik het niet weet. Niemand weet het. Het hangt
vooral af van in hoeverre Red Bull haar pakket kan ontwikkelen,
want ze benaderen perfectie. Hoe dichter je bij 100% komt binnen de
reglementen, hoe moeilijker het wordt om extra rondetijd te
vinden." Aston Martin kijkt voorlopig niet naar Red Bull, stelt de
52-jarige De la Rosa. "Wij moeten ons op onszelf concentreren en er
zeker van zijn dat het niet uitmaakt wat andere mensen doen. We
blijven verbeteren en ontwikkelen en hebben geen specifieke doelen.
We moeten alleen doelen stellen qua ontwikkelingssnelheid, niet een
positie in het kampioenschap. Het is niet relevant waar je finisht.
Het is alleen belangrijk hoe ver je achter de winnaar eindigt en de
achterstand wegwerkt in een jaar. En daar zijn we heel sterk in
geweest de afgelopen twee jaar: het gat dichten naar de coureur op
poleposition."
snelheid van Aston Martin. De groene bolides van Fernando Alonso en
Lance Stroll gingen als een tierelier en waren sneller dan het
grote Ferrari en motorleverancier Mercedes. Alonso stond in de
eerste acht races maar liefst zes keer op het podium, al was het
gat naar het dominante Red Bull nog vrij groot. Aston Martin zou
uiteindelijk wegzakken in de tweede seizoenshelft. Het team uit
Silverstone was niet in staat om de ontwikkeling van andere teams
bij te houden en had ineens moeite om punten te scoren. De
podiumplaats van Alonso in Brazilië was wel een fijne opsteker in
een zware periode. Pedro de la Rosa, de ambassadeur van Aston
Martin, stelt in een exclusief interview met RacingNews365 echter
dat Aston Martin ook geen illusies had toen het wel heel goed ging
in de eerste seizoenshelft. "Ik denk dat we wisten hoe moeilijk het
zou zijn om Red Bull te verslaan", vertelt De la Rosa. "Alles moest
onze kant op vallen en zij moesten wat foutjes maken. Achteraf denk
ik dat niemand dichtbij genoeg zat om Red Bull echt onder druk te
zetten en fouten te laten maken. En daarom maakten ze ook geen
fouten, dat is de realiteit. Maar ik denk dat we heel dichtbij
kwamen in Monaco, het dichtst dat we ooit zijn gekomen. Red Bull
had echter altijd een voordeel." "Het is niet relevant waar je
finisht" De Spanjaard, die zelf voor Jordan, Arrows, Jaguar,
McLaren, Sauber en HRT reed in de Formule 1, zag dat Red Bull geen
zwakke punten had. "Hun voordeel zag je in de kwalificatie en als
het niet in de kwalificatie was, hadden ze het voordeel wel qua
bandenslijtage in de race. Dus ze hadden simpelweg geen zwakke
punten en waren ongelofelijk goed qua racesnelheid. Dat was
uiteindelijk de sleutel tot het succes, want als ze op een moment
werden verslagen in de kwalificatie, was het al duidelijk dat de
andere teams niet genoeg snelheid hadden in de race. In Monaco
konden we ze uitdagen, maar ze waren toch te sterk. We gaan het
volgend seizoen opnieuw proberen." Een probleempje in de poging om
Red Bull in 2024 uit te dagen: De la Rosa heeft werkelijk geen idee
of een team Red Bull echt kan verslaan in 2024. "Het eerlijke
antwoord is dat ik het niet weet. Niemand weet het. Het hangt
vooral af van in hoeverre Red Bull haar pakket kan ontwikkelen,
want ze benaderen perfectie. Hoe dichter je bij 100% komt binnen de
reglementen, hoe moeilijker het wordt om extra rondetijd te
vinden." Aston Martin kijkt voorlopig niet naar Red Bull, stelt de
52-jarige De la Rosa. "Wij moeten ons op onszelf concentreren en er
zeker van zijn dat het niet uitmaakt wat andere mensen doen. We
blijven verbeteren en ontwikkelen en hebben geen specifieke doelen.
We moeten alleen doelen stellen qua ontwikkelingssnelheid, niet een
positie in het kampioenschap. Het is niet relevant waar je finisht.
Het is alleen belangrijk hoe ver je achter de winnaar eindigt en de
achterstand wegwerkt in een jaar. En daar zijn we heel sterk in
geweest de afgelopen twee jaar: het gat dichten naar de coureur op
poleposition."
