Drie memorabele momenten van de Grand Prix van Singapore
De Grand Prix van Singapore is in aantocht. De Formule 1-teams zijn al druk bezig met het werken aan hun bolides op het Marina Bay Street Circuit en de coureurs hebben al het nodige aan de aanwezige journaille verteld. Het bochtige stratencircuit van Singapore staat vaak garant voor spektakel en bijzondere gebeurtenissen. F1Maximaal blikt terug op drie opvallende momenten in Singapore.
2010: Kovalainen transformeert van coureur in brandweerman
Tijdens de Singaporese Grand Prix van 2010 rijden Heikki Kovalainen en Sebastien Buemi wiel aan wiel. Laatstgenoemde toucheert de Lotus van de Fin heel licht, waardoor Kovalainen spint. De Zwitser Buemi kan nog snel om de Lotus heen sturen en gaat ervandoor. Kovalainen rijdt verder, maar komt erachter dat de motor kapot is en dat de achterkant van zijn auto in brand staat.
De brand breekt uit in de airbox (luchtinlaat bovenop de motor), waardoor zijn Lotus al gauw in vuur en vlam staat. Kovalainen besluit met het vlammende gevaarte de pitstraat niet te betreden. Hij parkeert zijn wagen naast de muur en begint de brand te blussen met een brandblusser, verkregen van Williams. Lotus-teambaas Mike Gascoyne noemt zijn rijder moedig. Kovalainen reageert met humor: 'Ze moeten mij misschien maar meer gaan betalen, aangezien ik nu ook een brandweerman ben.' [social-post platform="youtube" id="qLOQENmf3JY"]
2015: De schreeuw van Verstappen: 'NO!'
De eerste race van Max Verstappen in Singapore is er één om nooit te vergeten. Bij de start krijgt hij zijn Toro Rosso niet van de plek. Nadat zijn wagen wordt geduwd naar de pitstraat en daar wordt opgelapt, kan hij zijn race beginnen met een ronde achterstand. In de dertiende ronde krijgt hij de kans, die ronde achterstand ongedaan te maken. Na een botsing moet het veld rustig achter de safety car rijden, waardoor Verstappen aan kan sluiten.
Vanaf dat moment kruipt hij steeds meer voorwaarts en in ronde 48 gaat hij zelfs naar P8, nadat hij Romain Grosjean inhaalt. Verstappen krijgt teamorders om zijn teamgenoot Carlos Sainz voor te laten gaan, maar daar wil de Nederlander niks van weten: 'NO!', schreeuwt hij. Hij krijgt te horen dat hij het gewoon moet doen, maar hij luistert niet. Sainz zou hem eerder in de race hebben voorgelaten, omdat Verstappen versere banden had. Het team wil die plek blijkbaar in de laatste ronde in het midden van een gevecht teruggeven aan Sainz, maar teambaas Franz Tost geeft achteraf toe dat Verstappen gelijk had. Ze hadden namelijk niet verwacht dat Verstappen zo snel zou zijn op de oude banden.
Sainz is minder blij met de keuze van Verstappen. 'Ik heb hem dit seizoen al drie of vier keer laten passeren. Max kreeg vier keer te horen dat hij mij voorbij moest laten gaan, maar deed het niet. Dat is best pijnlijk', vertelt Sainz aan de pers. 'Ik zat achter Max en zag dat hij tevergeefs probeerde Sergio Perez in te halen. Na tien rondjes vond ik dat ik de kans verdiende om het te proberen, maar Max gunde mij die kans niet. Ik vind wel dat we dit intern moeten bespreken.' [social-post platform="youtube" id="o7Uq73aBnEY"]
2017: Verstappen fungeert als Ferrari-sandwich
Max Verstappen kent tijdens de Grand Prix van Singapore in 2017 een uitstekende kwalificatie namens Red Bull en pakt P2, achter Sebastian Vettel. Verstappen zijn teamgenoot Daniel Ricciardo start de race op zondag vanaf P3, één plek voor Kimi Raikkonen, teamgenoot van Vettel. Raikkonen kent een uitstekende start en wil via de linkerkant Verstappen inhalen, terwijl Vettel vanaf de rechterkant richting Verstappen gaat. Daardoor raken Verstappen en Raikkonen elkaar aan, waarna laatstgenoemde ook nog Vettel raakt.
In de eerste bocht, als de auto van de Fin al zwaar beschadigd is, knalt Raikkonen nogmaals op Verstappen. Het betekent het einde van de race voor beide heren. Ondertussen krijgt Fernando Alonso ook nog een opdoffer, wat hem even later ook fataal wordt. Vettel rijdt met zijn beschadigde bolide wel door, maar houdt het niet veel langer vol. Hij maakt in de bocht erna een spin en knalt zo de muur in. Met als gevolg dat hij Raikkonen en Verstappen de paddock in volgt.
De reactie van Ferrari op het uitvallen van hun beide coureurs is een voorspelbare. Verstappen is voor hen de hoofdschuldige. De Nederlander wil daar echter niets van weten en zegt niks fout te hebben gedaan. Tevens vindt hij het geen race-incident. De wedstrijdleiding is het daar niet mee eens, want zij beoordelen de botsing wel als een race-incident. Daardoor wordt niemand gestraft. Verstappen meent dat hij niet uit de situatie kon komen, en is na afloop zelfs blij dat zij alle drie waren uitgevallen. 'Niet dat ik weer de enige ben die de pijn voelt.' [social-post platform="youtube" id="Pi-qitmfvlI"]