Het succesvolle 'geheime' Red Bull-leven van Toto Wolff
Een gebrek aan passie kun je Mercedes-teambaas Toto Wolff niet
ontzeggen. Dat toont hij als teambaas van Mercedes elke keer weer,
maar in het verleden zeker ook als coureur. Jazeker, Toto Wolff
heeft heel wat autosportervaring op zijn naam staan. Hij nam deel
aan rally's, een grote passie van hem, maar ook op het circuit
stond hij zijn mannetje. Hij verbrak ooit het ronderecord op de
fameuze Nordschleife, maar in een poging om daarna nog eens sneller
te gaan crashte hij zeer zwaar. De klap maakte dat zijn zenuwen
beschadigden en dat hij maandenlang niets kon ruiken en proeven.
Dat was in een Porsche, maar jaren ervoor was hij actief in het FIA
GT-kampioenschap. Hij reed daar zeer verdienstelijk met onder
andere Porsches, Ferrari's en BMW's. In 2006 won hij de allereerste
editie van de 24 van Dubai in, jawel... Red Bull-kleuren! In het
Red Bull-blauw baarde hij meer dan eens opzien en met name in
listige omstandigheden wist hij te schitteren. Tijdens de
kletsnatte 1000 mijl van Interlagos in 2004 was hij de snelste man
van het team, dat terwijl daar ook een gekende GT-superster als
Karl Wendlinger deel van uitmaakte. Toen vorig jaar Red
Bull-medeoprichter Dietrich Mateschitz overleed, blikte Wolff terug
op zijn tijd als 'Red Bull-coureur'. "Ik was trots om die kleuren
te dragen als GT-coureur. Om een Red Bull-coureur te zijn was zeer
prestigieus en ik was er heel trots op dat ik die teamkleuren mocht
dragen", zo sprak de Oostenrijker met een grote glimlach. Wodka-Red
Bull Niet alleen op, maar ook naast de baan had Wolff een connectie
met Red Bull. "Als Oostenrijker ken je de geschiedenis van Red Bull
vrij goed. Toen Dietrich begon met het verkopen van Red Bull, wezen
sommige clubs hem gewoon af. 'Wat is een energiedrankje?' vroegen
ze zich af." "Toen werd het gemixt met wodka en plots was het een
hit. Het was net als een drug en het werd stiekem 'onder tafel'
verkocht. In München werd het uiteindelijk wel in de goede clubs
verkocht en Wodka-Red Bull was net alsof je drugs nam. Dat creëerde
zo'n mythe rond Red Bull en zo ontstond er een markt die nog niet
bestond." Wolff, zelf ook een succesvolle zakenman, zag hoe
Mateschitz zijn eigen pad bewandelde en zich niet liet kennen.
"Vanaf dat moment werd het merk sterker en sterker. Ik herinner me
ook nog goed dat hij nooit zijn product goedkoper aan wilde bieden.
Hij gaf geen krimp. Als de supermarkten hem uitsloten, dan zei hij:
'prima, doe maar' en uiteindelijk klopten ze snel weer terug bij
hem aan." Mateschitz groter dan het leven Zijn liefde voor sport
werd door de jaren heen duidelijk. In de Formule 1 was Mateschitz
een invloedrijk man. Meerdere coureurs op de grid bewandelden de
'Red Bull-weg', maar ook in vele andere sporten is het Red
Bull-merk eigenlijk niet meer weg te denken. Gevraagd of dat het
belangrijkste is wat de Oostenrijker achter heeft gelaten, denkt
landgenoot Wolff van niet. "Dietrich was gewoon groter dan het
leven. Ook waar hij voor stond, voor het voetbal, ijshockey,
Leipzig, het raceprogramma. Ongelooflijk. Hij heeft in de Formule 1
waarschijnlijk meer bijgedragen dan welk individu dan ook. Het was
een indrukwekkende man. Soms konden we uren discussiëren over
serieuze zaken, maar uiteindelijk praatten we dan over onze
families. Daar heb ik van genoten. "Zijn grootste prestatie is het
merk Red Bull", vervolgt Toto. "Ik heb geen idee hoeveel miljarden
euro's het bedrijf tegenwoordig omzet, maar om een nieuwe markt te
creëren en een nieuw product uit te vinden dat daarvoor alleen maar
in een andere vorm in Thailand bestond, overschaduwt al het
andere." "Ik herinner me dat hij me ooit vertelde dat hij maar al
te graag een sportproject aanging dat verlies draaide als hij daar
maar plezier uit wist te halen. Er zijn niet veel ondernemers die
dat soort dingen zeggen uit liefde voor de sport", aldus de lovende
woorden van Wolff.
