De grootste F1-schandalen: Liegende Hamilton gediskwalificeerd
In de 00's zagen we veel bijzondere situaties, gevechten en
schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de
teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de
tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat
decennium centraal in diverse schandalen en controverses. In dit
verhaal gaan we een kleine vijftien jaar terug in de tijd en werpen
we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen.
Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië,
waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand
Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten. Na afloop
van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste
onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden
dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd
nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en
Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het
schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate
schandaal. Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen . Het
'lie-gate' schandaal Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert
Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand
Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de
derde positie, met Lewis Hamilton op plek vier in zijn kielzog. De
Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig
van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli,
achter de safety car, in te halen. McLaren sommeerde de kersverse
wereldkampioen niet veel later via de radio de Toyota-bolide weer
terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht,
trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem
en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'.
Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo
leek eventuele controverse voorkomen. Totdat de stewards het
incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur
een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton
ongeoorloofd achter de satefy car zou hebben ingehaald. De
Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen
instructies van zijn team had ontvangen om de derde plaats terug
aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften
de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl
Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.
Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië
naar buiten dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden
de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op
het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het
audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn
team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de
Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk
van McLaren moest doen. Maar de stewards lieten zich geen tweede
keer kisten en kenden geen genade. Vanwege het misleiden van de
stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië
gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt. Een kleine maand
later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs
verantwoorden tegenover de FIA, waarna het team een voorwaardelijke
schorsing van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief
directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de
achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde. Het artikel
gaat verder onder de afbeeldingen . Hamilton hing bijna zijn helm
aan de wilgen Enkele jaren later gaf Hamilton toe dat hij bijna
wilde stoppen met de sport na het drama tijdens en na de GP van
Australië in 2009, zijn eerste race als wereldkampioen. "Het was
veel om te moeten verwerken na alles wat er was gebeurd", liet hij
in de Britse media weten. "Ik geef veel om de manier waarop mensen
naar me kijken." "Ik dacht 'hé, misschien moet ik hier niet zijn in
deze sport'. Maar McLaren is mijn dreamteam en ik mag mezelf
gelukkig prijzen dat ik hier sinds het begin van mijn F1-carrière
heb geracet. Ik heb nog nooit voor een ander team willen rijden,
dus het was op dat moment niet de wil om het team te verlaten, maar
gewoon om te stoppen met racen. Even dacht ik: 'Dit is te veel om
te verwerken. Hoe kom ik hier van terug?'." Toch wisten de mensen
om Hamilton heen hem er doorheen te slepen. "Ik hou van racen, maar
ik wist gewoon niet... soms is het gewoon lastig om met de gevolgen
om te gaan. Het is lastig om met mensen van doen te hebben die
zodra je hen de rug keert meteen over je praten. Het zorgde voor
negatieve energie en daar houd ik niet van." "Snel realiseerde ik
me echter dat het niet alleen maar negatieve energie was en dat ik
veel steun en respect ontving. Dat maakte me sterker. Het was een
bijzondere ervaring. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik
hou van de sport, dat heb ik altijd al gezegd. Ik hou van winnen,
op een eerlijke manier. Integriteit is erg belangrijk voor mij",
aldus de Brit, die vandaag de dag zeven F1-titel heeft gewonnen.
schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de
teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de
tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat
decennium centraal in diverse schandalen en controverses. In dit
verhaal gaan we een kleine vijftien jaar terug in de tijd en werpen
we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen.
Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië,
waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand
Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten. Na afloop
van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste
onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden
dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd
nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en
Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het
schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate
schandaal. Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen . Het
'lie-gate' schandaal Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert
Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand
Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de
derde positie, met Lewis Hamilton op plek vier in zijn kielzog. De
Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig
van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli,
achter de safety car, in te halen. McLaren sommeerde de kersverse
wereldkampioen niet veel later via de radio de Toyota-bolide weer
terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht,
trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem
en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'.
Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo
leek eventuele controverse voorkomen. Totdat de stewards het
incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur
een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton
ongeoorloofd achter de satefy car zou hebben ingehaald. De
Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen
instructies van zijn team had ontvangen om de derde plaats terug
aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften
de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl
Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.
Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië
naar buiten dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden
de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op
het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het
audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn
team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de
Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk
van McLaren moest doen. Maar de stewards lieten zich geen tweede
keer kisten en kenden geen genade. Vanwege het misleiden van de
stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië
gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt. Een kleine maand
later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs
verantwoorden tegenover de FIA, waarna het team een voorwaardelijke
schorsing van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief
directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de
achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde. Het artikel
gaat verder onder de afbeeldingen . Hamilton hing bijna zijn helm
aan de wilgen Enkele jaren later gaf Hamilton toe dat hij bijna
wilde stoppen met de sport na het drama tijdens en na de GP van
Australië in 2009, zijn eerste race als wereldkampioen. "Het was
veel om te moeten verwerken na alles wat er was gebeurd", liet hij
in de Britse media weten. "Ik geef veel om de manier waarop mensen
naar me kijken." "Ik dacht 'hé, misschien moet ik hier niet zijn in
deze sport'. Maar McLaren is mijn dreamteam en ik mag mezelf
gelukkig prijzen dat ik hier sinds het begin van mijn F1-carrière
heb geracet. Ik heb nog nooit voor een ander team willen rijden,
dus het was op dat moment niet de wil om het team te verlaten, maar
gewoon om te stoppen met racen. Even dacht ik: 'Dit is te veel om
te verwerken. Hoe kom ik hier van terug?'." Toch wisten de mensen
om Hamilton heen hem er doorheen te slepen. "Ik hou van racen, maar
ik wist gewoon niet... soms is het gewoon lastig om met de gevolgen
om te gaan. Het is lastig om met mensen van doen te hebben die
zodra je hen de rug keert meteen over je praten. Het zorgde voor
negatieve energie en daar houd ik niet van." "Snel realiseerde ik
me echter dat het niet alleen maar negatieve energie was en dat ik
veel steun en respect ontving. Dat maakte me sterker. Het was een
bijzondere ervaring. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik
hou van de sport, dat heb ik altijd al gezegd. Ik hou van winnen,
op een eerlijke manier. Integriteit is erg belangrijk voor mij",
aldus de Brit, die vandaag de dag zeven F1-titel heeft gewonnen.
