Het laatste Formule 1-kunstje van Verstappen
29 jaar geleden debuteerde Jos Verstappen in de Formule 1.
RacingNews365 blikt terug op de carrière van de man die autosport
op de kaart zette in Nederland. We leggen zijn laatste seizoen in
de koningsklasse van de autosport onder de loep. Wederom wist
manager Huub Rothengatter een konijn uit de hoge hoed te toveren en
Jos Verstappen terug in de Formule 1 te krijgen. Joss the Boss
stond in 2002 werkloos aan de zijlijn toen het team van Arrows zijn
contract ineens verscheurde een Heinz-Harald Frentzen het stoeltje
gaf, maar Minardi bracht redding voor 2003. Artikel gaat verder
onder de foto's van een testdag van Verstappen in de dan nog
sponsorloze Minardi. Minardi rijdt in een andere klasse Het team
van Minardi kon in 2003 niet opboksen tegen de rest van het veld.
De kleine Italiaanse renstal wist ook onder leiding van de
sympathieke Stoddart en met coureurs Jos Verstappen en Justin
Wilson geen potten te breken. Bijkomend nadeel voor het team was
dat het F1-veld bijzonder dicht bij elkaar zat. Zo zat de top
achttien vaak binnen twee seconden van elkaar en bungelde Minardi
daar nog een of twee seconden achteraan. Het was een eenzame strijd
voor de coureurs die louter streden voor de achterste plaatsen in
het veld. Artikel gaat verder onder de foto's van de seizoensopener
in Australië, waar de nieuwe Minardi werd gepresenteerd. Verstappen
vergooit kans op spectaculair podium Kansen op puntenfinishes waren
bijzonder schaars in 2003, maar in de compleet verregende Grand
Prix van Brazilië leek een stunt in de maak. Verstappen liet zijn
Minardi nokvol tanken en reed een dijk van een race, tot hij in
bocht drie zijn Waterloo vond. Juist in die bochten waren al
diverse anderen coureurs gecrasht, door een riviertje dat over de
baan stroomde. Giancarlo Fisichella ging er in de Jordan met de
winst vandoor, maar de Italiaan reed achter de Nederlander voordat
deze crashte. Wederom kreeg een sterke optreden in de regen niet
het passende slot voor Verstappen. Artikel gaat verder onder de
afbeeldingen van de race in Brazilië. Verstappen stunt in Frankrijk
In het seizoen 2003 kende de Formule 1 nog twee kwalificaties: een
op de vrijdag en een op de zaterdag. Op vrijdag gingen de coureurs
in omgekeerde volgorde van de WK-stand van start, waarbij iedere
rijder één getimede ronde kreeg. Verstappen profiteerde op
Magny-Cours van een opdrogende baan. In zijn Minardi snelde hij
naar de snelste tijd en voor het eerst sloot de Nederlander een
officiële sessie als snelste af. Op zaterdag, op een droge baan,
stond de Minardi-coureur weer 'gewoon' negentiende en voorlaatste.
Het artikel gaat verder onder de foto van Jos Verstappen na die
kwalificatie in Magny-Cours. Wilson vertrekt naar Jaguar De
talentvolle Justin Wilson kreeg ruim klop van Verstappen in 2003,
maar stapte vanaf de Duitse Grand Prix in de Jaguar-Ford om daar
Antonio Pizzonia te vervangen. Verstappen kreeg Nicolas Kiesa als
teamgenoot, een coureur die overkwam uit de Formule 3000 en geen
hoogvlieger was. Roemloos einde van Verstappen in de Formule 1 Het
seizoen bij Minardi werd er een zonder punten en echte
hoogtepunten. De provisional pole in Frankrijk was een spaarzaam
moment dat er een grote glimlach op de gezichten bij Stoddart en
Verstappen verscheen. Al snel werd duidelijk dat Verstappen niet
langer zin had om nog een jaar roemloos achteraan te rijden in de
Formule 1. Gesprekken voor een stoeltje in 2004, met Jordan, liepen
op niets uit, waarmee er een einde kwam aan een carrière die
compleet anders verliep dan iedereen tien jaar eerder had verwacht.
Megatalent Jos Verstappen wist tweemaal in de top drie te finishen,
maar zijn talent nooit in te lossen. Joss the Boss was een
spijkerharde racer, die bereid was om grote risico’s te nemen in de
gevechten met zijn concurrenten. Het leverde hem prachtige
inhaalacties op, maar ook diverse flinke klappers. In 107 Grands
Prix veroverde Verstappen zeventien WK-punten en kwam hij
achtereenvolgens uit voor de teams van Benetton, Simtek, Arrows,
Tyrrel, Stewart, Honda (testjaar), Arrows en Minardi. Twee keer
stond hij op het podium.
