Trend zichtbaar in F1: aantal rode vlaggen neemt flink toe

Tijdens het afgelopen Formule 1-seizoen werd er zes keer een rode
vlag gebruikt. Dit was het op één na hoogste aantal in de
geschiedenis van de Formule 1. In de reglementen staat dat de
wedstrijdleiding kan ingrijpen en een race kan stilleggen als "het
circuit geblokkeerd is door een ongeval of omdat het weer of andere
omstandigheden het gevaarlijk maken om door te gaan". Rode vlaggen
zijn de afgelopen vier jaar veel vaker gebruikt in vergelijking met
voorgaande seizoenen, met twintig rode vlaggen sinds 2020. Het
seizoen 2021, waarin Max Verstappen en Lewis Hamilton het tegen
elkaar opnamen voor het wereldkampioenschap, telde zeven rode
vlaggen, een record voor de Formule 1. Er was vorig jaar een 'dip'
met slechts drie rode vlaggen, maar het aantal rode vlaggen steeg
dit jaar weer naar zes. Waarom werden de rode vlaggen dit seizoen
ingezet? De eerste rode vlag van 2023 werd gegeven in ronde 8 van
de Grand Prix van Australië, toen Alex Albon crashte terwijl hij in
de punten reed. In feite was het de eerste van drie rode vlaggen in
die race, de meeste voor één Grand Prix in de geschiedenis van de
F1. Een tweede rode vlag werd gezwaaid in ronde 55 toen Kevin
Magnussen crashte, slechts een handvol ronden voor het einde. Bij
de herstart in Melbourne ontstond er chaos in de eerste bocht toen
Fernando Alonso werd rondgetikt door Carlos Sainz, terwijl de beide
Alpine-coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly met elkaar in botsing
kwamen en zoveel schade opliepen dat de race voor hen eindigde. De
vierde rode vlag van 2023 kwam tijdens de GP van Nederland. Tegen
het einde van de race stortregende het op het circuit in Zandvoort,
waardoor Zhou Guanyu van de baan schoot en in de vangrail belandde.
De laatste twee rode vlaggen van het jaar waren tijdens
back-to-back races. Magnussen crashte met hoge snelheid in Mexico
City en de vangrails moesten worden gerepareerd voordat de race kon
worden hervat.Tijdens de volgende GP in Brazilië botsten Albon en
Magnussen richting de eerste bocht, wat opnieuw tot een
neutralisatie leidde. Spanning stijgt door rode vlaggen Rode
vlaggen hebben de Formule 1 ongetwijfeld een boost gegeven, omdat
ze vaker resulteren in staande herstarts die de spanning van de
traditionele openingsronde terugbrengen. Het is een veel boeiender
spektakel om de auto's na een rode vlag weer op de grid te zien
staan dan ze achter de safety car te zien rijden. Een belangrijke
factor naast de entertainmentfactor is de verbeterde veiligheid die
een rode vlag biedt. Het zorgt ervoor dat er grondig werk kan
worden verricht qua reparaties en het voorkomt dat reparaties
worden uitgevoerd terwijl de wagens nog gewoon op het circuit
rijden. De toename in het gebruik van rode vlaggen is terug te zien
in de cijfers. Ze zijn tussen 2020 en 2023 twintig keer ingezet.
Van 1999 tot 2019 werd de rode vlag ook twintig keer gebruikt, wat
de toename goed duidt.

Top Headlines

Oudere Top Headlines