Russell verwerpt kritiek voormalige coureurs na extreme GP Qatar

De Grand Prix van Qatar was een uitputtingsslag. Alpine-coureur
Esteban Ocon kotste in zijn helm tijdens de race, Lance Stroll
raakte tijdens het rijden buiten bewustzijn en Logan Sargeant moest
de auto vanwege uitdroging in de pitbox zetten. De GP in Lusail is
fysiek al veeleisend vanwege de karakteristieken van het circuit.
De coureurs tikken een hoge gemiddelde snelheid aan. Dat gegeven,
in combinatie met de afwezigheid van de wind en een maximale stint
van 18 rondes (vanwege bandenproblematiek mochten coureurs niet
langer met een set banden doen), resulteerde in het feit dat
sommige coureurs moeite hadden om met de hitte op het circuit om te
gaan. De FIA heeft stappen ondernomen om in de toekomst een
luchtschacht te introduceren in de bolides, om zo lucht naar de
coureurs te leiden tijdens de race. "Wij rijden 30 seconden per
ronde sneller dan dat zij gingen" George Russell heeft de extreme
weersomstandigheden tijdens de Grand Prix van Qatar gedetailleerd
omschreven, en verwerpt daarbij de meningen van sommige voormalige
coureurs. Hij werd vierde in de race, en legt uit hoe de
temperatuur in de cockpit opliep tot wel 60 graden Celsius: "lk
train substantieel voor de hitte, met drie lagen kleding in de
aanloop naar de hete races, en ik zit in enorm veel sauna's om me
aan te passen aan de hitte", legt de Brit uit aan de media,
waaronder RacingNews365. Hij heeft dan ook een boodschap voor de
voormalige coureurs die kritiek leverden op het uithoudingsvermogen
van de coureurs in het huidige Formule 1-veld. "De jongens die hier
commentaar op geven: we rijden 30 seconden per ronde sneller dan
dat zij gingen, we trekken 5G in elk individueel aspect, en we
moeten natuurlijk gladiatoren zijn. Maar als het op hitte aankomt,
is er maar zoveel dat het lichaam aankan." "Het is alsof je fleece
draagt" De Mercedes-coureur benadrukt bovendien dat er in andere
sporten een pauze wordt ingelast, zodat de atleten kunnen
hydrateren: "Tijdens het WK in Qatar hebben ze vanwege de hitte
twee keer een waterpauze van drie minuten ingelast. Zij hebben een
rustpauze van 15 minuten, en wij rijden 90 minuten lang op een
supersnel en high downforce circuit, met een vochtigheidsgehalte
die door het dak ging." "En iedereen kan zeggen wat hij wil, maar
de raceauto's in de jaren 80 en 90 hadden niet al die elektronische
kastjes rondom de cockpit, die de cockpit opwarmden. Zij hadden
geen stuurbekrachtigingssysteem dat 50 of 60 graden hitte
uitstraalde. Wij hebben hydraulische leidingen die door de hele
cockpit lopen en die temperatuur loopt op tot 120 graden Celsius.
De cockpit naderde de 60 graden Celsius gedurende de race en wij
hebben dikker, vuurbestendiger ondergoed aan dat dat zij ooit
hebben gedragen." Zelf had Russell er niet al te veel last van,
mede in combinatie met een goede voorbereiding. "Mijn herstel was
vrij eenvoudig, want voor iedereen die wel eens in de sauna is
geweest, heb je op een gegeven moment het gevoel dat je eruit moet
omdat je gaat verbranden. Maar als je daarna vijf tot tien minuten
afkoelt, voel je je goed. Maar ik ken coureurs met een zonnesteek
die de week erna ook ziek waren." Bovendien dragen de coureurs ook
dikkere kleding dat de coureurs in de jaren 80 en 90 deden. "Sinds
de crash van (Romain, red.) Grosjean zijn de brandwerende
onderbroeken aanzienlijk dikker." Grosjean wist in 2020 tijdens de
Grand Prix van Bahrein na een zware crash uit zijn brandende auto
te ontsnappen, en liep daarbij alleen milde brandwonden aan handen
en benen op. "Het is alsof je een fleece draagt, dus mensen kunnen
zeggen wat ze willen, maar de dingen zijn nu anders, net zoals de
dingen 40 jaar geleden anders waren."

Top Headlines

Oudere Top Headlines