Dit weten we al over de nieuwe Red Bull RB20 van Verstappen
Wat gaat de nieuwe Red Bull Formule 1-bolide van Red Bull brengen?
Qua looks, maar vooral ook qua prestaties? Hoewel we formeel nog
niet zoveel weten, valt er veel af te lezen uit wat we het voorbij
seizoen hebben gezien, en misschien vooral ook uit wat we niet
hebben gezien. De RB19 viel in 2022 bij de launch niet op door zijn
revolutionair andere uiterlijk. Sterker nog, er viel vrijwel niets
op aan het nieuwe ontwerp. De auto leek sterk op de auto van 2022,
zowel qua livery als qua aerodynamica. En dat is eigenlijk tot eind
2023 het geval geweest. Was er dan helemaal niets veranderd? Jawel,
maar men name onder de auto was het wapen van Red Bull gefinetuned,
en, even onzichtbaar, er waren heel wat kilootjes van de bolide af
geschaafd. Gedurende 2023 zagen we nauwelijks updates, op kleine
details na, en dat kan weleens goed nieuws zijn voor 2024. De basis
van de RB19 was immers goed genoeg om het volledige jaar winnend
mee uit te zingen. Dat had twee voordelen. Alle geleerde lessen en
concepten konden worden opgespaard, terwijl de focus des te vroeger
naar 2024 kon worden verlegd, wat gezien de windtunnel- en
simulatiebeperkingen vanwege het overschrijden van de budgetcap in
2021 geen overbodige luxe was. Bevestigd door Red Bull Dat gezegd
hebbende, verwacht geen revolutie als ergens in de komende twee
maanden het doek van de RB20 wordt getrokken. Ja, Max Verstappen,
noemde bij het zien van de auto op papier de RB20 'interessant',
maar dat kan uit zijn mond natuurlijk van alles betekenen. Red Bull
gaf zelf bij monde van chief engineer Paul Monaghan al aan dat de
nieuwe auto 'natuurlijk' een verdere ontwikkeling is van de RB19.
"Het zal geen verrassing zijn als ik hier vertel dat de nieuwe
bolide een evolutie zal zijn van de huidige wagen. Het zou onnozel
zijn om dit concept weg te gooien, maar tegelijkertijd moeten we
wel progressie boeken. We moeten rondetijd weten te vinden. De
concurrentie zit ons op de hielen en als zij een stap zetten,
moeten wij een grotere stap zetten." "In de RB20 zullen de lessen
die we van de huidige bolide hebben geleerd terugkomen, net als de
goede aspecten. Dan zullen we in Bahrein volgend jaar wel zien of
we het goed genoeg hebben gedaan", aldus het technische Red
Bull-kopstuk. In Bahrein worden de testdagen gehouden, voorafgaand
aan het eerste raceweekend op hetzelfde circuit daar, begin maart.
Het zijn woorden die worden geëchood door Red Bull-teambaas
Christian Horner. Die merkt met terugwerkende kracht op dat de RB19
in de basis een dominante auto was, maar toch met enkele zwakheden
die eruit gefilterd dienen te worden. Bittere noodzaak bovendien,
"want met regels die niet of nauwelijks veranderen zullen
concurrerende teams kans zien om dichterbij te komen." Megastap
voor Red Bull? RacingNews365-technisch analist Paolo Filisetti
legde eerder hier al uit dat die evoluties vooral aan de onderkant
van de bolide zullen worden doorgevoerd met onder andere afwijkende
volumes voor de zo belangrijke Venturi-kanalen. Naar verluidt
liggen dergelijke zaken al enige tijd op de plank, maar dus zonder
noodzaak ze direct door te voeren. Als Red Bull met de RB20 een
volledig seizoen aan updates en het belangrijke doorontwikkelwerk
van de winterstop in één klap doorvoert, is dat voor de
concurrentie iets om voor op hun hoede te zijn. 100 procent
garantie op succes is het nooit, maar het moet heel raar lopen als
Red Bull in 2024 niet wéér een winnende formatie is. En de livery?
Die is in grote lijnen ongewijzigd gebleven sinds 2016. En met het
aanblijven van megasponsoren ByBit en Oracle ligt het niet in de
lijn der verwachting dat het overwegend matblauwe kleurenschema zal
worden omgegooid. Bestaat Red Bull RB20 al? Red Bull zit momenteel
midden in het proces van het opbouwen van de auto. De RB20 als
fysiek geheel bestaat nu nog niet, maar de onderdelen worden in
deze fase al geproduceerd. Eén en ander is ook afhankelijk van het
wel of niet doorstaan van de crashtest. Dat is een mijlpaal die
geslecht moet worden om tijdens de wintertests met een legale en
dus veilige auto aan de start te verschijnen. Het niet doorstaan
van de crashtest leidt onherroepelijk tot vertraging, zoals dat
altijd het geval is als er gezocht moet worden naar oplossingen
voor onvoorziene problemen.
