De grootste F1-schandalen: het mysterie rond de 'illegale' Ferrari-motor

Tijdens de testdagen voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2020
kwam de FIA met het bericht dat de Ferrari-motor die winter
uitvoerig onder de loep was genomen, waarna de autosportfederatie
met het volgende statement kwam. "Na een uitgebreid technisch
onderzoek, hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor
afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat
deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen
houden." "De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische
afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule
1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten
verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken,
zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en
duurzame brandstoffen" De andere Formule 1-teams bleven verbolgen
achter en gaven aan actie te willen ondernemen tegen de deal tussen
de FIA en Ferrari. Om te zien hoe men op dat punt terecht kwam,
gaan we iets verder terug in de tijd. Red Bull bracht de bal aan
het rollen Voor het echte begin van de motoren soap bij Ferrari
moeten we terug tot 2018. In dat jaar viel voor het eerst op dat de
Italiaanse motor er als een raket vandoor ging op de rechte
stukken. GPS-data van de concurrentie lieten zien dat er een
plotselinge vermogenstoename moest zijn, die niet te verklaren was.
Na veel getouwtrek controleerde de FIA voor de eerste maal
verscherpt de Italiaanse krachtbron. Toen de verdenkingen bleven,
werd later in het seizoen een tweede sensor geplaatst waarna de
vermogenspieken ineens verleden tijd waren. Gedurende het
2019-seizoen ging de Ferrari er wederom als een raket vandoor op de
rechte stukken. Vanaf de Grand Prix van Bahrein plaatsten de
concurrentie al grote vraagtekens bij de rechtelijnsnelheid en
topsnelheid van de Scuderia. Op sommige circuits wonnen de
Italianen zelfs tot een volle seconde per ronde! Na de zomerstop
van 2019 werd het motorvoordeel nog duidelijker op de snelle
circuits, waar Ferrari plots onverslaanbaar was. Op
Spa-Francorchamps en Monza ging het team uit Maranello met de
overwinning aan de haal. Vooral de overwinning in Monza kwam
overduidelijk tot stand met behulp van de indrukwekkende motor.
Beide Mercedes-coureurs zetten Charles Leclerc, de leider in de
wedstrijd, veelvuldig onder druk, maar op het lange rechte stuk
wist zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas - zelfs met DRS -
geen vuist te maken tegen de Italiaanse paardenkrachten. De
geruchtenstroom kwam vervolgens steeds verder op gang. Er moest en
zou volgens velen iets aan de hand zijn met de ongekend snelle
Ferrari-motor. Ook het Red Bull-team vermoedde dat, en het team van
Max Verstappen vond dan ook een manier om de zwakheden van Ferrari
bloot te leggen. Het Oostenrijkse team verdacht Ferrari er namelijk
van dat het de sensoren waarmee de brandstoftoevoer naar de motor
toe wordt gemeten, de fuel flow-sensoren, had gemanipuleerd.
Daardoor kon de Scuderia op bepaalde momenten meer brandstof naar
de motor toesturen, zonder dat dit door de sensoren werd opgepikt.
Het gevolg: meer pk's voor Ferrari op belangrijke momenten, met een
verbeterde acceleratie en hogere topsnelheid tot gevolg. Red Bull
peilde subtiel bij de FIA of ze zelf met een dergelijk systeem
mochten gaan rijden, maar de autosportfederatie was onverbiddelijk
en kwam direct met een zogeheten technical directive , waarmee het
duidelijk maakte dat een soortgelijk trucje als hetgeen Red Bull
voorstelde, verboden was. Nog datzelfde Grand Prix-weekend, in de
Verenigde Staten, was Ferrari plots geen schim meer van zichzelf,
waardoor de verdenkingen alleen maar toenamen. De rest van het
seizoen kwamen de Italianen er vervolgens niet meer aan te pas.
"Dat krijg je als je vals speelt", riep Max Verstappen nog, maar
Ferrari waste haar handen in onschuld. "We rijden met meer
downforce", riep toenmalig teambaas Mattia Binotto. De maatregelen
In aanloop naar het daaropvolgende seizoen, 2020, besloot de FIA
door te pakken en verplichtte het de teams om een tweede fuel
flow-sensor op hun bolides te installeren, om zo gesjoemel te
kunnen voorkomen. Tot slot besloot de FIA dat de sensoren in
kwestie vanaf 2021, gestandaardiseerd zouden worden. Elk team moet
dus dezelfde sensoren gaan gebruiken, geleverd door een derde
partij, om zo andere trucjes voor te zijn. Op de achtergrond liep
er tegelijkertijd een uitgebreider onderzoek naar de Ferrari-motor.
Gedurende het 2019-seizoen kon de FIA geen onregelmatigheden
vinden, maar gedurende de winter legde de FIA de Italiaanse
krachtbron nogmaals uitgebreid onder een vergrootglas. Het
onderzoek resulteerde in februari 2020 dus in het veelbesproken
statement. De FIA en Ferrari hadden een schikking getroffen,
waarvan de inhoud tussen de beide partijen zou blijven. Het zorgde
voor veel ophef en de overige Formule 1-teams, op de door Ferrari
aangedreven teams na, klommen met Mercedes aan het roer in de pen.