RacingNews365 blikt terug op de carrière van de man die autosport
op de kaart zette in Nederland. We leggen zijn laatste seizoen in
de koningsklasse van de autosport onder de loep. Wederom wist
manager Huub Rothengatter een konijn uit de hoge hoed te toveren en
Jos Verstappen terug in de Formule 1 te krijgen. Joss the Boss
stond in 2002 werkloos aan de zijlijn toen het team van Arrows zijn
contract ineens verscheurde een Heinz-Harald Frentzen het stoeltje
gaf, maar Minardi bracht redding voor 2003. Artikel gaat verder
onder de foto's van een testdag van Verstappen in de dan nog
sponsorloze Minardi. Minardi rijdt in een andere klasse Het team
van Minardi kon in 2003 niet opboksen tegen de rest van het veld.
De kleine Italiaanse renstal wist ook onder leiding van de
sympathieke Stoddart en met coureurs Jos Verstappen en Justin
Wilson geen potten te breken. Bijkomend nadeel voor het team was
dat het F1-veld bijzonder dicht bij elkaar zat. Zo zat de top
achttien vaak binnen twee seconden van elkaar en bungelde Minardi
daar nog een of twee seconden achteraan. Het was een eenzame strijd
voor de coureurs die louter streden voor de achterste plaatsen in
het veld. Artikel gaat verder onder de foto's van de seizoensopener
in Australië, waar de nieuwe Minardi werd gepresenteerd. Verstappen
vergooit kans op spectaculair podium Kansen op puntenfinishes waren
bijzonder schaars in 2003, maar in de compleet verregende Grand
Prix van Brazilië leek een stunt in de maak. Verstappen liet zijn
Minardi nokvol tanken en reed een dijk van een race, tot hij in
bocht drie zijn Waterloo vond. Juist in die bochten waren al
diverse anderen coureurs gecrasht, door een riviertje dat over de
baan stroomde. Giancarlo Fisichella ging er in de Jordan met de
winst vandoor, maar de Italiaan reed achter de Nederlander voordat
deze crashte. Wederom kreeg een sterke optreden in de regen niet
het passende slot voor Verstappen. Artikel gaat verder onder de
afbeeldingen van de race in Brazilië. Verstappen stunt in Frankrijk
In het seizoen 2003 kende de Formule 1 nog twee kwalificaties: een
op de vrijdag en een op de zaterdag. Op vrijdag gingen de coureurs
in omgekeerde volgorde van de WK-stand van start, waarbij iedere
rijder één getimede ronde kreeg. Verstappen profiteerde op
Magny-Cours van een opdrogende baan. In zijn Minardi snelde hij
naar de snelste tijd en voor het eerst sloot de Nederlander een
officiële sessie als snelste af. Op zaterdag, op een droge baan,
stond de Minardi-coureur weer 'gewoon' negentiende en voorlaatste.
Het artikel gaat verder onder de foto van Jos Verstappen na die
kwalificatie in Magny-Cours. Wilson vertrekt naar Jaguar De
talentvolle Justin Wilson kreeg ruim klop van Verstappen in 2003,
maar stapte vanaf de Duitse Grand Prix in de Jaguar-Ford om daar
Antonio Pizzonia te vervangen. Verstappen kreeg Nicolas Kiesa als
teamgenoot, een coureur die overkwam uit de Formule 3000 en geen
hoogvlieger was. Roemloos einde van Verstappen in de Formule 1 Het
seizoen bij Minardi werd er een zonder punten en echte
hoogtepunten. De provisional pole in Frankrijk was een spaarzaam
moment dat er een grote glimlach op de gezichten bij Stoddart en
Verstappen verscheen. Al snel werd duidelijk dat Verstappen niet
langer zin had om nog een jaar roemloos achteraan te rijden in de
Formule 1. Gesprekken voor een stoeltje in 2004, met Jordan, liepen
op niets uit, waarmee er een einde kwam aan een carrière die
compleet anders verliep dan iedereen tien jaar eerder had verwacht.
Megatalent Jos Verstappen wist tweemaal in de top drie te finishen,
maar zijn talent nooit in te lossen. Joss the Boss was een
spijkerharde racer, die bereid was om grote risico’s te nemen in de
gevechten met zijn concurrenten. Het leverde hem prachtige
inhaalacties op, maar ook diverse flinke klappers. In 107 Grands
Prix veroverde Verstappen zeventien WK-punten en kwam hij
achtereenvolgens uit voor de teams van Benetton, Simtek, Arrows,
Tyrrel, Stewart, Honda (testjaar), Arrows en Minardi. Twee keer
stond hij op het podium.