ontzeggen. Dat toont hij als teambaas van Mercedes elke keer weer,
maar in het verleden zeker ook als coureur. Jazeker, Toto Wolff
heeft heel wat autosportervaring op zijn naam staan. Hij nam deel
aan rally's, een grote passie van hem, maar ook op het circuit
stond hij zijn mannetje. Hij verbrak ooit het ronderecord op de
fameuze Nordschleife, maar in een poging om daarna nog eens sneller
te gaan crashte hij zeer zwaar. De klap maakte dat zijn zenuwen
beschadigden en dat hij maandenlang niets kon ruiken en proeven.
Dat was in een Porsche, maar jaren ervoor was hij actief in het FIA
GT-kampioenschap. Hij reed daar zeer verdienstelijk met onder
andere Porsches, Ferrari's en BMW's. In 2006 won hij de allereerste
editie van de 24 van Dubai in, jawel... Red Bull-kleuren! In het
Red Bull-blauw baarde hij meer dan eens opzien en met name in
listige omstandigheden wist hij te schitteren. Tijdens de
kletsnatte 1000 mijl van Interlagos in 2004 was hij de snelste man
van het team, dat terwijl daar ook een gekende GT-superster als
Karl Wendlinger deel van uitmaakte. Toen vorig jaar Red
Bull-medeoprichter Dietrich Mateschitz overleed, blikte Wolff terug
op zijn tijd als 'Red Bull-coureur'. "Ik was trots om die kleuren
te dragen als GT-coureur. Om een Red Bull-coureur te zijn was zeer
prestigieus en ik was er heel trots op dat ik die teamkleuren mocht
dragen", zo sprak de Oostenrijker met een grote glimlach. Wodka-Red
Bull Niet alleen op, maar ook naast de baan had Wolff een connectie
met Red Bull. "Als Oostenrijker ken je de geschiedenis van Red Bull
vrij goed. Toen Dietrich begon met het verkopen van Red Bull, wezen
sommige clubs hem gewoon af. 'Wat is een energiedrankje?' vroegen
ze zich af." "Toen werd het gemixt met wodka en plots was het een
hit. Het was net als een drug en het werd stiekem 'onder tafel'
verkocht. In München werd het uiteindelijk wel in de goede clubs
verkocht en Wodka-Red Bull was net alsof je drugs nam. Dat creëerde
zo'n mythe rond Red Bull en zo ontstond er een markt die nog niet
bestond." Wolff, zelf ook een succesvolle zakenman, zag hoe
Mateschitz zijn eigen pad bewandelde en zich niet liet kennen.
"Vanaf dat moment werd het merk sterker en sterker. Ik herinner me
ook nog goed dat hij nooit zijn product goedkoper aan wilde bieden.
Hij gaf geen krimp. Als de supermarkten hem uitsloten, dan zei hij:
'prima, doe maar' en uiteindelijk klopten ze snel weer terug bij
hem aan." Mateschitz groter dan het leven Zijn liefde voor sport
werd door de jaren heen duidelijk. In de Formule 1 was Mateschitz
een invloedrijk man. Meerdere coureurs op de grid bewandelden de
'Red Bull-weg', maar ook in vele andere sporten is het Red
Bull-merk eigenlijk niet meer weg te denken. Gevraagd of dat het
belangrijkste is wat de Oostenrijker achter heeft gelaten, denkt
landgenoot Wolff van niet. "Dietrich was gewoon groter dan het
leven. Ook waar hij voor stond, voor het voetbal, ijshockey,
Leipzig, het raceprogramma. Ongelooflijk. Hij heeft in de Formule 1
waarschijnlijk meer bijgedragen dan welk individu dan ook. Het was
een indrukwekkende man. Soms konden we uren discussiëren over
serieuze zaken, maar uiteindelijk praatten we dan over onze
families. Daar heb ik van genoten. "Zijn grootste prestatie is het
merk Red Bull", vervolgt Toto. "Ik heb geen idee hoeveel miljarden
euro's het bedrijf tegenwoordig omzet, maar om een nieuwe markt te
creëren en een nieuw product uit te vinden dat daarvoor alleen maar
in een andere vorm in Thailand bestond, overschaduwt al het
andere." "Ik herinner me dat hij me ooit vertelde dat hij maar al
te graag een sportproject aanging dat verlies draaide als hij daar
maar plezier uit wist te halen. Er zijn niet veel ondernemers die
dat soort dingen zeggen uit liefde voor de sport", aldus de lovende
woorden van Wolff.
