De wijziging die Verstappen dit jaar nog sneller heeft gemaakt

Het is een vraag die gedurende het seizoen regelmatig aan tal van
kenners en analisten is gesteld. Op welke vlakken is Max Verstappen
gegroeid en wat maakte hem in 2023 wéér beter dan in 2022? Voor de
hand liggende antwoorden zijn vaak 'hij is meer ervaren', 'hij is
volwassener' en 'hij is allround beter geworden'. Dat zal allemaal
waar zijn, maar één specifiek aspect was gedurende 2023 ook koren
op de molen van de Red Bull-coureur. Het was een wijziging die in
2022 al werd aangekondigd en uitgetest en wel door de Italiaanse
bandenfabrikant van de Formule 1, Pirelli. Vorig jaar immers hadden
de Pirelli-banden nog als eigenschap dat ze onderstuur in de kaart
speelden, iets waar Max Verstappen met zijn specifieke rijstijl
geen fan van is. Tijdens tests in 2022 met het nieuwe rubber voor
2023 werd al duidelijk dat men Pirelli goed op weg was om dat issue
te tackelen. Daardoor, gecombineerd met het feit dat Red Bull
belangrijke kilo's van de auto wist te schaven (gewicht speelt
onderstuur in de kaart), heeft Verstappen een auto gekregen die
meer naar zijn zin is geworden dan voorheen. Dat was ook zichtbaar
in de manier waarop hij de RB19 naar zijn hand wist te zetten. Niet
zelden was hij direct in de eerste ronde van welke sessie dan ook
snel, een teken van vertrouwen in de bolide en iets wat we bij
niemand anders in dezelfde mate terugzagen. Toto Wolff ziet het ook
Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff moest dat gedurende het seizoen
tegenover de microfoon van onder andere RacingNews365 constateren.
Hij zag Verstappen met de banden dingen klaarspelen waar niemand
anders toe in staat was. "Ik denk dat het puur te maken heeft met
bandengrip. Als je het voor elkaar krijgt de banden in de sweet
spot te krijgen, heb je vanaf het begin van het weekend een
stabiele factor en kunt je er het maximale uithalen." Het
Mercedes-kopstuk sluit af: "Maar als je niet in die sweet spot zit,
dan is het lastig om te presteren en val je in een gat. Ik heb er
geen verklaring voor, maar de enige die dit jaar begrijpt hoe je
met deze banden moet rijden, is Max."

Top Headlines

Oudere Top Headlines