Nederlands GP-supertalent Veijer spaart zichzelf niet: "Dat komt na mijn carrière wel"

Twee weken mag Collin Veijer in Nederland genieten van een
winterstop, maar dan staat alweer de terugkeer naar Spanje gepland.
Daar brengt de 18-jarige coureur uit Staphorst namelijk de meeste
tijd door. Een ideaal land voor de huidige generatie motorcoureurs
die op het hoogste niveau willen presteren. Naast de goede
weeromstandigheden liggen er veel circuits in Spanje en komen
coureurs van over de hele wereld bij elkaar om met elkaar te
trainen: "Het is denk ik het jaar voordat je op WK-niveau gaat
racen al nodig om naar bijvoorbeeld Spanje te verhuizen", antwoord
Veijer als RacingNews365 hem vraagt hoe belangrijk het is om
dagelijks in het buitenland te racen. "In Spanje kan ik iedere dag
met andere coureurs trainen en racen, waardoor je jezelf blijft
verbeteren en dat is ook nodig. Al in de opstapklassen richting de
Moto3 is het een onwijs competitieve wereld en dus moet je constant
bezig zijn om jezelf te verbeteren", aldus Veijer, die gedurende
het gesprek zelfkritisch terugkijkt naar enkele momenten van zijn
debuutjaar. "Ja, misschien speelt mijn weg richting de Moto3 daarin
ook een rol. Ik ging altijd met mijn vader en oom naar alle races
toe, en zij kijken ook altijd met een kritische blik mee. We willen
namelijk allemaal sneller en beter worden en daarom moet je dus ook
kijken naar waar je je kunt verbeteren." "Als ik terugkijk naar het
afgelopen jaar, dan maakte ik in enkele races een fout in de
laatste ronden van de race. Dat reken ik mezelf dan aan, dat hoeft
het team me niet te vertellen op zo'n moment. Je weet zelf direct
wanneer je een fout maakt en dus moet je dat ook gewoon toegeven",
is de voor het LIQUI MOLY Husqvarna Intact-team uitkomende coureur
zoals altijd nuchter en duidelijk over zijn aanpak. Tijdens de
terugblik op het debuutjaar van het 18-jarige talent in de
Moto3-klasse, moet het echter vooral gaan over de onwijs knappe
prestaties die hij leverde. Een overwinning boeken in het
debuutjaar van de Moto3 is namelijk niet veel coureurs gegeven.
Huidig MotoGP-wereldkampioen Francesco Bagnaia en zelfs achtvoudig
wereldkampioen Marc Marquez slaagden er bijvoorbeeld niet in om
direct een overwinning te boeken in de 125cc klasse, die nu door
het leven gaat als de Moto3-klasse. Valentino Rossi was een van de
weinige grote namen die het wel direct lukte om in zijn eerste jaar
in de opstapklasse richting de MotoGP (toentertijd 500cc) een Grand
Prix te winnen. Overwinning in Maleisië "Het was natuurlijk
geweldig om die overwinning te boeken. Ik voor het seizoen eerlijk
gezegd niet verwacht dat dat zou lukken. Naarmate het seizoen
vorderde en met hoe we alles aanpakten, kreeg ik langzamerhand
echter wel het gevoel dat het mogelijk zou zijn om een GP te
winnen. Zeker vanaf de Grand Prix van Indië kregen we dat gevoel
met het team te pakken en toen is het uiteindelijk ook nog
gebeurd", aldus Veijer met een grote lach op zijn gezicht. Met die
overwinning in Maleisië schreef de Nederlander geschiedenis. Het
was al 33 jaar geleden was dat een Nederlander een race in de
125cc/Moto3 wist te winnen (Hans Spaan, 1990, GP van
Tsjecho-Slowakije). Veijer reed een prachtige race op het beroemde
circuit van Sepang, waar hij met zijn aanvallende rijstijl
uiteindelijk teamgenoot Ayumu Sasaki achter zich wist te houden.
Ook in andere races zoals Mugello, Silverstone en Thailand deed
Veijer van zich spreken door zijn aanvallende rijdersstijl, die de
racefans van de over de hele wereld bekend lieten maken met het
Nederlandse talent. Toch lijkt de strijdvaardige en ambitieuze
coureur daar niet echt mee bezig te zijn. "Na dat soort races gaat
het met mijn crew-chief en team eigenlijk weinig over bepaalde
momenten die tijdens zo'n race plaatsvinden. Dat komt doordat je
als coureur zelf goed weet waar je een fout hebt gemaakt en waar je
het dus de volgende keer anders moet doen. Na een sessie of race
heb je het met je crew-chief dan eigenlijk ook meteen over hoe je
de motor nog beter kan maken." Naast de sterke indruk die Veijer
achterliet in het MotoGP-circus, zijn ook crashes verbonden aan de
racesport. Tijdens het raceweekend van de GP van Catalonië brak
Veijer zijn voet, waardoor hij de race op het circuit van Barcelona
