Opmerkelijk: Newey ooit bijna ontslagen na verven kantoor
Adrian Newey kennen we nu als de topontwerper die de basis heeft
gelegd voor de vele successen van Sebastian Vettel en Max
Verstappen bij Red Bull. De Brit heeft echter ook bijgedragen aan
succes van Williams en McLaren in de Formule 1. Bij McLaren won hij
in 1998 het constructeurskampioenschap en in 1998 en 1999 werd Mika
Hakkinnen met een door Newey ontworpen wagen wereldkampioen. Het
had echter niet veel gescheeld of Newey was door CEO Ron Dennis al
na een paar weken na zijn komst naar McLaren ontslagen. De reden
daarvoor was een heel opmerkelijke, zo onthult Newey in de Formula
for Success -podcast. "Ik was enkele weken daar en ik draaide
overuren om het ontwerp voor de wagen voor 1998 klaar te krijgen.
Het kantoor dat ik had gekregen, was het oude kantoor van John
Barnard. Van de grond tot het plafond had het mahoniehouten
panelen. Er stond een donkere mahoniehouten tafel, een zwarte stoel
en een donkerbruin, groezelig tapijt. Het was gewoon deprimerend",
vertelt Newey. Ingekleurde briefkaart "Toen we vertrokken naar de
GP van Hongarije vroeg ik aan de fabrieksmanager of hij het kantoor
in het weekend wat op kon frissen en ik gaf hem een staal met de
kleur 'duck egg blue'. (lichtblauwe kleur, met groene ondertoon,
red.). Zet er een lichtere kleur stoel in enzovoort enzovoort. En
hij kreeg dat allemaal voor elkaar in het weekend." Op maandag
keerde Newey terug op kantoor in de fabriek, waar voorheen alles
zilver, grijs en zwart was. "Het zag eruit als zo'n rare
briefkaart, helemaal zwart en dan heeft iemand een gedeelte
ingekleurd. Mijn kantoor was dat ingekleurde gedeelte. Die avond
kwam Ron rond zes uur naar mij om te kijken hoe het ging. Toen hij
in de deuropening stond, zei ik 'Ha Ron'. Hij zei geen woord. Hij
begon naar adem te happen als een goudvis. Hij werd roder en roder
tot hij bijna paars zag. Ik dacht dat hij terplekke een hartaanval
zou krijgen." "Hij zei nog altijd niets, draaide zich om, ging weg
en zei er nooit meer iets over. Er zaten voor hem twee aspecten
aan. Zijn fabriek had nu ineens wat kleur gekregen en het was
gebeurd zonder dat hij ervan op de hoogte was. Hij is een control
freak en dat is goed, want in de motorsport moet je dat een beetje
zijn. Jaren later hoorde ik van zijn vrouw Lisa dat hij die avond
thuis was gekomen en zei: Dat is het, weg met hem. Ik ga hem
morgenochtend ontslaan.' Zij heeft het hem uiteindelijk uit zijn
hoofd gepraat."
gelegd voor de vele successen van Sebastian Vettel en Max
Verstappen bij Red Bull. De Brit heeft echter ook bijgedragen aan
succes van Williams en McLaren in de Formule 1. Bij McLaren won hij
in 1998 het constructeurskampioenschap en in 1998 en 1999 werd Mika
Hakkinnen met een door Newey ontworpen wagen wereldkampioen. Het
had echter niet veel gescheeld of Newey was door CEO Ron Dennis al
na een paar weken na zijn komst naar McLaren ontslagen. De reden
daarvoor was een heel opmerkelijke, zo onthult Newey in de Formula
for Success -podcast. "Ik was enkele weken daar en ik draaide
overuren om het ontwerp voor de wagen voor 1998 klaar te krijgen.
Het kantoor dat ik had gekregen, was het oude kantoor van John
Barnard. Van de grond tot het plafond had het mahoniehouten
panelen. Er stond een donkere mahoniehouten tafel, een zwarte stoel
en een donkerbruin, groezelig tapijt. Het was gewoon deprimerend",
vertelt Newey. Ingekleurde briefkaart "Toen we vertrokken naar de
GP van Hongarije vroeg ik aan de fabrieksmanager of hij het kantoor
in het weekend wat op kon frissen en ik gaf hem een staal met de
kleur 'duck egg blue'. (lichtblauwe kleur, met groene ondertoon,
red.). Zet er een lichtere kleur stoel in enzovoort enzovoort. En
hij kreeg dat allemaal voor elkaar in het weekend." Op maandag
keerde Newey terug op kantoor in de fabriek, waar voorheen alles
zilver, grijs en zwart was. "Het zag eruit als zo'n rare
briefkaart, helemaal zwart en dan heeft iemand een gedeelte
ingekleurd. Mijn kantoor was dat ingekleurde gedeelte. Die avond
kwam Ron rond zes uur naar mij om te kijken hoe het ging. Toen hij
in de deuropening stond, zei ik 'Ha Ron'. Hij zei geen woord. Hij
begon naar adem te happen als een goudvis. Hij werd roder en roder
tot hij bijna paars zag. Ik dacht dat hij terplekke een hartaanval
zou krijgen." "Hij zei nog altijd niets, draaide zich om, ging weg
en zei er nooit meer iets over. Er zaten voor hem twee aspecten
aan. Zijn fabriek had nu ineens wat kleur gekregen en het was
gebeurd zonder dat hij ervan op de hoogte was. Hij is een control
freak en dat is goed, want in de motorsport moet je dat een beetje
zijn. Jaren later hoorde ik van zijn vrouw Lisa dat hij die avond
thuis was gekomen en zei: Dat is het, weg met hem. Ik ga hem
morgenochtend ontslaan.' Zij heeft het hem uiteindelijk uit zijn
hoofd gepraat."