Qua looks, maar vooral ook qua prestaties? Hoewel we formeel nog
niet zoveel weten, valt er veel af te lezen uit wat we het voorbij
seizoen hebben gezien, en misschien vooral ook uit wat we niet
hebben gezien. De RB19 viel in 2022 bij de launch niet op door zijn
revolutionair andere uiterlijk. Sterker nog, er viel vrijwel niets
op aan het nieuwe ontwerp. De auto leek sterk op de auto van 2022,
zowel qua livery als qua aerodynamica. En dat is eigenlijk tot eind
2023 het geval geweest. Was er dan helemaal niets veranderd? Jawel,
maar men name onder de auto was het wapen van Red Bull gefinetuned,
en, even onzichtbaar, er waren heel wat kilootjes van de bolide af
geschaafd. Gedurende 2023 zagen we nauwelijks updates, op kleine
details na, en dat kan weleens goed nieuws zijn voor 2024. De basis
van de RB19 was immers goed genoeg om het volledige jaar winnend
mee uit te zingen. Dat had twee voordelen. Alle geleerde lessen en
concepten konden worden opgespaard, terwijl de focus des te vroeger
naar 2024 kon worden verlegd, wat gezien de windtunnel- en
simulatiebeperkingen vanwege het overschrijden van de budgetcap in
2021 geen overbodige luxe was. Bevestigd door Red Bull Dat gezegd
hebbende, verwacht geen revolutie als ergens in de komende twee
maanden het doek van de RB20 wordt getrokken. Ja, Max Verstappen,
noemde bij het zien van de auto op papier de RB20 'interessant',
maar dat kan uit zijn mond natuurlijk van alles betekenen. Red Bull
gaf zelf bij monde van chief engineer Paul Monaghan al aan dat de
nieuwe auto 'natuurlijk' een verdere ontwikkeling is van de RB19.
"Het zal geen verrassing zijn als ik hier vertel dat de nieuwe
bolide een evolutie zal zijn van de huidige wagen. Het zou onnozel
zijn om dit concept weg te gooien, maar tegelijkertijd moeten we
wel progressie boeken. We moeten rondetijd weten te vinden. De
concurrentie zit ons op de hielen en als zij een stap zetten,
moeten wij een grotere stap zetten." "In de RB20 zullen de lessen
die we van de huidige bolide hebben geleerd terugkomen, net als de
goede aspecten. Dan zullen we in Bahrein volgend jaar wel zien of
we het goed genoeg hebben gedaan", aldus het technische Red
Bull-kopstuk. In Bahrein worden de testdagen gehouden, voorafgaand
aan het eerste raceweekend op hetzelfde circuit daar, begin maart.
Het zijn woorden die worden geëchood door Red Bull-teambaas
Christian Horner. Die merkt met terugwerkende kracht op dat de RB19
in de basis een dominante auto was, maar toch met enkele zwakheden
die eruit gefilterd dienen te worden. Bittere noodzaak bovendien,
"want met regels die niet of nauwelijks veranderen zullen
concurrerende teams kans zien om dichterbij te komen." Megastap
voor Red Bull? RacingNews365-technisch analist Paolo Filisetti
legde eerder hier al uit dat die evoluties vooral aan de onderkant
van de bolide zullen worden doorgevoerd met onder andere afwijkende
volumes voor de zo belangrijke Venturi-kanalen. Naar verluidt
liggen dergelijke zaken al enige tijd op de plank, maar dus zonder
noodzaak ze direct door te voeren. Als Red Bull met de RB20 een
volledig seizoen aan updates en het belangrijke doorontwikkelwerk
van de winterstop in één klap doorvoert, is dat voor de
concurrentie iets om voor op hun hoede te zijn. 100 procent
garantie op succes is het nooit, maar het moet heel raar lopen als
Red Bull in 2024 niet wéér een winnende formatie is. En de livery?
Die is in grote lijnen ongewijzigd gebleven sinds 2016. En met het
aanblijven van megasponsoren ByBit en Oracle ligt het niet in de
lijn der verwachting dat het overwegend matblauwe kleurenschema zal
worden omgegooid. Bestaat Red Bull RB20 al? Red Bull zit momenteel
midden in het proces van het opbouwen van de auto. De RB20 als
fysiek geheel bestaat nu nog niet, maar de onderdelen worden in
deze fase al geproduceerd. Eén en ander is ook afhankelijk van het
wel of niet doorstaan van de crashtest. Dat is een mijlpaal die
geslecht moet worden om tijdens de wintertests met een legale en
dus veilige auto aan de start te verschijnen. Het niet doorstaan
van de crashtest leidt onherroepelijk tot vertraging, zoals dat
altijd het geval is als er gezocht moet worden naar oplossingen
voor onvoorziene problemen.