Ze schreven een boze brief naar de FIA, eisten dat de onderste
steen boven kwam en dreigden met juridische stappen. Naar de
achtergrond verdrongen Toen kwam echter het coronavirus de hoek om
kijken. De Formule 1 kwam in een crisis terecht toen de ene na de
andere race werd afgelast, waardoor de teams wel wat beters met hun
tijd te doen hadden dan boos zijn op Ferrari. Toen het seizoen
maanden later uiteindelijk weer op gang kwam, hoorden we enkel nog
wat plaagstootjes van Red Bull, dat aangaf nog steeds de onderste
steen boven te willen hebben. Verder dan dat kwam het echter niet
meer. Op de achtergrond waren er meerdere factoren die er toe
leidden dat het onderwerp niet meer bovenaan stond op het lijstje
van de Formule 1-teams. Ten eerste is en was het coronavirus een
onderwerp dat sinds maart 2020 als een rode draad door het seizoen
heen liep. Er moest daadkrachtig worden ingegrepen en de neuzen van
de verschillende Formule 1-teams moesten dezelfde kant opstaan om
de crisis te kunnen overwinnen. Alhoewel er ongetwijfeld nog zure
gezichten waren richting Ferrari aan de onderhandeltafel, het
belang van de sport ging simpelweg voor. In juli 2020 bleek bij de
seizoensstart bovendien dat Ferrari de plank volledig had
misgeslagen dat jaar. Na alle heisa omtrent de motor had de
Italiaanse krachtbron niks meer in te brengen tegen de concurrenten
Mercedes, Honda en Renault. Het ingrijpen van de FIA had er
klaarblijkelijk voor gezorgd dat het team uit Maranello snoeihard
was geraakt, al hielp het slechte ontwerp van de SF1000 ook zeker
niet mee. Ferrari was als het ware al gestraft. Achter de schermen
speelden er ook nog wat politieke belangen. Toto Wolff was de
aanvoerder van de Formule 1-teams toen zij in opstand kwamen tegen
de schikking tussen de FIA en Ferrari, maar nog geen twee weken na
de dreigende brieven leek Mercedes en daarmee klantenteams Racing
Point en Williams zich terug te laten zakken en de strijdbijlen al
snel te begraven. De presidenten van Ferrari en Mercedes hadden
achter de schermen eens goed gesproken over het onderwerp en naar
verluidt besloten dat het niet goed was voor de sport en de
autofabrikanten als ze openlijk oorlog met elkaar zouden voeren.
Toto Wolff werd in feite teruggefloten door zijn baas, al zal hij
dat hardop niet toegeven. Volgens de Oostenrijker waren er door de
komst van het coronavirus belangrijkere dingen om zich mee bezig te
houden. De doofpot? Begin 2021 kwam er nog een laatste keer wat
naar buiten over de motor en Ferrari. FIA-steward Mika Salo leek
zijn mond voorbij te praten op zijn eigen Twitch-kanaal. Hij had
het over het tegenvallend presterende Alfa Romeo, dat met
Ferrari-motoren reed. "Het team had last van de misdragingen van
Ferrari in 2019." "Zij mochten minder benzine gebruiken, dus Alfa
Romeo kan er weleens goed op staan als ze weer het volle vermogen
aan mogen spreken", vervolgt Salo, die vervolgens ingaat op de
introductie van de 'nieuwe Ferrari-motor': "Ik weet niet of het een
nieuwe motor betreft, maar ze (Alfa Romeo, red.) mogen in ieder
geval het volle vermogen weer benutten. Dat mochten ze vorig jaar
niet, omdat ze genekt werden door Ferrari." Het zorgde voor ophef,
maar al snel krabbelde de Fin terug. "Mijn uitlatingen zijn op de
verkeerde manier geïnterpreteerd", schreef hij. "Ik wil benadrukken
dat ik inhoudelijk niets weet over wat is afgesproken tussen de FIA
en Ferrari. We spraken alleen over dingen die al waren uitgemeten
in de media. Het was eigenlijk niet meer dan een stomme grap in een
informeel gesprek tussen twee vrienden. Ik weet echt niets over de
contracten tussen de FIA en Ferrari en zelfs als ik dat wel zou
weten, zou ik daar niet ten overstaan van jullie over spreken.
Dankjulliewel." Al met al is vier jaar nadat Ferrari plots ver
terugviel qua vermogen de onderste steen nog niet boven, al is het
wel duidelijk dat de Italianen al op de blaren hebben gezeten. In
2020 en 2021 presteerden ze zwaar ondermaats en was het
motorvoordeel verdwenen. Vandaag de dag kent het team nog steeds
veel technische problemen, maar lijken alle motorleveranciers zo
ongeveer aan elkaar gewaagd. Speelde Ferrari vals, opereerde het in
een zeer donkergrijs gebied, of vond het een maas in de wet? Dat
weet men alleen in de fabriek in Maranello en op het hoofdkantoor
van de FIA in Parijs. Dankzij corona is de storm destijds in ieder
geval gaan liggen en zal de onderste steen hoogstwaarschijnlijk
nooit boven komen. Ferrari zal dat niet laten gebeuren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines