Door FIA-systeem veroorzaakte motorstoring kan zich weer voordoen bij Honda
Bij de afgelopen Grand Prix van Italië had Max Verstappen tijdens de kwalificatie een probleem met zijn Honda krachtbron. Een FIA-systeem blijkt de boosdoener, waardoor het vermogen tijdelijk afnam. Er zijn nu vraagtekens of dit probleem zich weer voor kan doen in Singapore.
Het FIA-systeem is geplaatst om te controleren of de teams illegale traction-control gebruiken. Door overmatige wielspin over een kerbstone is het toerental van de motor omhooggegaan, waardoor de motor in een veiligheidsmodus kwam. Met als gevolg dat het FIA-systeem werd ingeschakeld.
Tegengestelde verklaringen
Op de vraag of deze situatie kan worden vermeden in de toekomst, zegt Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe tegen Motorsport.com : ‘Het is niet eenvoudig, omdat het FIA-filter is geactiveerd. We zullen erover nadenken’.
Vandaag blijkt er onduidelijkheid te zijn of het euvel opgelost is, er zijn tegengestelde verklaringen , Max Verstappen heeft te horen gekregen dat Honda het probleem opgelost heeft. De situatie blijkt dus nog niet helemaal duidelijk. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)