miste. Eén week later, verbeet de coureur uit Staphorst de pijn en
stond hij alweer op de grid in Misano, om daar vervolgens een
vijfde plek te veroveren. Wederom een fenomenale prestatie,
waarvoor hij echter nog wel een prijs betaalt. "Ja, het klopt
inderdaad dat ik nog altijd wat last heb van die voet. Het zal er
ongetwijfeld mee hebben te maken dat ik een week later alweer op de
motor zat, haha. Ik heb de voet eigenlijk te weinig tijd gegeven om
te herstellen, maar rust bestaat niet helemaal bij mij. Ik vind
trainen, zoals bijvoorbeeld wielrennen, echt heel leuk, wat
misschien een beetje raar klinkt. Ik geniet daar echt van, dus
daardoor geef ik misschien mijn voet wat te weinig rust. Dat komt
echter naar mijn racecarrière wel", knipoogt Veijer, die ook over
zijn ambities in 2024 glashelder praat. Ambities 2024 "Ja, ik
probeer natuurlijk wereldkampioen te worden volgend jaar. Je moet
in deze onwijs competitieve klasse echter ook realistisch zeggen
dat we met een top 5 plaats in de eindklassering tevreden mogen
zijn. Er staan gewoon heel veel competitieve jongens aan de start
in de Moto3-klasse, maar zeg nooit nooit." Net als iedere jonge
coureur hoopt ook Veijer in de komende jaren stap voor stap
richting de MotoGP-klasse te komen. Een uitdagende weg die normaal
gesproken via de Moto3 en Moto2-klasse afgelegd kan worden. Er is
niet slechts één pad dat naar Rome leidt, maar in een ideale wereld
rijden de coureurs telkens twee jaar in een opstapklasse om
vervolgens weer een stapje hogerop te gaan. Na de uitstekende
prestaties van Veijer tijdens zijn debuutjaar in de Moto3-klasse,
zijn er al verschillende Moto2-teams die zich hebben gemeld bij het
management van de coureur. "Ik heb dit jaar al enkele aanbiedingen
gehad van teams uit de Moto2-klasse, wat natuurlijk heel mooi is,
maar tegelijkertijd hangt het allemaal af van hoe ik volgend jaar
presteer. Eerst wil ik me daarom ook gewoon focussen op het
aankomende jaar en laten we kijken wat er dan op ons pad komt." Of
hij in gedroomde koningsklasse van de motorsport eigenlijk een
idool heeft of heeft gehad? "Nee, eigenlijk niet. Ik heb eigenlijk
nooit idolen gehad. Dat klinkt misschien raar, maar ik heb nooit
iemand gehad waar ik echt tegenop keek", waarmee een bruggetje is
gemaakt naar Max Verstappen, die zelf ook geen idolen had waar hij
tegenop keer. De drievoudig wereldkampioen sprak zich eerder dit
jaar lovend uit over Veijer, zoals ook Marc Marquez dat deed
tegenover deze site . "Ja, die uitspraken heb ik natuurlijk
meekregen en dat is ook heel mooi om te horen dat zo'n coureurs je
volgen. Dat is leuk om te horen en dat geeft een goed gevoel, maar
tegelijkertijd helpt dat niet op de baan. Het is zeker leuk om te
weten dat mensen die zo'n grote prestaties neer hebben gezet weten
wie je bent. Tuurlijk is dat heel mooi", aldus Veijer die net als
Verstappen wordt gesponsord door Red Bull (persoonlijke sponsor van
Veijer). Net als Verstappen is ook Veijer de
energiedrankjesfabrikant dankbaar voor de steun in de motorsport.
"Het is een grote sponsor in de motorsport en voor mij een
persoonlijke sponsor, één van de beste sponsoren die je je kunt
wensen. Dat komt vooral door de goede uitstraling die ze hebben,
maar ook de hulp die ze bieden aan jonge talenten. De Red Bull
Rookie Cup waarin ik ook heb gereden, is een klasse die één van de
belangrijkste opstapklassen in de carriere is van jonge
racetalenten. Je krijgt namelijk de kans om in actie te komen
tijdens een GP-weekend en dat betekent dat ook teambazen van
Moto3-teams je in actie zien. Iedereen op zo'n paddock kijkt naar
die races en dus is het de ideale kans om jezelf in de picture te
rijden", aldus Veijer die in de Rookie Cup van 2022 de tweede
plaats in de eindstand veroverde. Jose Rueda won de titel dat jaar
en maakte samen met Veijer de overstap richting de Moto3-klasse in
2023. Daar eindigde de Spanjaard twee plaatsen achter Veijer in het
eindklassement, wat nogmaals onderstreept dat de Nederlander een
grote stap heeft gezet in 2023. Gezien de ambities, wil en
nuchterheid van Veijer heeft hij alles in handen om ook volgend
jaar wederom een stap te zetten en zo om de wereldtitel te kunnen
strijden. De Nederlandse racefan heeft dan ook iets unieks om naar
uit te kijken in 2024.

Top Headlines

Oudere Top Headlines