Concurrentie Red Bull heeft veel werk te verzetten voor 2024
In 2024 vindt er een evolutie plaats met betrekking tot de
aerodynamische concepten die in de eerste twee seizoenen van de
ground effect -auto's succesvol is gebleken. De stabiele
reglementen leiden ertoe dat de teams zonder aarzeling de
ontwikkeling van de Red Bull RB18 en RB19 gaan volgen. Die twee
factoren, de overeenkomsten qua concepten en de stabiliteit van de
reglementen, zouden de juiste voorwaarden moeten scheppen om een
spannende strijd te creëren. Het is echter ook zo dat de stabiele
reglementen, en weinig veranderingen qua banden, er voor kunnen
zorgen dat de prestatieverbeteringen kleiner zijn ten opzichte van
het afgelopen seizoen. Ze kunnen tevens exponentieel afnemen
naarmate je dichter bij de kop van het veld komt. In de praktijk
vergt het een aanzienlijke inspanning om een auto te optimaliseren
in het middenveld of de achterhoede, maar de winst qua prestaties
is verhoudingsgewijs groter dan die van de topteams. In het geval
van McLaren, Mercedes en Ferrari is het dus zo dat, wanneer de
prestaties van 2023 zijn geanalyseerd en de fouten van het project
zijn geïdentificeerd en gecorrigeerd, de verbeteringen niet
gegarandeerd evenveel winst opleveren als in 2023. De drie
achtervolgers van Red Bull hebben geleidelijk aan de meest
efficiënte richting bepaald om de prestaties van hun auto's te
verbeteren. Na de resultaten in 2023 kan echter worden gesteld dat
het afgelopen seizoen grotendeels is gebruikt als test om die
ontwikkeling te bevestigen voor 2024. De problemen van McLaren,
Mercedes en Ferrari Ferrari en Mercedes begonnen, zij het op
verschillende manieren, met concepten die ongeschikt waren voor een
snelle integratie van het RB19-concept. Het startpunt voor de MCL60
was anders en vertoonde in de basis meer overeenkomsten met het
concept van de Red Bull. In het geval van McLaren mag dat gegeven
niet onderschat worden. Het is juist om dat te benadrukken dat men
vanaf ruwweg Silverstone juist daardoor constant wist te presteren.
In de laatste paar races was het duidelijk hoe de MCL60 in
specifieke omstandigheden vergelijkbaar was met het prestatieniveau
van de Red Bull, maar in geen enkel scenario, op de sprintrace in
Qatar na (Oscar Piastri won), was de bolide van McLaren in staat om
Red Bull te verslaan qua racesnelheid. Dat feit mag niet onderschat
worden, want hoewel McLaren een reuzensprong gezet heeft, kon het
team uit Woking enkel in de buurt komen van de snelste auto. Red
Bull werd nooit concreet bedreigd. Dit betekent niet dat McLaren,
Mercedes en Ferrari zich moeten neerleggen bij een
onvoorwaardelijke overgave, zelfs niet in 2024, maar het betekent
wel dat de toenadering tot de top steeds moeilijker wordt. Wanneer
je aan de top staat, je rivalen niet onderschat, een voordeel hebt
qua duidelijkheid van het basisconcept en qua ontwikkelingsrichting
in de afgelopen twee seizoenen, kan je de auto voldoende
ontwikkelen om de controle over de situatie te behouden. Kortom,
het is aannemelijk dat McLaren, Mercedes en Ferrari veel
competitiever en consistenter zullen zijn en meer dan één Grand
Prix-zege kunnen boeken in 2024. De onttroning van Red Bull is
echter geenszins een zekerheidje en hangt af van in hoeverre de
concurrentie de druk kan opvoeren gedurende het seizoen.
Ontwikkeling McLaren MCL60 De ontwikkeling van de MCL60 werd
grotendeels geïntroduceerd in Groot-Brittannië en vervolgens
doorgezet in Singapore en Japan. Op Suzuka werd een pakket gebruikt
die veelal leek op de RB19. Dat was te zien aan de bargeboards, de
voorrand van de vloer, het wijdere kanaal tussen de sidepods en de
vloer en de zijrand van de vloer. Vloer van de Mercedes W14 in
Austin In Austin introduceerde Mercedes de laatste update van het
seizoen. Het profiel van de vloer werd anders bevestigd ter hoogte
van het uitbreidingsgebied. De vorm van de bargeboards was ook
nieuw en gebaseerd op die van de RB19. Laatste evolutie vloer
Ferrari SF23 De laatste herziening van de vloer werd geïntroduceerd
op Suzuka en gekenmerkt door een voorwaartse verlenging van de
geleiders onder de vloer. Daarnaast had de vloer een andere vorm in
het gebied voor de achterwielen bij de doorvoer van de diffuser.
Alle wijzigingen zijn duidelijk gebaseerd op de RB19.
aerodynamische concepten die in de eerste twee seizoenen van de
ground effect -auto's succesvol is gebleken. De stabiele
reglementen leiden ertoe dat de teams zonder aarzeling de
ontwikkeling van de Red Bull RB18 en RB19 gaan volgen. Die twee
factoren, de overeenkomsten qua concepten en de stabiliteit van de
reglementen, zouden de juiste voorwaarden moeten scheppen om een
spannende strijd te creëren. Het is echter ook zo dat de stabiele
reglementen, en weinig veranderingen qua banden, er voor kunnen
zorgen dat de prestatieverbeteringen kleiner zijn ten opzichte van
het afgelopen seizoen. Ze kunnen tevens exponentieel afnemen
naarmate je dichter bij de kop van het veld komt. In de praktijk
vergt het een aanzienlijke inspanning om een auto te optimaliseren
in het middenveld of de achterhoede, maar de winst qua prestaties
is verhoudingsgewijs groter dan die van de topteams. In het geval
van McLaren, Mercedes en Ferrari is het dus zo dat, wanneer de
prestaties van 2023 zijn geanalyseerd en de fouten van het project
zijn geïdentificeerd en gecorrigeerd, de verbeteringen niet
gegarandeerd evenveel winst opleveren als in 2023. De drie
achtervolgers van Red Bull hebben geleidelijk aan de meest
efficiënte richting bepaald om de prestaties van hun auto's te
verbeteren. Na de resultaten in 2023 kan echter worden gesteld dat
het afgelopen seizoen grotendeels is gebruikt als test om die
ontwikkeling te bevestigen voor 2024. De problemen van McLaren,
Mercedes en Ferrari Ferrari en Mercedes begonnen, zij het op
verschillende manieren, met concepten die ongeschikt waren voor een
snelle integratie van het RB19-concept. Het startpunt voor de MCL60
was anders en vertoonde in de basis meer overeenkomsten met het
concept van de Red Bull. In het geval van McLaren mag dat gegeven
niet onderschat worden. Het is juist om dat te benadrukken dat men
vanaf ruwweg Silverstone juist daardoor constant wist te presteren.
In de laatste paar races was het duidelijk hoe de MCL60 in
specifieke omstandigheden vergelijkbaar was met het prestatieniveau
van de Red Bull, maar in geen enkel scenario, op de sprintrace in
Qatar na (Oscar Piastri won), was de bolide van McLaren in staat om
Red Bull te verslaan qua racesnelheid. Dat feit mag niet onderschat
worden, want hoewel McLaren een reuzensprong gezet heeft, kon het
team uit Woking enkel in de buurt komen van de snelste auto. Red
Bull werd nooit concreet bedreigd. Dit betekent niet dat McLaren,
Mercedes en Ferrari zich moeten neerleggen bij een
onvoorwaardelijke overgave, zelfs niet in 2024, maar het betekent
wel dat de toenadering tot de top steeds moeilijker wordt. Wanneer
je aan de top staat, je rivalen niet onderschat, een voordeel hebt
qua duidelijkheid van het basisconcept en qua ontwikkelingsrichting
in de afgelopen twee seizoenen, kan je de auto voldoende
ontwikkelen om de controle over de situatie te behouden. Kortom,
het is aannemelijk dat McLaren, Mercedes en Ferrari veel
competitiever en consistenter zullen zijn en meer dan één Grand
Prix-zege kunnen boeken in 2024. De onttroning van Red Bull is
echter geenszins een zekerheidje en hangt af van in hoeverre de
concurrentie de druk kan opvoeren gedurende het seizoen.
Ontwikkeling McLaren MCL60 De ontwikkeling van de MCL60 werd
grotendeels geïntroduceerd in Groot-Brittannië en vervolgens
doorgezet in Singapore en Japan. Op Suzuka werd een pakket gebruikt
die veelal leek op de RB19. Dat was te zien aan de bargeboards, de
voorrand van de vloer, het wijdere kanaal tussen de sidepods en de
vloer en de zijrand van de vloer. Vloer van de Mercedes W14 in
Austin In Austin introduceerde Mercedes de laatste update van het
seizoen. Het profiel van de vloer werd anders bevestigd ter hoogte
van het uitbreidingsgebied. De vorm van de bargeboards was ook
nieuw en gebaseerd op die van de RB19. Laatste evolutie vloer
Ferrari SF23 De laatste herziening van de vloer werd geïntroduceerd
op Suzuka en gekenmerkt door een voorwaartse verlenging van de
geleiders onder de vloer. Daarnaast had de vloer een andere vorm in
het gebied voor de achterwielen bij de doorvoer van de diffuser.
Alle wijzigingen zijn duidelijk gebaseerd op de RB19.
